Lion Cycles Leeuwarden

Plaats reactie
P.G.Dieleman
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2022, 14.27

Lion Cycles Leeuwarden

Bericht door P.G.Dieleman »

Ik heb een oude damesfiets van het merk Lion cycles. Het enige dat ik heb kunnen vinden over dit merk is dat het in 1903 geregistreerd is en uit Leeuwarden komt. Weet iemand meer over dit merk of de fabriek? Alvast bedankt namens Peter Dieleman
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Lion Cycles Leeuwarden

Bericht door velofilie »

Hallo Peter,

Hier staat wat: https://www.transportfiets.net/2009/04/ ... on-cycles/

Groet, Wiel
P.G.Dieleman
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2022, 14.27

Re: Lion Cycles Leeuwarden

Bericht door P.G.Dieleman »

Best Wiel,

Dank voor je reactie. Deze informatie had ik zelf ook al gevonden, maar biedt weinig concreets. Ik hoop op meer reacties.

Groetend,

Peter
Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Lion Cycles Leeuwarden

Bericht door Maarten Waarlé »

Volgens Museum Station kropswolde zou het bedrijf van Nauta & co gevestigd zijn geweest Wolvesteeg c2.
Een heel nauw straatje in Leeuwarden. Het is nog te bewandelen tegenwoordig maar waar c2 zat ?
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3805
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Lion Cycles Leeuwarden

Bericht door maartenB »

Kun je eens wat foto's plaatsen? Ook van het balhoofdplaatje?

Ik weet niet hoeveel je ervan weet, maar misschien is het gewoon een Franse fiets die je hebt?

Daar had je veel merken die meeliftten op het succes van Peugeot (met de leeuw)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
P.G.Dieleman
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2022, 14.27

Re: Lion Cycles Leeuwarden

Bericht door P.G.Dieleman »

Beste Maartens,

Ik zal contact zoeken met Kropswolde. Toevallig ben ik daar pas voor het eerst geweest.

Maarten B. ,

Wat andere merken betreft: het plaatje vermeldt ook NC (Nauta&Co) dus er is geen twijfel mogelijk dat het om de Leeuwarder fabrikant gaat.

Groeten,

Peter
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1751
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lion Cycles Leeuwarden

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

In 1915 was Firma Nauta & Co. Rijwielen gevestigd aan het Ruiterkwartier in Leeuwarden: https://www.delpher.nl/nl/boeken/view?c ... arch=nauta
P.G.Dieleman
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2022, 14.27

Re: Lion Cycles Leeuwarden

Bericht door P.G.Dieleman »

Hallo Jeroen,

Via de hinderwetvergunningen ben ik erachter gekomen dat Nauta & co. in 1902 in de Haniasteeg zaten met een fietsenfabriek, in 1904 gevolgd door een smederij nop hetzelfde adres. In 1911 hadden ze een opslag voor benzine in de Molensteeg en in 1914 een autoreparatie-inrichting op de hoek van de Haniasteeg en de Wolvesteeg. (12 ambachten en dertien ongelukken?) Ik weet niet hoe lang de rijwielen deel uitmaakten van hun ondernemingen. In 1925 startten ze de RAMI. Rijwiel, automobiel en motorimport. Gezien de locaties moeten het bescheiden ondernemingen zijn geweest, want de steegjes behoorden tot het armste gedeelte van de binnenstad. Niet voor niets was ook het armenhuis gevestigd in de Haniasteeg. In een kleine advertentie die ik vond gaven ze hun adres op als "tegenover de Harmonie" (het theater aan het Ruiterskwartier). Dat klonk waarschijnlijk beter dan een adres eindigend op "steeg".
Plaats reactie