Raleigh Rialto

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
RaleighRider
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2022, 18.13

Raleigh Rialto

Bericht door RaleighRider »

Ik ben sinds een paar jaar in het bezit van een Raleigh Rialto uit 1979. Een mooie klassieke toerfiets waarop ik al menig kilometer heb afgelegd. Toch valt het niet mee om meer over deze fiets te weten te komen. Volgens mij, en dit weet ik dus niet zeker, is het model in Nederland geproduceerd en was het alleen op het Europese vasteland op de markt. Dit verklaart volgens mij ook dat het model wel in b.v. Franse catalogi staat vermeld, maar niet in Engelse. Ik geloof ook dat het model alleen in 78 en 79 werd geproduceerd. Misschien zijn er mensen op dit forum die wat meer weten over de geschiedenis van deze fiets.

P.s. dit is (zover ik weet) de enige catalogus waar de Rialto in staat: Raleigh-catalogus. Circa 1978. Frankrijk. https://thevintagetoyadvertiser.org/tag ... gue-1970s/
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Raleigh Rialto

Bericht door m-gineering »

RaleighRider schreef: 30 mei 2022, 17.25 Ik ben sinds een paar jaar in het bezit van een Raleigh Rialto uit 1979. Een mooie klassieke toerfiets waarop ik al menig kilometer heb afgelegd. Toch valt het niet mee om meer over deze fiets te weten te komen. Volgens mij, en dit weet ik dus niet zeker, is het model in Nederland geproduceerd en was het alleen op het Europese vasteland op de markt. Dit verklaart volgens mij ook dat het model wel in b.v. Franse catalogi staat vermeld, maar niet in Engelse. Ik geloof ook dat het model alleen in 78 en 79 werd geproduceerd. Misschien zijn er mensen op dit forum die wat meer weten over de geschiedenis van deze fiets.

P.s. dit is (zover ik weet) de enige catalogus waar de Rialto in staat: Raleigh-catalogus. Circa 1978. Frankrijk. https://thevintagetoyadvertiser.org/tag ... gue-1970s/
Gazelle en Raleigh vielen in die tijd beide onder Tube Investmenst (TI) en Gazelle bouwde ook wel Raleighs. De Gazelle Sprinter kwam je dus ook met andere stickers tegen ;). Kan niet zien of dit er een is, maar het komt in de buurt
/Marten
RaleighRider
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2022, 18.13

Re: Raleigh Rialto

Bericht door RaleighRider »

m-gineering schreef: 30 mei 2022, 17.41Gazelle en Raleigh vielen in die tijd beide onder Tube Investmenst (TI) en Gazelle bouwde ook wel Raleighs. De Gazelle Sprinter kwam je dus ook met andere stickers tegen ;). Kan niet zien of dit er een is, maar het komt in de buurt
Die link tussen Raleigh en Gazelle had ik ook al gelegd inderdaad. Maar of de Rialto en de Sprinter in feite één en dezelfde fiets zijn durf ik niet te beweren. Maar de overeenkomsten zijn er zeker :geek:

Trouwens, had de Sprinter geen 531 frame? :?
RaleighRider
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2022, 18.13

Re: Raleigh Rialto

Bericht door RaleighRider »

Wat ook opvalt is dat de Rialto in Frankrijk geleverd werd met 700C wielen i.p.v. de gebruikelijke (Engelse) 17" (17x1 1/4) wielen. Zie:

https://thevintagetoyadvertiser.org/202 ... nce-c1978/
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Raleigh Rialto

Bericht door ReinvB »

Alleen worden hier in deze rubriek in eerste instantie met toerfietsen de fietsen bedoeld die in het Engels soms roadsters worden genoemd. De klassieke ,vaak zwarte dames en herenfietsen met 635 wielen zoals die tussen 1900 en 1970 werden gemaakt als volksvervoer. Ik zou jouw fiets een racefiets noemen, maar dat komt omdat ik van dat soort sportieve fietsen niet echt verstand heb. Een sportfiets wellicht ? Al betekende een sportfiets in Nederland heel lang een wat lichter gebouwde stadsfiets met 26 of 28¨622 wielen. De voorloper van de hedendaagse gebruiksfiets.
RaleighRider
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2022, 18.13

Re: Raleigh Rialto

Bericht door RaleighRider »

Ik denk dat je gelijk hebt, mijn excuses :oops:
Misschien dat de forumbeheerder deze draad in het juiste subforum kan plaatsen?
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Raleigh Rialto

Bericht door m-gineering »

RaleighRider schreef: 1 jun 2022, 14.19 Wat ook opvalt is dat de Rialto in Frankrijk geleverd werd met 700C wielen i.p.v. de gebruikelijke (Engelse) 17" (17x1 1/4) wielen. Zie:

https://thevintagetoyadvertiser.org/202 ... nce-c1978/
17 x 1 1/4" is wel even populair geweest, maar alleen in Moultons ;)
/Marten
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Raleigh Rialto

Bericht door m-gineering »

RaleighRider schreef: 30 mei 2022, 19.18

Trouwens, had de Sprinter geen 531 frame? :?
er zijn wel 3 buizen reynolds versies geweest, maar ook sprinters uit (tromgeroffel) 'speciaal gelegeerd staal'

Sprinters hadden een typische ' wraparound' staande achtervork constructie
/Marten
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Raleigh Rialto

Bericht door m-gineering »

RaleighRider schreef: 1 jun 2022, 15.17 Ik denk dat je gelijk hebt, mijn excuses :oops:
Misschien dat de forumbeheerder deze draad in het juiste subforum kan plaatsen?
Tja, er mag dan een krom stuur opzitten, maar verdere overeenkomst met een racefiets heeft zo'n ding ook niet echt. Verbannen naar niemandsland dan maar? :roll:
/Marten
RaleighRider
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2022, 18.13

Re: Raleigh Rialto

Bericht door RaleighRider »

m-gineering schreef: 1 jun 2022, 15.25Tja, er mag dan een krom stuur opzitten, maar verdere overeenkomst met een racefiets heeft zo'n ding ook niet echt. Verbannen naar niemandsland dan maar? :roll:
Een randonneur is veel meer een toerfiets dan een racefiets, dat is duidelijk. Dat is ook de reden dat ik dit topic in dit subforum ben gestart. Het subforum 'randonneur' ontbreekt ;) :D
Plaats reactie