Girder frame Maarten B

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3835
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Girder frame Maarten B

Bericht door maartenB »

Hoi Michiel,
het merk is onbekend, heb van alles gezocht. Onder meer Gruno had het rond 1910 op al zijn modellen, ook op de goedkoopste modellen, als optie om een 'girder' stang erin te zetten.
Maar dit lijkt geen Gruno. Vanwege het lage framenummer 0021 zal ik er wel niet achter komen. Maar hij wordt mooi hoor!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Girder frame Maarten B

Bericht door Michiel Röben »

Ja dat geloof ik ook wel. Wat een vreemd frame met die schuine framebouw, heel apart geval is het. Heb je al een shifter voor die 2 bak versnelling? Ik denk diat deze versnelling net zoals Sturmey Archer een shifter op het stuur had net als de Raleighs ze hadden met dat buisje. Die waren er volgens mij ook voor 2 versnellingen. Of was dit model naaf met driehoekjes shifter op de bovenste frame buis?

Ben benieuwd. Er kan volgens mij olie of carbitlamp op deze fiets als hij uit de 20er jaren is toch? Laat eens wat plaatjes zien van dit type fietsen of heb ik die gemist in de lijn?

Mijn Raleigh is bijna klaar in mat lak versie. Ik twijfel om hem in hoog glans te spuiten. Aan de ene kant wel mooi maar al het nikkel is mat en verweerd dus dan steekt dat misschien weer te veel af. Ik zou wel heel graag biezen op het frame en de kettingkast willen hebben maar kan dat zelf nog niet.

Mocht je een keer zin hebben om samen wat te lijntrekken dan hou ik me aanbevolen... Ik begrijp dat de rode wijn jou lievelings brandstof is in zo'n houten kistje?

Tot ziens op de lentetocht en in Antwerpen volgend weekend?

fietselijke groeten,
Michiel ;)
yudi marcopolo
Berichten: 2
Lid geworden op: 1 apr 2013, 19.59

Re: Girder frame Maarten B

Bericht door yudi marcopolo »

hallo every one , Iam a new bie here , I am from Yogyakarta - Java Indonesia, I am sorry I don't speak any Hollands , but I would like to share some picture about this Girder frame which I had couple of years ago , watch the different on the girder is mine are double . I got 3 times bike with this kind of girder with this double ones , they are all sold to the collector here.
Bijlagen
GRUNO 013.JPG
GRUNO 013.JPG (220.81 KiB) 8722 keer bekeken
GRUNO 002.JPG
GRUNO 002.JPG (194.01 KiB) 8722 keer bekeken
GRUNO 012.JPG
GRUNO 012.JPG (185.37 KiB) 8722 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3835
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Girder frame Maarten B

Bericht door maartenB »

hallo Yudi,
Welcome to the Forum. Nice to hear from you. Do you really think this frame was a Gruno? It sais Gruno in the picture name. It looks very much like the Girder that have been built by mr. Alt from Leiden, he built double girder frames from the British firm Quadrant. With the single tube, like on my bicycle, you call single girder.
The frame in your pictures is more luxurious than my bike, and yours is older I guess.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
yudi marcopolo
Berichten: 2
Lid geworden op: 1 apr 2013, 19.59

Re: Girder frame Maarten B

Bericht door yudi marcopolo »

@ Maarten ,
yes .....there are some manufactures make this double girder frame that I knew , alt - call Quadrant model , Gazelle (until 1913) , Eysink ,Schwager , gruno ,gazelle , royal enfield , triumph , all this double girder like you call are made before year 1920 , I have a cataloque from M.Adler year 1914 , there is a girder frame they sell and they call anglo bicycle . by the way your single girder frame I have seen in burgers dames but never seen in heren fiets , btw your bike is nice collection . here I have another girder frame foto from my collection before .
Bijlagen
anglo 4b.jpg
anglo 4b.jpg (169.61 KiB) 8705 keer bekeken
anglo 5.jpg
anglo 5.jpg (201.45 KiB) 8705 keer bekeken
anglo 3.jpg
anglo 3.jpg (192.43 KiB) 8705 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3835
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Girder frame Maarten B

