Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door JasperA »

Deze, de fiets stond er alleen als foto tussen. Ik heb er geen framenummer van helaas en ook geen betere foto’s.
Bijlagen
F94AC500-AE79-40B9-896C-F245A2070694.jpeg
F94AC500-AE79-40B9-896C-F245A2070694.jpeg (109.87 KiB) 1135 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah ja die fiets!
Leuk `m nu weer te zien en te vergelijken.
Dat is een soort groen waarvan ik nu weer lak in huis heb.
Bandenplakker
Berichten: 500
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Bandenplakker »

Als je niet heel erg hecht aan originaliteit, wil ik je nog 'Koningsblauw' als kleur ter overweging aanbieden.
Ik heb een keer een BSA of een Raleigh onderhanden gehad in die kleur en die ben ik daarna nooit meer tegengekomen.
Ik vond het zo'n mooie kleur, dat ik een afgebroken bagagedragerpoot heb bewaard.
Ik moet er ergens nog een foto van hebben, maar kan die evenzogauw niet vinden.

Dirk
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 646
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door jrietveld »

Hier nog twee betere foto's van de HZ 1913; ook de kleur grijs-groen. Overigens is deze fiets terug geweest naar de fabriek en van nieuwe lak en transfers voorzien.
Bijlagen
HZ65 1914 vork.jpg
HZ65 1914 - kopie.jpg
Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Jos,
Interessante foto`s!
De kleur is zo nog beter te zien. Het komt me overigens wel voor als zou het een militaire fiets zijn.
Dat komt mogelijk door het alweder karakter: alles groen in dit geval.

Dirk, Ik vind de blauwe kleur Koningsblauw ook heel fraai.
Ik heb wel eens een Gazelle zo gespoten maar tenslotte weer zwart gemaakt omdat ik er toch niet aan kon wennen.
Blijkbaar reageer ik vanuit een conditionering die zegt dat oude fietsen zwart zijn.
Ik heb een paar groene Raleighs en die zijn ok omdat dat bij Raleigh hoort . Dursley Pedersen het zelfde laken en pak.

Wat ik nu dus gedaan heb ,Ik heb de groene CCG weer eens fijn glad geschuurd en zwart gespoten . Eigenlijk heel fraai zie ik nu.
Het spiegelt ook zo fraai. Straks groene biezen er op en transfers en dan wordt het weer een hele mooie statige Fongers vermoed ik.

Groeten,
Maarten

ps Mooi vroeg model die HZ. De fiets heeft ook nog de vierkante gaffeltjes. Rond die jaren veranderde dat in de meer gestroomlijnde
gaffels.
Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Afgelopen weken heb ik weer eens tijd gestoken in de Fongers CCG van Beintema.
In feite ben ik weer met een kaal frame begonnen. De groene lak beviel me toch niet zo goed en de zwarte Hammerite spuitlak die ik daar over heen had gezet was niet van een thinner oplosbare soort en wat te vaal van kleur.
Dan maar een keer overnieuw beginnen...
P1010401.jpg
Ik heb een menie kleurige filler gebruikt om bij latere beschadigingen niet op een grijs of gele ondergrond te kijken. Hoewel Fongers fietsen meen ik origineel geen rode ondergrond hebben ziet het er toch wel wat fiets-natuurlijker uit.
Omdat in het seriegarantie boek bij deze fiets de kolom ''W'' is aangestreept heb ik de fiets nu in weer en wind uitvoering gemaakt.

Ik heb nu overigens ook een zwarte filler/primer gevonden . Ben benieuwd wat dat gat doen bij een toekomstige restauratie.
Daarmee zou je pitting kunnen wegwerken zonder qua kleur vreemde onderlagen aan te brengen.

