Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Jasper , we kunnen er weer een in de Fongers lijst opnemen.
Je kent de fiets (of eigenlijk het frame ) al .
Ik heb het frame kunnen overnemen voor een kleine restauratie hulp aan een Fongers BB 65 uit 1934.
Frame van een CCG met een fiets uit de zelfde serie
Frame van een CCG met een fiets uit de zelfde serie
DSC09262.JPG
DSC09263.JPG
Het frame komt uit de zelfde serie als de CCG uit Den haag die ik een paar jaar terug heb gerestaureerd.
Deze is nummer 96 en de Haagse is nummer 52. Een verschil met de Haagse is dat in nummer 96 geen S.A. versnellingsnaaf heeft gezeten volgens het seriegarantieboek.
2019-06-21 10.15.21.jpg
Er zit weer een bijzonder verhaal aan dit frame.
Ik vond ondanks dat alles goed gezandstraald en weer verroest was een postcode op de fiets.
Net zo als bij de Gazelle 9 kruisframe die van de arts J.F. Hagen uit Dordrecht bleek was hier ook weer spraken van een artsen familie.
Bij de postcode vond ik een telefoonnummer. Ik kreeg de weduwe van D.Beintema aan de telefoon. Beintema was tijdens zijn leven oogarts en had de Fongers al tijdens zijn studententijd in gebruik gehad . De fiets had hij ook weer (zo als bij de Gazelle kruisframe van laatst ) geërfd van zijn vader.
Dat was kornelis Beintema, huidarts met en praktijk aan de Radesingel te Groningen.
K. Beintema
K. Beintema
Hij was ook hoofdassistent van de afdeling dematologie van het academisch ziekenhuis en later waarnemend hoogleraar.
De man is helaas jong overleden een maand voor de 2e wo uit brak. Hij liet een vrouw en drie jonge jongens na.
Een daarvan heeft de fiets dus na de oorlog weer in gebruik genomen. De fiets zou ook enge tijd begraven zijn geweest. Dat zal ongetwijfeld met de oorlog te maken hebben gehad. In 1953 had Fongers interesse om de fiets tentoon te stellen maar de toenmalige eigenaar de zoon van dus van K Beintema kon er geen afstand van doen en heeft de fiets wel laten reviseren bij Fongers. De remmen gingen er af en er kwam een terugtraprem in en celluloid stuur op. Begin 21e eeuw kwam er voor de zoon een eind aan het fietsen op een 65cm frame en werd de fiets via de vereniging weggegeven met als wens dat ze weer zou worden gerestaureerd.
Door verschillende omstandigheden is dat er niet van gekomen helaas en kan ik nu alsnog een poging doen.
Ik heb het vermoeden dat de fiets er net zo prettig uit zal gaan zien als het broertje CCG die ik al heb gerestaureerd en voortreffelijk fietst.
Veel van de bovengenoemde informatie heb ik van Mevr Beintema die me te woord stond en die de afgelopen dagen ook met me gemaild heeft.
Moderne vrouw van net 91 jaar erg leuk en verrassend ook.

Ik zal de komende tijd wel eens wat posten over het verloop.
Wat ik bij het frame heb is een kloppend stuur van het gemoderniseerde remsysteem enkele remstangonderdelen, een frisse trapas met 50 t tandblad en cranks.
Kort geleden een Kronprinz velg van Charles gekregen. Die komt er in natuurlijk en een gezondheidszadel wat er volgens Mevr. ook op gezeten had heb ik er bij dankzij Jasper.

Veel werk zal gaan zitten in het namaken van de remmen. De stangen met ogen zijn vrij eenvoudig maar met name de bussen met remschoenen
op de vorken zijn redelijk complex van vorm en ook nog uitgerust met een linker en een rechter schroefveer die op torsie wordt belast.
Dat wordt nog een uitdaging of een fortuinlijke vondst natuurlijk...

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door JasperA »

Prachtig verhaal Maarten! Zoveel nog steeds beschikbare informatie vanuit de geschiedenis maakt zo'n fiets extra bijzonder. Ik verheug me al op wat nog komen gaat ten aanzien van dit rijwiel. Een plek op het forum en een link met de lijst met bekende Fongers rijwielen is in ieder geval gerealiseerd!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Jasper, dank voor de plaatsing. Dat frame is al weer een hele fiets aan het worden en dat is steeds weer leuk.
Overigens in de lijst met Fongers fietsen staat bij de twee HZ 75 fietsen uit 1923 een foute link. Ten miste klikkend op de tweede fiets komt je bij jouw BB uit 1917 terecht. Misschien kun je daar eens naar kijken.

