RaleighRider schreef: ↑3 jun 2022, 07.48
non-fixie schreef: ↑2 jun 2022, 23.32
RaleighRider schreef: ↑2 jun 2022, 20.31
Mijn framenummer begint met een 'N'. Nottingham dus. De Rialto werd dus wel degelijk in Engeland gebouwd
En het is een raszuivere Raleigh. Nottingham is de plaats waar Frank Bowden in 1888 het bedrijf begon.
Het verschil tussen een "Engelse Raleigh" en een "Europeese Raleigh" is dan toch wellicht de wielmaat? 27" in Engeland, en 28" in Europa (vaste land)? Het is jammer dat er geen Engelse catalogi online terug te vinden zijn....
Twee opmerkingen
1
Mijn eerste Raleigh begin 70e jaren gekocht had 27 inch velgen
(Die overigen groter zijn dan 28 inch)
Het begin overigens van een lange verslaving aan dit merk.
De fiets gekocht bij “DE” Raleigh dealer van Rotterdam .
Van Zessen.
(Stikker op de fiets vermelde “Made in england”)
2
Jaren later kwam ik er achter (boeken internet)dat het frame nummer wat met een M begint zou betekenen dat het frame uit Maleisië zou komen.
De bovengenoemde dealer (dus ook jaren later) hiermee geconfronteerd, zei mij “totale onzin, het frame komt uit Engeland”. Of hij dus onwetend was?
Let wel De de man heeft zijn hele leven Raleighs verkocht en aan gesleuteld.
Voor wat het dus waard is die die letters in het framenummers zoals die nu op diverse sites en in boeken rondgaan.
Werden er dan in een bepaalde periode frames uit het oosten naar Nederland gehaald? Wellicht omdat er leverings problemen waren door de vele stakingen in good old England???
Dan maar een Engelse stikker er op.
Want tja ! mensen kochten in die tijd een Engelse fiets voor de degelijkheid.
Dan is het niet handig om al teveel ruchtbaarheid te geven dat het ding uit het oosten komt.
Ik persoonlijk geloof dit niet zo.