Gazelle uit 1953?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Gazelle uit 1953?

Bericht door fietshobbyist »

Simon1961 schreef: 25 mei 2022, 14.44 als ik met pensioen ben
Stel toch geen dingen uit tot je pensioen want dan heb je er misschien geen tijd meer voor ...
Simon1961
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 mei 2022, 21.34

Re: Gazelle uit 1953?

Bericht door Simon1961 »

Het mysterie is opgelost. Mijn vader kocht een Gazelle fiets in 1953. Na een aamtal jaren, in 1958, kreeg hij verkering met mijn moeder en kreeg hij tevens de beschikking over een auto.
De fiets werd derhalve overbodig en hij deed hem over aan neef Jan. Deze Jan fietste er enige jaren op en ruilde hem in 1960 om voor een nieuwe, maar dit laatste heeft mijn vader nooit geweten.
In de jaren negentig kreeg mijn vader "zijn" fiets weer terug van Jan en hij is dus altijd in de veronderstelling geweest dat hij zijn oorspronkelijke fiets weer in bezit had.
Voila: mysterie opgelost!

Met vriendelijke groeten,

Simon
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Gazelle uit 1953?

Bericht door de rode »

dus eigenlijk heb je de verkeerde fiets op laten knappen :oops: :? :lol:
Simon1961
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 mei 2022, 21.34

Re: Gazelle uit 1953?

Bericht door Simon1961 »

Wel zelf gedaan maar inderdaad. Maar toch vond ik het een leuk project. 8-)
Simon1961
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 mei 2022, 21.34

Re: Gazelle uit 1953?

Bericht door Simon1961 »

Weet iemand misschien welk type (en merk) standaard er op deze fiets past en waar die nog eventueel te koop wordt aangeboden?
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle uit 1953?

Bericht door Fongers1952 »

Simon1961 schreef: 31 mei 2022, 13.00 Weet iemand misschien welk type (en merk) standaard er op deze fiets past en waar die nog eventueel te koop wordt aangeboden?
Gazelle standaard die onder de bracket bevestigd wordt. Dit model standaard werd gebruikt van ongeveer 1960 tot 1968. Af en toe staan ze op MP te koop.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Simon1961
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 mei 2022, 21.34

Re: Gazelle uit 1953?

Bericht door Simon1961 »

Dank je wel Fongers1952. Weet je misschien op basis van de foto's ook van welk type mijn fiets is?
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Gazelle uit 1953?

Bericht door ReinvB »

Op de foto s is helaas net niet goed te zien wat voor soort trapas erinzit, dat is het grootste verschil tussen de types toerfietsen van Gazelle uit die tijd. Een grote thompson as (met meedraaiende stofkap) hoort bij het model 1. Als ik me goed herinner waren de toerfietsmodellen na de oorlog,aflopend kwa luxe : no. 8, BSA (cups op de as,cones zitten in het frame)as of kogellagers(8k) ,cranks met verdiepte groef, speciale voorvork (net iets slanker),varkensneus
no1, grote thompson(cones op de as,cups in het frame) as en varkensneus
P, ken ik niet zo goed maar ik dacht dat die een BSA trapas had en een varkensneus
A, BSA as in bus,geen verkensneus op het achterspatbord.
Jouw fiets lijkt mij een no1 of een P.
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle uit 1953?

Bericht door Fongers1952 »

ReinvB schreef: 3 jun 2022, 13.45 Op de foto s is helaas net niet goed te zien wat voor soort trapas erinzit, dat is het grootste verschil tussen de types toerfietsen van Gazelle uit die tijd. Een grote thompson as (met meedraaiende stofkap) hoort bij het model 1. Als ik me goed herinner waren de toerfietsmodellen na de oorlog,aflopend kwa luxe : no. 8, BSA (cups op de as,cones zitten in het frame)as of kogellagers(8k) ,cranks met verdiepte groef, speciale voorvork (net iets slanker),varkensneus
no1, grote thompson(cones op de as,cups in het frame) as en varkensneus
P, ken ik niet zo goed maar ik dacht dat die een BSA trapas had en een varkensneus
A, BSA as in bus,geen verkensneus op het achterspatbord.
Jouw fiets lijkt mij een no1 of een P.
Mee eens, het lijkt een Thomsen trapas te zijn. Ik gok dat het een Gazelle No. 1 is. Overigens maakt dit voor het type standaard niets uit. Let er wel op dat als je een standaard koopt het er één is voor 28 inch. Koop je er één die voor 26 inch is dan valt de fiets om.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Gazelle uit 1953?

Bericht door ReinvB »

En ik snap ook wel waarvoor een standaard handig is, maar ik vind het zelf ondingen. Veel oudere fietsen hebben ernstige roest waar de standaard zit, of platgeknepen buizen, dit is nu een mooi verzorgde fiets dus dat zel wel los lopen, maar ik parkeer vaak op tegen een muur of boom of met een trapper op de stoeprand. Maar dat is een hoogst persoonlijke mening.
Plaats reactie