Afgelopen dagen heb ik voor de fiets al wat zaken in orde gemaakt. Deels met oude rommel die ik nog had liggen.
Onder andere een balhoofdstrop van het type met klem wieltje die ik heb omgebouwd naar het type met klem pal.
De ring had ik nog .Ik moest alleen de groef in de strop maken en een ring draaien die er onder tegen aan gesoldeerd moest.
De balhoofdstrop is iets te kort waardoor die extra ring er nog onder bij moest. Ook de kamer voor een lager-ring was te klein
maar die kon ik prima uitdraaien.
DSC09316.JPG
DSC09317.JPG
Ook de spatborden zijn een beetje oude rommel. Ik heb de gaten in een damesspatbord dicht moeten lassen en natuurlijk ook alle lagen verf er af moeten stoken. Inmiddels is het best een aardig spatbord met beugeltje voor de spatbordstangen.
Voordeel van dit spatbord was dat het gedeelte onder de liggende vork lang was. Dat is het type uit die periode dus nog hoog eindigend aan de achterkant.
DSC09318.JPG
DSC09321.JPG
Verder heb ik met verschillende zadels (van Jasper overgenomen) weer een aardig zadel gevormd. Ik heb op m`n werk de veren gezandstraald om ze te kunnen vernikkelen.
Dat gaat veel makkelijker dan met een schuurpapiertje en op de beeldbank foto`s is duidelijk te zien dat ze in de periode van deze fiets nog vernikkeld zijn.
DSC09324.JPG


Grote uitdaging nu is nog de juiste voor en achter naaf te vinden. Ze zijn uitgevoerd met stofkappen op de conussen (draaien dus niet mee met de naaf)
en zijn voorzien van sleuven voor gereedschap in te zetten. Mocht iemand van de groep die nog hebben liggen dan houd ik me aanbevolen

Daarnaast is het remsysteem nog behoorlijk incompleet maar dat zal wel namaken worden.

De fiets was volgens het seriegarantieboek een weer en wind uitvoering. bovenaan staat een kolom ''geregelde uitvoering'' en daarnaast een kolom ''W. uitvoering '' . Dat zal zijn Weer en wind. en daar staat het streepje bij. Ik vind vernikkelde uitvoeringen mooier dus ik denk dat het dat zal worden.
Al is er nog een kans dat het toch een all weder wordt. Het stuur was namelijk onder de zwarte verf toch ook vernikkeld evenals andere onderdelen van de W en W Fongers fietsen. Het is dus nog niet onomkeerbaar, mijn keuze voor nikkel.
DSC09322.JPG
Al met al begint het wel ergens op te lijken .Er moet overigens ook nog een voorvork gevonden worden. Niet zo heel spannend omdat het gewoon een model 1930-1950 betreft. Het latere type dus met lange poten en het spatbordschroefje onder aan de kroon.
Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Het frame was overigens ook nog behoorlijk bewerkelijk.
Duidelijk dat het een lange tijd heeft staan roesten. De fiets zou in de oorlog in de grond zijn verstopt.
DSC09285.JPG
DSC09283.JPG
En daarnaast schreef de weduwe van de Heer Beintema dat de fiets tijdens de studenteperiode ook niet erg zachtzinnig was behandeld.
Ik heb de gepitte oppervlak behandeld met een grijze vullende grondlak.
Die is te schuren waarbij de pitting deels verdwijnt. Ondergesneeuwd raakt als het ware.
Bij een originele authentieke fiets iets wat je misschien in stand wil houden maar bij deze fiets die uit 100 verschillende onderdelen gaat bestaan niet zo`n ramp.

Ik overweeg nog een andere kleur dan zwart. Bijvoorbeeld groen of grijs met zwarte biezen.

Het frame had ook nog wat deuken en een afgezaagde kettingkast bevestiging. Werk aan de winkel dus.
DSC09284.JPG
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door JasperA »

Maarten Waarlé schreef: 28 apr 2022, 18.26 Jasper, dank voor de plaatsing. Dat frame is al weer een hele fiets aan het worden en dat is steeds weer leuk.
Overigens in de lijst met Fongers fietsen staat bij de twee HZ 75 fietsen uit 1923 een foute link. Ten miste klikkend op de tweede fiets komt je bij jouw BB uit 1917 terecht. Misschien kun je daar eens naar kijken.
Dag Maarten, dank voor de melding! Dat de link naar de BB 60 1917 thread verwijst klopt in zoverre dat de HZ 75 door Wouter een keertje in 'mijn thread' is geplaatst. Als je de tekstberichten terugleest kun je dat nog zien. Om de één of andere reden zijn alle foto's door Wouter een keertje verwijderd wat hier en daar linkjes naar 'foto arme' forum posts oplevert. Inmiddels heeft de HZ 75 een nieuwe eigenaar gekregen en ik kan hiervoor wel even een nieuw bericht aanmaken.

