Pagina 2 van 2

Re: Frankenstein XL

Geplaatst: 9 mei 2022, 22.38
door Fotomaan
veenofiets schreef: 6 mei 2022, 20.18 Ja mooie hoge fiets! Niet meer origineel maar dat geeft de balhoofd plaat ook duidelijk aan , maar als je graag een hoge wil waarom niet?
Freek
De fiets is 100% origineel. Een echte Frankenstein. Bouwjaar 2022. :D
Maarten Waarlé schreef: 6 mei 2022, 21.49 Ja mooi model!
Het ziet er ook helemaal niet vreemd uit eerlijk gezegd.
Dat ze die framemaat destijds niet aanboden verbaast me toch wel.
Groeten,
Maarten
In de eerste instantie dacht ik er een zeventig centimeter frame van te willen maken maar na een nachtje slapen dacht ik dat het toch wel mooier zou zijn als de twee parallelle buizen niet te veel afstand zouden hebben.
Zo is het nog niet meteen zo'n verhoogde of verbouwde fiets. Het oogt nog 'lekker'.
Loopt spaak schreef: 9 mei 2022, 19.02 Zo zo… erg mooi rijwiel wordt dit. En met een perfecte hoogte.
Bravo.
Ja, en het fietst ook echt geweldig. Ik zal in een latere reactie nog wat schrijven over de onderdelen.
maartenB schreef: 9 mei 2022, 08.47 Hoe heb je dat frame verhoogd, Charles?
Het frame is eerst doorgeslepen tussen de twee balhoofdlugs en onder de zadellug.
De staande achtervork heeft een D-profiel dus om die te verlengen is er een andere vork voor opgeofferd.
De binnenbalhoofdbuis met een diameter van 1 1/8" is verlengd met een buis van een vork die niet meer te redden was. Gelukkig zwerven er nog erg veel van die vorken rond bij verschillende handelaren en in liefhebbersland. Kromme vorken worden meestal toch maar bewaard en daar ben ik dan weer blij mee. Voor de binnenbalhoofdbuis is een stuk pijp van 22,2mm gebruikt om het te verstevigen. Dat is nog steeds nieuw te koop als zadelpen.
Voor het stuk onder de zadellug is een stuk framebuis van de zelfde diameter gebruikt. Om het intern te verstevigen is er een zadelpen gebruikt.
Het stuk balhoofdbuis komt ook van het frame wat als donor is gebruikt. Daar is als versterking een stuk buis voor gedraaid.
Op dit moment is er een fiets in de maak waarvan het stuk frame tussen de balhoofdlugs wordt gemaakt van een stuk buis wat op maat wordt gedraaid. Er wordt een rand aan gedraaid die dan weer in het bestaande gedeelte schuift. De binnendiameter wordt uiteraard groot genoeg om de vorkbuis er in te laten passen zonder dat die aanloopt.

Re: Frankenstein XL

Geplaatst: 10 mei 2022, 10.08
door Fotomaan
Beau-Velo schreef: 7 mei 2022, 22.21 Pakt eigenlijk heel mooi uit dat hoge frame. Alsof het zo hoort.
Krijgt deze ook weer zo’n uitgebreide epifanes Laklaag?
Leuk een persoonlijke transportfiets met eigen balhoofdplaatje. Heeft Ron die gemaakt?
Mooi project. Succes met afmaken.

Groeten Martijn
De Epifanes zit er al op.
Het frame was behoorlijk aangetast door roest. Er zaten een hoop putjes in.
Om dat enigszins weg te werken heb ik er een paar lagen primer op gesmeerd en die steeds weer weg geschuurd.
Door de primer zo als plamuur te gebruiken is het aardig glad geworden.
Ik had nog een blik Wijzonol staan. Dat is wel goede lak maar de kleur is niet helemaal diep zwart. Epifanes is dat wel.
Met de Wijzonol ben ik aan de gang gegaan om het frame niet alleen zwart maar ook verder glad te krijgen. Door de verschillende kleur is heel goed te zien waar je mee bezig bent.
Toen het glad was ben ik met de Epifanes verder gegaan om de kleur mooi zwart te krijgen.
Omdat het altijd zo is dat tijdens het monteren van zo'n 'prototype' weer beschadigingen ontstaan heb ik bedacht om de fiets eerst compleet en goed gericht te krijgen om, als dat gedaan de fiets weer volledig te demonteren en het lakwerk dan pas af te werken.

Het balhoofdplaatje is gemaakt door iemand in Tilburg die ook met oude fietsen bezig is.
Die heeft een CNC gestuurde freesmachine. Het lakken, schuren en polijsten met Commandant Nr.4 heb ik daarna zelf gedaan.