Wie kan onze Gazelle omafiets restaureren?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Wie kan onze Gazelle omafiets restaureren?

Bericht door de rode »

ReinvB schreef: 30 mei 2022, 23.16 Volgens mij is dat achterspatbord gewoon prima, de eenvoudigere modellen hadden geen varkensneus. Ik had zelf ooit een heel nette model A die ook geen varkensneus had. Ik kan zo niet zien welk model dit is, maar ik zie een BSA as, dus of een luxe model 8 of een simpele model A. Ik woon trouwens in Fjell, in Noorwegen,wat te ver weg om practisch te kunnen helpen.
als je beter kijkt zie je de resten van de varkensneus nog rond het achterlichtje zitten Rein...
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Wie kan onze Gazelle omafiets restaureren?

Bericht door de rode »

Hilde ; weet je zeker dat deze fiets 5 generaties lang in de familie is ? ; het framenummer is van begin 60 er jaren n.l , de fiets zal met smeren poetsen en een vervangend achterspatbord weinig meer nodig hebben , om deze weer in een nieuwstaat te brengen gaat het over een fors kostenplaatje en buiten dat de fiets voor jou gevoelsmatig bijzonder is zoals te begrijpen , is deze[economisch gezien] niet bijzonder genoeg voor een totaalrestauratie.
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Wie kan onze Gazelle omafiets restaureren?

Bericht door veenofiets »

Klopt idd de verkoopwaarde is niet hoog maar leuk erfstuk. Zou m zelf restaureren eventueel met wat hulp of deel als trapas en remnaaf revisie laten doen met uitleg dat origineel behouden moet.Zelf ook gedaan met een Veeno fiets uit 1965. Een plus is: Deze fietsen zijn nog niet zo oud dat de onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn. Dus dit is in principe een fiets die een beginner aan kan. Succes!

Freek
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Wie kan onze Gazelle omafiets restaureren?

Bericht door fietshobbyist »

Wellicht is het goed om de werkzaamheden te scheiden in technisch en optisch.
Optisch gezien, zou ze namelijk vrijwel alles zelf moeten kunnen, dan wel, één van de andere leden uit die vijf generaties - voor zover nog in leven.
Voor de techniek zullen dan nog wat 'liefhebbers' moeten worden gevonden. En dan moet ie nog weer in elkaar ...
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Wie kan onze Gazelle omafiets restaureren?

Bericht door Bandenplakker »

Op het gevaar van bevoogding (Hilde, wil je bevestigen of ontkennen of ik het bij het rechte eind heb?):
Aan alle deelnemers van dit draadje: Hartelijk dank voor al jullie gewaardeerde bijdragen, maar Hilde "zelf niet zo handig" vraagt volgens mij niet hoe en wat, maar of er iemand in de buurt van Zwolle haar niet alleen met raad, maar ook met daad wil helpen, eventueel ‘begeleid repareren’.
Dat laatste doe ik wel eens onder het motto: “Ik stel mijn gereedschap beschikbaar en vertel wat en hoe je het moet doen, maar jij doet het feitelijke werk”.
Ik woon in Utrecht, dat vind ik niet echt in de buurt van Zwolle.

Dirk
Hilde P
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2022, 10.47

Re: Wie kan onze Gazelle omafiets restaureren?

Bericht door Hilde P »

Dirk, het klopt wat je zegt: ik zoek zelfs iemand die het leuk vindt het voor ons te doen (tegen vergoeding uiteraard!). De fiets lijkt mij technisch gezien nog goed, dus ik weet niet eens waar te beginnen en hoe groots/klein het aan te pakken...

Overigens willen we met liefde de fiets naar iemand toe brengen die ver(der) weg woont! Hoewel Noorwegen wel wat ver weg is Rein :D

Mijn overgrootmoeder kocht 'm ooit voor zichzelf, maar ze was toen inderdaad al ouder. Begin jaren 60 zou wat dat betreft kunnen. Mijn dochter is nu 12. Ik heb er zelf mijn hele middelbare schooltijd op gefietst.
We denken dat de fiets technisch gezien nog best goed is, maar ook dat weet ik niet zeker.
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Wie kan onze Gazelle omafiets restaureren?

Bericht door TheodK »

Dag Hilde
Ik woon in zwolle en wil er volgende week wel een keer naar kijken en advies geven , deze week ben ik op vakantie.

Groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Wie kan onze Gazelle omafiets restaureren?

Bericht door Fongers1952 »

Hilde P schreef: 30 mei 2022, 20.44
Fongers1952 schreef: 30 mei 2022, 19.44
de rode schreef: 30 mei 2022, 18.20 het achterspatbord moet sowiezo vervangen worden want de varkensneus is er ooit afgezaagd :o
Ik heb nog een achterspatbord met varkensneus liggen. De lichtdraad zit er ook in alleen het binnenwerk ontbreekt dacht ik. Maar hoe krijg ik het in Zwolle? Versturen van zo'n groot spatbord is wel een dingetje.
Fongers, waar woon je?
Zoals gezegd kan ik je een achterspatbord met varkensneus voor 28 x 1 1/2 aanbieden maar ik woon in N-Holland aan de kust, dus niets in de buurt. Dit weekend ben ik in Enschede maar is ook niet echt in de buurt. Versturen vind ik dus een dingetje, groot en onhandig om in te pakken.
PS; het binnenwerk van het achterlicht zit er niet bij dus, maar is eventueel nog wel te vinden.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Hilde P
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2022, 10.47

Re: Wie kan onze Gazelle omafiets restaureren?

Bericht door Hilde P »

Fongers1952 schreef: 31 mei 2022, 19.25
Hilde P schreef: 30 mei 2022, 20.44
Fongers1952 schreef: 30 mei 2022, 19.44

Ik heb nog een achterspatbord met varkensneus liggen. De lichtdraad zit er ook in alleen het binnenwerk ontbreekt dacht ik. Maar hoe krijg ik het in Zwolle? Versturen van zo'n groot spatbord is wel een dingetje.
Fongers, waar woon je?
Zoals gezegd kan ik je een achterspatbord met varkensneus voor 28 x 1 1/2 aanbieden maar ik woon in N-Holland aan de kust, dus niets in de buurt. Dit weekend ben ik in Enschede maar is ook niet echt in de buurt. Versturen vind ik dus een dingetje, groot en onhandig om in te pakken.
PS; het binnenwerk van het achterlicht zit er niet bij dus, maar is eventueel nog wel te vinden.
Dank! Ik houd het zéker in gedachten!
Hilde P
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2022, 10.47

Re: Wie kan onze Gazelle omafiets restaureren?

Bericht door Hilde P »

TheodK schreef: 31 mei 2022, 18.41 Dag Hilde
Ik woon in zwolle en wil er volgende week wel een keer naar kijken en advies geven , deze week ben ik op vakantie.

Groet Theo

Wauw, dat zou fantastisch zijn! Hoe kom ik met je in contact?
Plaats reactie