gevouwen plaatstalen fiets

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
FaltRad
Berichten: 45
Lid geworden op: 2 mei 2022, 18.52

gevouwen plaatstalen fiets

Bericht door FaltRad »

Af en toe zie je deze 20/22" fietsjes. Het frame is van plaatstaal. Er is ook een variant die je kan vouwen. Ditzelfde model werd ook door Sparta, Magneet en Gazelle verkocht. En misschien nog wel andere fabrikanten. Kochten zij het van een frame bouwer? Weet iemand hoe dat zit?
http://www.magneetclub.nl/wp-content/ga ... 1971/4.jpg
https://s2.qwant.com/thumbr/0x380/f/e/b ... =1&p=0&a=0
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: gevouwen plaatstalen fiets

Bericht door ReinvB »

Ik had altijd het idee dat ze die fietsjes zelf maakten al weet ik dat niet zeker. Als je de afbeeldingen ziet, zie je ook dat de frames niet identiek zijn,de sparta heeft een liggende vork en volgens mij was de sparta vouwde of deelde de sparta ook op een andere plaats. Maar fabrikanten volgen graag de concurrent als iets aan dreigt te slaan. Ook in andere landen waren dit soort fietsen in de schaduw van de beslissende overwinning van het automobilisme een ding in de 60 70er jaren. De Magneet zal vast ook gemaakt zijn als Batavus en waarschijnlijk ook als Fongers en Phoenix.
FaltRad
Berichten: 45
Lid geworden op: 2 mei 2022, 18.52

Re: gevouwen plaatstalen fiets

Bericht door FaltRad »

Die liggende vork maakt het frame wel steviger, ie is trouwens van buis. Ik heb ook modellen met gevouwen voorvork gezien, deze Sparta, als wel met ronde voorvork.
Het plaatstalen frame is ingewikkelder om te maken dan gewoon een paar ronde buizen aan elkaar solderen. Je hebt een grote stans met mallen nodig.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: gevouwen plaatstalen fiets

Bericht door m-gineering »

FaltRad schreef: 3 mei 2022, 11.21 Het plaatstalen frame is ingewikkelder om te maken dan gewoon een paar ronde buizen aan elkaar solderen. Je hebt een grote stans met mallen nodig.
Als je het eenmaal voor elkaar hebt is een plaatstalen frame veel simpeler dan een buisconstructie. Om zover te komen heb je alleen wel spullen nodig en tijd om het uit te dokteren. Ik denk daarom dat de frames van een toeleverancier kwamen, die wel goed in plaatwerk was. En dat hoeft er maar een te zijn geweest, wat aanpassingen voor een andere klant was vast niet moeilijk
/Marten
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: gevouwen plaatstalen fiets

Bericht door rowejon »

Hi,
Wat ik heb gelezen is dat na het helmplicht voor brommers en de sterk dalende verkoop Sparta had plaatstaal capacitiet over en heeft daarom met plaatstaal fietsen begonnen.
Gr
Jon
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: gevouwen plaatstalen fiets

Bericht door ReinvB »

Dat is ook wat ik heb gelezen, maar zou Sparta dan ook frames aan de concurrentie leveren ? Ook Batavus (Intercycle) was een grote bromfietsfabrikant dus ze hadden de spullen ook wel om zelf zo n Magneet frame te maken. Wat mij opvalt is dat de Sparta niet als vouwfiets werd geleverd, hooguit als deelfiets en de Magneet blijkbaar wel. Daarom denk ik dat het verschillende frames zijn van verschillende fabrikaten,
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: gevouwen plaatstalen fiets

Bericht door ReinvB »

Goed, ik begrijp nu, http://www.magneetclub.nl/history dat Magneet de ABC al introduceerde voordat Batavus het bedrijf had overgenomen, Maar ook Magneet verkocht brommers en hallde de plaatstalen frames ergens vandaan als ze ze al niet zelf maakten. Mischien is er iemand uit de brommerwereld die hier meer kijk op heeft ?
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: gevouwen plaatstalen fiets

Bericht door rowejon »

"maar zou Sparta dan ook frames aan de concurrentie leveren "
Ik heb een Sparta frame uit een stuk in een Tomos uitvoering gezien.
Gr
Jon
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: gevouwen plaatstalen fiets

Bericht door m-gineering »

ReinvB schreef: 3 mei 2022, 22.36 Dat is ook wat ik heb gelezen, maar zou Sparta dan ook frames aan de concurrentie leveren ? Ook Batavus (Intercycle) was een grote bromfietsfabrikant dus ze hadden de spullen ook wel om zelf zo n Magneet frame te maken.
Plaatdelen persen doe je alleen zelf als je er heel veel nodig hebt. Bv met een autofabriek, zodat de persen het hele jaar kunnen draaien. In andere gevallen kun je het beter uitbesteden.
/Marten
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: gevouwen plaatstalen fiets

Bericht door theodorus »

Jon. Sparta heeft Tomos een aantal jaren als B merk op de markt gehad.
Ook fietsen met een frame uit een stuk ( de meeste zijn op de trapas gebroken ) zijn door Sparta onder de naam Tomos als B merk verkocht.
Als ik het goed heb bij Halforts winkel keten.
Plaats reactie