Bericht door maartenB »

Interesting!
I would say they are both Royal Enfield frames, but I am not sure at all!
There is a characteristic detail of two Alt-Quadrant bicycles I saw last week: the placing of the grease nipple, in the middle of the bracket!! never seen it anywhere else.
Bijlagen
IMG_7036.jpg
IMG_7036.jpg (129.43 KiB) 8693 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3835
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Girder frame Maarten B

Bericht door maartenB »

Als finishing touch wat foto's van mijn fiets nu hij klaar is. Rijdt erg goed, met die Torpedo zweigang. Ik kan zonder handen fietsen, maar de schuine vork is wel wat 'wiebelig".
De lak is in elk geval behouden waar groene lijntjes stonden, ik heb roestige plekken soms laten zitten, soms weggehaald.
Uiteindelijk is vrijwel alles nieuw vernikkeld, op het balhoofdstel na.
Heel blij ben ik met het stuur, dat ik van Hans vd Stouwe kreeg: schitterende rondingen, een echt oud-Hollandsch stuur!!
de pedalen waren erg veel werk, ze waren volledig verroest en zijn dus intensief behandeld. Daar zit wel een halve dag werk in ...

Het merk blijft onbekend, vrees ik. Ik vind nog weleens een mooie transfer met 'Nederlandscha fabrikaat' ofzo, voor op het balhoofd.
Het frame is opgebouwd met een veelheid aan onderdelen:
- KronPrinz velgen van een Fongers
- spatborden van Gazelle, uit de jaren 20-30.
- tandwielblad en cranks van een Rivertown, maar die zullen het wel niet zelf gemaakt hebben. Is met het afneembare kettingblad duidelijk nog een vooroorlogse uitvoering
- stuur van een Burgers, overigens zonder dat dat erin staat.
De mooie ovalen plaatjes op de spatbordstangen heb ik zelf gemaakt.

En nou maar fietsen!
IMG_7329.JPG
IMG_7329.JPG (467.74 KiB) 8618 keer bekeken
Bijlagen
IMG_7331.JPG
IMG_7331.JPG (482.69 KiB) 8617 keer bekeken
IMG_7332.JPG
IMG_7332.JPG (197.36 KiB) 8618 keer bekeken
IMG_7333.JPG
IMG_7333.JPG (208.67 KiB) 8618 keer bekeken
IMG_7340.JPG
IMG_7340.JPG (169.52 KiB) 8618 keer bekeken
IMG_7339.JPG
IMG_7339.JPG (342.78 KiB) 8618 keer bekeken
IMG_7343.JPG
IMG_7343.JPG (315.41 KiB) 8618 keer bekeken
IMG_7344.JPG
IMG_7344.JPG (307.54 KiB) 8618 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Girder frame Maarten B

Bericht door Sandra »

Mooi man!
Ik heb hier een envelop vol met verschillende Nederlands Fabrikaat transfers liggen. Ik kan ze zondag wel even meenemen, dan kun je kijken of er iets van jouw smaak tussen zit :) .

Groet, Sandra
Maarten Waarlé
Berichten: 2369
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Girder frame Maarten B

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten,
Geweldig goed gelukt hoor en ook leuk om te doen, Een fiets zelf samenstellen zonder allerlei orginaliteits restricties.

Wat me opvalt is dat het voorspatbord zo krap onder de kroon door gaat. De bandruimte neemt daar af.
Het lijkt er op dat er zo`n spatbord tot tegen de kroon op heeft gezeten. Bij het lezen van de vroege Fongers damesfiets
verhandelingen van Jos en Hans leerde ik voor het eerst van kortere voorvorken bij dat type spatbord.
Het zou een tijdsaanduiding kunnen zijn. Verweg de meeste merken hielden,zo als je weet na 1909-1912 wel op met die korte spatborden.

Groeten,
Maarten
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Girder frame Maarten B

Bericht door fongers »

Supervet Maarten! 8-)

Die fiets rijdt als een trein, dat zie je zo! :D

Groetjes Mark
Plaats reactie