Pagina 1 van 2

Gazelle impala met versnelling spectrum

Geplaatst: 29 apr 2022, 18.28
door fvonmorgen@hetnet.nl
Beste fietsen liefhebbers.
Ik heb een gazelle impala gekocht.
Nu is de versnellingskabel defect.
Is er een simpele manier om deze te vervangen?
Groet Frank

Re: Gazelle impala met versnelling spectrum

Geplaatst: 29 apr 2022, 19.04
door veenofiets
Ik ga er ff vanuit dat het een oude impala is met een drieversnelling sa naaf. Zo ja moet het te doen zijn. Kabel halen bij fietsenmaker. Ik heb het zelf ook gedaan maar das een oude torpedo naaf. Je moet wel opnieuw afstellen. Zijn op YouTube ook wel filmpje hoe dit aan te vangen zie onder. Niet vergeten het eindstukje / loodje erop te knijpen anders wordt de kabel in no time een warrig ding.

https://m.youtube.com/watch?v=k0l62989RIw

Freek

Re: Gazelle impala met versnelling spectrum

Geplaatst: 29 apr 2022, 21.02
door fvonmorgen@hetnet.nl
Hoi Freek.
Nee het is een 5voudige versnelling met bediendeel.
De kabel is aan de buitenzijde verteerd.
Groetjes Frank.

Re: Gazelle impala met versnelling spectrum

Geplaatst: 30 apr 2022, 09.30
door fietshobbyist
Een Gazelle Impala met 5V is dan wel geen oude fiets die valt binnen de geest van onze vereniging, althans, ik vermoed dat er een SRAM Spectro P5 naaf in het achterwiel zit.
Voor het vervangen van de kabel is geen 'simpele manier' - het is nogal een gefrunnik - maar op YouTube is het wel te vinden.
Wat daar aan toe te voegen valt, is dat de clickbox ook met een inbussleutel op spanning gezet kan worden, waardoor de binnenkabel wat makkelijker te monteren valt.
Overigens, onlangs had ik voor het eerst een buitenkabel die bestond uit allemaal ijzeren langsdraden - onmogelijk nog met de hand door te zagen.
Met een haakse slijper was het echter heel makkelijk.

Re: Gazelle impala met versnelling spectrum

Geplaatst: 30 apr 2022, 12.05
door veenofiets
Ik zaag die kabels met de dremel wil ook prima. Idd dit is een fiets die buiten het onderwerp van ons forum valt dit werkt met de kabel anders dan bij oude Torpedo en SA 3V naven.

Freek

Re: Gazelle impala met versnelling spectrum

Geplaatst: 1 mei 2022, 10.13
door Bandenplakker
Van de vijfversnellingsnaven zijn er (minstens) vijf soorten:
* Sturmey Archer met twee kabels (een links en een rechts in de naaf)
* Sturmey Archer met een (1) kabel
* Sachs Pentasport met twee kabels (een links en een rechts in de naaf)
* Sachs Pentasport met een (1) kabel
* SRAM Spectro P5

Alleen de laatste is betrekkelijk nieuw.

Dirk

Re: Gazelle impala met versnelling spectrum

Geplaatst: 1 mei 2022, 14.15
door veenofiets
Klopt ik heb in mijn Peerless 70 cm fiets die denk ik eind jaren tachtig begin jaren negentig is die sachs pentasport 2 kabels gehad werkte niet fijn. Het rvs wiel scheurde en de fiets was al wat ouder ik hdb er een stalen chinees met terugtraprem van paar tientjes in gestopt en de naaf die toen niet wilde verkopen op mp is naar de oudijzerboer gegaan misschien achteraf niet slim.

Freek

Re: Gazelle impala met versnelling spectrum

Geplaatst: 2 mei 2022, 08.43
door fietshobbyist
veenofiets schreef: 1 mei 2022, 14.15 sachs pentasport 2 kabels gehad werkte niet fijn. Het rvs wiel scheurde
Deze tekst is niet zo eenduidig - maar het kan toch niet aan die fantastische naaf hebben gelegen ...

Re: Gazelle impala met versnelling spectrum

Geplaatst: 2 mei 2022, 11.52
door Bandenplakker
De Sachs Pentasport twee-kabelversie was/is vooral berucht omdat de as nogal eens brak. Ik heb Sheldon zaliger-nagedachtenis als mijn getuige.
Ik heb hem nog steeds liggen, (28 Sport / 622-)ingespaakt en wel, inclusief kabels en stuurversteller; wie hem hebben wil, mag hem gratis komen halen.
Met de een-kabelversie heb ik geen ervaring.

Ik gebruik inmiddels tot mijn grote genoegen de Sachs Super Seven.

Dirk

Re: Gazelle impala met versnelling spectrum

Geplaatst: 2 mei 2022, 11.57
door veenofiets
Werner schreef
Deze tekst is niet zo eenduidig - maar het kan toch niet aan die fantastische naaf hebben gelegen ...
Werner de naaf schakelde nooit fijn, kan ook aan de fietsenmaker gelegen hebben alhoewel wij die doorgaans als goed ervaarden. Achteraf vind ik het wel wat jammer dat ik het ding heb weg gegooid keer uit elkaar halen en in elkaar zetten met nieuw vet en olie was denk ik de oplossing geweest achteraf.

Dat het wiel scheurde heeft niet met de naaf te maken. Ik reed vrij veel en snel (gemiddelden van 26 km/u) met die fiets maar nam geen stoepranden. Op zich zou het daar tegen moeten kunnen naar mijn idee maar dat was dus niet zo de velg scheurde bij de spaaknippels. Gezien dit gebruik door mij (ongeveer 95 kg) kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dat die assen breken dat was bij mij niet gebeurd.

Freek