Raleigh Rialto

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Raleigh Rialto

Bericht door non-fixie »

RaleighRider schreef: 2 jun 2022, 18.53 En de bevestigingsklemmen? Zitten die erbij?
Nee. En als je frame niet voorzien is van nokjes dan zijn je opties zo ongeveer:
  • er nokjes op laten solderen (mooiste oplossing, maar kost geld en moeite (en beschadigt de lak)
  • gaatjes boren en 'rivnuts' monteren ('popnagels met schroefdraad' - werkt prima, vrijwel onzichtbaar, maar niet voor puristen)
  • gebruikte bidonhouderklembandjes pakken uit het bakje "gebruikte bidonhouderklembandjes" en die oppoetsen (mijn oplossing bij deze fiets)
RaleighRider
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2022, 18.13

Re: Raleigh Rialto

Bericht door RaleighRider »

non-fixie schreef: 2 jun 2022, 19.13
RaleighRider schreef: 2 jun 2022, 18.53 En de bevestigingsklemmen? Zitten die erbij?
Nee. En als je frame niet voorzien is van nokjes dan zijn je opties zo ongeveer:
  • er nokjes op laten solderen (mooiste oplossing, maar kost geld en moeite (en beschadigt de lak)
  • gaatjes boren en 'rivnuts' monteren ('popnagels met schroefdraad' - werkt prima, vrijwel onzichtbaar, maar niet voor puristen)
  • gebruikte bidonhouderklembandjes pakken uit het bakje "gebruikte bidonhouderklembandjes" en die oppoetsen (mijn oplossing bij deze fiets)
Thanks!
Hetzelfde setje klembandjes van m-wave bij bol.com: https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext ... idonhouder :o
RaleighRider
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2022, 18.13

Re: Raleigh Rialto

Bericht door RaleighRider »

non-fixie schreef: 2 jun 2022, 18.58 Trouwens, je zou aan het framenummer moeten kunnen zien waar het frame is gebouwd. De eerste letter geeft dat aan:

D = Ierland
E = Enid (VS)
G = Gazelle
H = Handsworth
M = Maleisië
N = Nottingham
R = Canada
W = Worksop (de voormalige Carlton-fabriek tot 1981, daarna Nottingham)
SB = Ilkeston (Special Bicycle Development Unit, in 1986 verhuisd naar Nottingham)

Bron: https://www.kurtkaminer.com/TH_raleigh_serials.html
Mijn framenummer begint met een 'N'. Nottingham dus. De Rialto werd dus wel degelijk in Engeland gebouwd :geek:
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Raleigh Rialto

Bericht door non-fixie »

RaleighRider schreef: 2 jun 2022, 20.31 Mijn framenummer begint met een 'N'. Nottingham dus. De Rialto werd dus wel degelijk in Engeland gebouwd :geek:
En het is een raszuivere Raleigh. Nottingham is de plaats waar Frank Bowden in 1888 het bedrijf begon. :ugeek:
RaleighRider
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2022, 18.13

Re: Raleigh Rialto

Bericht door RaleighRider »

non-fixie schreef: 2 jun 2022, 23.32
RaleighRider schreef: 2 jun 2022, 20.31 Mijn framenummer begint met een 'N'. Nottingham dus. De Rialto werd dus wel degelijk in Engeland gebouwd :geek:
En het is een raszuivere Raleigh. Nottingham is de plaats waar Frank Bowden in 1888 het bedrijf begon. :ugeek:
Het verschil tussen een "Engelse Raleigh" en een "Europeese Raleigh" is dan toch wellicht de wielmaat? 27" in Engeland, en 28" in Europa (vaste land)? Het is jammer dat er geen Engelse catalogi online terug te vinden zijn....
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Raleigh Rialto

Bericht door non-fixie »

RaleighRider schreef: 3 jun 2022, 07.48 Het verschil tussen een "Engelse Raleigh" en een "Europeese Raleigh" is dan toch wellicht de wielmaat? 27" in Engeland, en 28" in Europa (vaste land)? Het is jammer dat er geen Engelse catalogi online terug te vinden zijn....
Het lijkt erop dat Raleigh voor ieder land zo'n beetje een eigen productengamma had. En typenamen lopen daarbij in tijd en plaats behoorlijk door elkaar. De ene Record Ace is de andere niet. 27" was de standaard in de Engels-sprekende landen, maar dat wil niet zeggen dat ze niet ook hier geïmporteerd werden.

Er staan heel veel Engelse catalogi in de V-CC-bibliotheek:

https://drive.google.com/drive/folders/ ... LtT88oKNHe

Je moet alleen wel lid van de vereniging zijn om erbij te kunnen (is overigens alleen al hierom de moeite waard). Ik heb gezocht, maar er de Rialto niet kunnen vinden.
Reynolds531
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mar 2022, 09.26

Re: Raleigh Rialto

Bericht door Reynolds531 »

RaleighRider schreef: 2 jun 2022, 20.31
non-fixie schreef: 2 jun 2022, 18.58 Trouwens, je zou aan het framenummer moeten kunnen zien waar het frame is gebouwd. De eerste letter geeft dat aan:

D = Ierland
E = Enid (VS)
G = Gazelle
H = Handsworth
M = Maleisië
N = Nottingham
R = Canada
W = Worksop (de voormalige Carlton-fabriek tot 1981, daarna Nottingham)
SB = Ilkeston (Special Bicycle Development Unit, in 1986 verhuisd naar Nottingham)