Los daarvan; Dank voor de update! Altijd leuk en interessant om zo deelgenoot gemaakt te worden van een restauratie (die toch altijd weer specifieke uitdagingen en leuke verassingen kent).
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah ,ja ik zag inderdaad wel een verloren stukje bericht van Wouter. Klopt.

En ja het blijft om een voor mij nog onbekende reden leuk om zo`n luxere Fongers op te knappen (zelfs na de zoveelste).
Of eigenlijk om van bijna niets iets leuks te maken.
Ik schraap al mijn Fongers bananendozen af naar net dat ene ding wat ik nog kan aanpassen.
Dat minimale is juist leuk al moet ik zeggen dat een gaaf zadeldek met de juiste merkplaat wel even een ''jubel gevoel'' geeft.
Ik heb overigens nog je trapas bus liggen . Die had eigenlijk mee gemoeten om terug te geven afgelopen keer . Komt nog bij je terecht een volgende keer.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3805
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door maartenB »

en zelfs na de zoveelste Fongers restauratie blijft het nog leuk om te lezen!!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik heb de afgelopen dagen nog wat verder gewerkt aan de Fongers
Er bleef een twijfel of ik er een andere kleur dan zwart zou gaan toepassen.
Bij een bezoek aan Bertens lederwaren in Zonhoven kwam ik naast dik natuurlijk gelooid leer voor m`n zadels ook een mooi dun stukje groen leder tegen. Ideaal voor een kettingkast.
De fiets heb ik daarmee maar groen gespoten. Het blijft een beetje knagen maar als ik het niet probeer zal ik het ook nooit weten.
DSC09392.JPG
DSC09394.JPG
Ik heb `m nu even in elkaar gehangen voor de looks en vind het wel iets hebben.
Ik zal de biezen waarschijnlijk goud maken voor het contrast en verder alles in nikkel uitvoeren.
Als het uiteindelijk toch niet het goede sfeertje oproept dan is de fiets wel weer zwart te maken . Dat houd ik wel in gedachte.
Ik heb overigens ook twee Raleighs in groen en nog een vroege in Croydon (onder Londen) gebouwde damesfiets in die kleur.
Ze staan niet tegen . Deze zijn alle drie gebiesd in goud. En die uit Croydon zelfs met bladgoud .Dat glimt je wat sterker en ''metaliger '' toe dan goudkleurige verf.

De vork die ik nu in de CCG heb gemonteerd komt van de DZ uit 1910 die ik gebruikt heb om de HZ70 mee op te bouwen. Zo komt alles wel weer eens van pas. Het was een latere jaren 30 vork overigens. Een vork uit 1910 is ten ene male te kort voor een frame uit 1929.
De nokken voor de remmen heb ik er op gesoldeerd. Schroefdraad moet er nog in 1 x linkse en een 1x rechtse.
Het is een Engelse draad 7/32 geloof ik. Waarschijnlijk ga ik M6 daarvoor gebruiken want een linkse 7/32 tap lijkt me erg lastig te vinden.

groeten,
maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door JasperA »

Het is even wennen Maarten (vooral omdat de kleur afwijkt van wat ons brein gewend is en als origineel en niet origineel aanduidt) maar ik ben erg benieuwd hoe de fiets er straks uit ziet met volledige aankleding.

De combinatie groen, goud en nikkel, wat dan meer aanwezig zal zijn, oogt denk ik best wel chique!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Beau-Velo
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Beau-Velo »

Leuk Maarten een groene! Zwart kan altijd nog.
Al doet groen met een goud biesje dan misschien weer wat gewoontjes aan.
Dat vind ik bij Fongers juist zo mooi dat er groen biesje gebruikt wordt op zwart. Net even anders als de rest.
Zou een muisgrijs biesje hem staan? Heb een Peugeot tandem in andersom kleurstelling. Best bijzonder.
Ik hou wel van die eigen draai aan je fiets geef acties. En een beetje kleur in de collectie is altijd leuk.
Succes. Mooi project.

Groeten Martijn
Plaats reactie