De remmen zijn bij deze fiets nagenoeg verdwenen. Er zat wel een stuur bij met stangetjes en daar zat ook celluloid op.
Ik heb ,wat er over was terug gezet en aangevuld met polyester plamuur. Best een aardig resultaat al blijf je wel zien dat er reparaties aan zijn verricht. Het andere mattere soort zwart op het celluloid geeft ook een contrast met de meer glanzende dieper zwarte ijzer delen.
P1010425.jpg
In de remmen is verder natuurlijk een berg werk gaan zitten.
P1010447.jpg
Ik heb wel m`n Haagse CCG65 uit de zelfde badge van 100 tot mijn beschikking als het gaat om goed copieeren.
P1010423.jpg
P1010449.jpg
Daarnaast ook de diverse tekeningen van eerdere restauraties kunnen gebruiken.
P1010422.jpg
o a van deze CCG65 uit 1928.
DSC00317.JPG
Ik heb ook de voornaaf die ik had gevonden moeten bewerken om ze te doen gelijken op de originele naaf. Er moest een stukje tusenuit maar verder kwamen de maten goed overeen. Ook heb ik stofkappen met sleufjes gefabriceerd. Het loopt erg mooi dit naafje.
P1010428.jpg
De meeste karweitjes die je zonder uitzicht op een fiets kan doen zijn gedaan
P1010506.jpg
P1010522.jpg
en het toch wel veel leukere opbouwen is begonnen.
Nu gaat er vorm ontstaan en kun je ook in een uurtje weer een toevoeging doen richting het eindresultaat .
P1010527.jpg
P1010529.jpg
Een aardige uitdaging gaan nog de veertjes worden die in de rembussen zitten en die de remmen strak houden en terug brengen.
Ik heb verendraad van de goede maat maar oprollen tot een linkse en rechtse veer is nog een ding.
Toch denk ik over een week of drie te kunnen fietsen en remmen om daarna nog wat aankleding te doen. Kettingkast, verlichting en als het wat warmer is ook de transfer op het balhoofd.
Deze fiets had volgens het serie garantieboek een Terry zadel en dat zal ik ook nog eens proberen te vinden. Ze zijn wel erg groot trouwens die Terry zadels uit die periode. Dat is een minpuntje voor het uiterlijk. We kijken het nog eens aan ...Een zadel met ronde neusveer is ook mooi en origineel op CCG`s. Maar vind die maar eens
Durabo88
Berichten: 2469
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Durabo88 »

Het is altijd weer smullen als jij een restauratieverslag op het forum post. Erg interessant dat je een voornaaf met de juiste bewerkingen kunt inkorten. Dat doet mij herinneren aan een voornaaf in een Phoenix Mutaped van Sturmey Archer met trommelrem en naafdynamo, die nooit als zodanig bij Sturmey uit de fabriek kwam. Bij wijlen een clublid heeft mij ooit verteld dat ze ergens van twee trommels één naaf maakten, met de linker trommel voor de rem en de rechter voor de naafdynamo.
Ik begreep dat de lak, waarin hij is aangetroffen, van een revisie is. Staat er in het garantieboek nog iets over de eerste kleur? Begrijp me niet verkeerd, maar ik vind zwart ook mooier dan de aangetroffen kleur groen (zelfs als deze nieuw zou zijn aangebracht). Het mooie aan een fiets met nauwelijks originele lak of een overgekliederd exemplaar is natuurlijk dat je een destijds gebruikte kleur kan uitkiezen!
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

He Jorick ,
Ja dat gaat best , aanpassingen maken aan naven. Wel belangrijk om recht te blijven.
Ik heb er dan ook een busje in gezet en op de draaibank gecontroleerd of het recht draaide en niet slingerde.
De lak is zo als ze in de originele seriegarantie boeken stond.
Er is een staatje met gew(oon) of W. Ik ga er van uit dat gewoon vernikkeld is en w staat voor Weer en wind .
In eerdere post heb ik de badzijde van de serie van 100 afgebeeld. Het is terug te zien.
De fiets is eerder eens aangeboden in een advertentie in ons club blad.
DSC09275 2.JPG
Maar er is nooit een fiets van terug gebouwd. Ik heb een in grijze menie gespoten frame (met postcode van deze mensen) van George over genomen.
Er zat een stuur bij (van een andere Fongers fiets) en een trapas met tandblad en cranks.
Dat was ongeveer mijn uitgangssituatie.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door JasperA »

Mooie forum berichten om 2024 mee te beginnen! Ik lees ze ook altijd met veel plezier dus dank voor het delen Maarten!

En we zijn al zo verwend de laatste jaren met Fongers ‘pareltjes’, waar deze zo te zien ook onderdeel van gaat uitmaken.

De BB 60 uit ‘29 in Weer en Wind uitvoering hebben we indertijd volledig zwarte remdelen gegeven. Deels omdat de remdelen die nog op de fiets zaten deze kleur nog steeds hadden. Ga je deze remdelen uiteindelijk ook zwart lakken? Er is bij mijn weten geen voorbeeld exemplaar bekend maar mogelijk dat de prijscouranten uitsluitsel geven.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door JasperA »

Ow wacht, als ik wat beter naar de foto’s kijk dan heb je ze al zwart gemaakt.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie