Dat is wel een interessante stelling. Zij klinkt heel aannemelijk, maar wetenschappers die zich hebben verdiept in hoe mensen omgaan met risico's hebben daar zo hun twijfels bij.
Zij stellen dat mensen zich prettig voelen bij een bepaald "ervaren risiconiveau", en dat een verhoogd veiligheidsgevoel kan leiden tot een minder veilig gedrag. Dit noemen ze risk compensation. (https://en.wikipedia.org/wiki/Risk_compensation)
Als ik zie hoe sommige "mensen met veel levenservaring" op elektrische fietsen met helm op zich nu door het verkeer bewegen ben ik wel geneigd die theorie te geloven.
Begrijp me goed: iedereen die een helm op wil moet dat vooral doen. En wanneer je op snelheid in groepen rijdt (zoals wielrenners) lijkt me dat ook een buitengewoon goed idee.
Maar ik hoop oprecht dat een grootschalige adoptie daarbuiten (om nog maar te zwijgen van een verplichting) uitblijft. Het fietsen voor de gewone burger wordt er niet veiliger van, maar wel vervelender.
Mijn twee centen.