Bron: https://www.kurtkaminer.com/TH_raleigh_serials.html
Mijn framenummer begint met een 'N'. Nottingham dus. De Rialto werd dus wel degelijk in Engeland gebouwd :geek:
Dat zegt niets m.i.
De kale frame’s kwamen dan wel uit Engeland of waar dan ook vandaan maar werden in Amsterdam voor de Nederlandse markt verder opgetuigd.
RaleighRider
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2022, 18.13

Re: Raleigh Rialto

Bericht door RaleighRider »

Reynolds531 schreef: 3 jun 2022, 10.41
RaleighRider schreef: 2 jun 2022, 20.31
non-fixie schreef: 2 jun 2022, 18.58 Trouwens, je zou aan het framenummer moeten kunnen zien waar het frame is gebouwd. De eerste letter geeft dat aan:

D = Ierland
E = Enid (VS)
G = Gazelle
H = Handsworth
M = Maleisië
N = Nottingham
R = Canada
W = Worksop (de voormalige Carlton-fabriek tot 1981, daarna Nottingham)
SB = Ilkeston (Special Bicycle Development Unit, in 1986 verhuisd naar Nottingham)

Bron: https://www.kurtkaminer.com/TH_raleigh_serials.html
Mijn framenummer begint met een 'N'. Nottingham dus. De Rialto werd dus wel degelijk in Engeland gebouwd :geek:
Dat zegt niets m.i.
De kale frame’s kwamen dan wel uit Engeland of waar dan ook vandaan maar werden in Amsterdam voor de Nederlandse markt verder opgetuigd.
Nee, dat klopt ook. Het gaat hier om framenummers.... en dus alleen over het frame. Het kan natuurlijk goed zo zijn dat een frame voor meerdere modellen gebruikt werd. En dus dat de Rialto alleen in Nederland werd geassembleerd (en in Engeland nooit op de martkt is geweest). Het zal een raadsel blijven vrees ik ;)
Reynolds531
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mar 2022, 09.26

Re: Raleigh Rialto

Bericht door Reynolds531 »

RaleighRider schreef: 3 jun 2022, 07.48
non-fixie schreef: 2 jun 2022, 23.32
RaleighRider schreef: 2 jun 2022, 20.31 Mijn framenummer begint met een 'N'. Nottingham dus. De Rialto werd dus wel degelijk in Engeland gebouwd :geek:
En het is een raszuivere Raleigh. Nottingham is de plaats waar Frank Bowden in 1888 het bedrijf begon. :ugeek:
Het verschil tussen een "Engelse Raleigh" en een "Europeese Raleigh" is dan toch wellicht de wielmaat? 27" in Engeland, en 28" in Europa (vaste land)? Het is jammer dat er geen Engelse catalogi online terug te vinden zijn....
Twee opmerkingen

1
Mijn eerste Raleigh begin 70e jaren gekocht had 27 inch velgen
(Die overigen groter zijn dan 28 inch)
Het begin overigens van een lange verslaving aan dit merk.😀

De fiets gekocht bij “DE” Raleigh dealer van Rotterdam .
Van Zessen.
(Stikker op de fiets vermelde “Made in england”)

2
Jaren later kwam ik er achter (boeken internet)dat het frame nummer wat met een M begint zou betekenen dat het frame uit Maleisië zou komen.
De bovengenoemde dealer (dus ook jaren later) hiermee geconfronteerd, zei mij “totale onzin, het frame komt uit Engeland”. Of hij dus onwetend was?
Let wel De de man heeft zijn hele leven Raleighs verkocht en aan gesleuteld.

Voor wat het dus waard is die die letters in het framenummers zoals die nu op diverse sites en in boeken rondgaan.

Werden er dan in een bepaalde periode frames uit het oosten naar Nederland gehaald? Wellicht omdat er leverings problemen waren door de vele stakingen in good old England???
Dan maar een Engelse stikker er op.
Want tja ! mensen kochten in die tijd een Engelse fiets voor de degelijkheid.
Dan is het niet handig om al teveel ruchtbaarheid te geven dat het ding uit het oosten komt.

Ik persoonlijk geloof dit niet zo.
RaleighRider
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2022, 18.13

Re: Raleigh Rialto

Bericht door RaleighRider »

Reynolds531 schreef: 3 jun 2022, 11.39 Twee opmerkingen

1
Mijn eerste Raleigh begin 70e jaren gekocht had 27 inch velgen
(Die overigen groter zijn dan 28 inch)
Het begin overigens van een lange verslaving aan dit merk.😀

De fiets gekocht bij “DE” Raleigh dealer van Rotterdam .
Van Zessen.
(Stikker op de fiets vermelde “Made in england”)

2
Jaren later kwam ik er achter (boeken internet)dat het frame nummer wat met een M begint zou betekenen dat het frame uit Maleisië zou komen.
De bovengenoemde dealer (dus ook jaren later) hiermee geconfronteerd, zei mij “totale onzin, het frame komt uit Engeland”. Of hij dus onwetend was?
Let wel De de man heeft zijn hele leven Raleighs verkocht en aan gesleuteld.


Voor wat het dus waard is die die letters in het framenummers zoals die nu op diverse sites en in boeken rondgaan.

Werden er dan in een bepaalde periode frames uit het oosten naar Nederland gehaald? Wellicht omdat er leverings problemen waren door de vele stakingen in good old England???
Dan maar een Engelse stikker er op.
Want tja ! mensen kochten in die tijd een Engelse fiets voor de degelijkheid.
Dan is het niet handig om al teveel ruchtbaarheid te geven dat het ding uit het oosten komt.

Ik persoonlijk geloof dit niet zo.
Het lijkt mij eerlijk gezegd wel aannemelijk dat het framenummer iets zegt over waar het frame gefabriceerd is. Wat is anders het nut van die verschillende beginletters?
Plaats reactie