Raleigh Rialto

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
RaleighRider
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2022, 18.13

Re: Raleigh Rialto

Bericht door RaleighRider »

m-gineering schreef: 1 jun 2022, 15.2117 x 1 1/4" is wel even populair geweest, maar alleen in Moultons ;)
Ik bedoelde 27x1 1/4 uiteraard :oops:
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Raleigh Rialto

Bericht door non-fixie »

"Niemandsland" is in ieder geval wel een goede omschrijving van het marktsegment waar deze fietsen nu in zitten. :)

Afhankelijk van hoe je er naar kijkt is het vlees noch vis of een geslaagd compromis.
RaleighRider
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2022, 18.13

Re: Raleigh Rialto

Bericht door RaleighRider »

non-fixie schreef: 2 jun 2022, 00.45 "Niemandsland" is in ieder geval wel een goede omschrijving van het marktsegment waar deze fietsen nu in zitten. :)

Afhankelijk van hoe je er naar kijkt is het vlees noch vis of een geslaagd compromis.
Dat zou ik niet zeggen. Randonneurs vormen een groep binnen het toerfiets segment, net als travelbikes bijvoorbeeld. Sportieve toerfietsen met een stalen frame, derailleur (dus geen riem!) en racestuur. En uiteraard zoals voor alle toerfietsen typerend: bagagedrager(s). Dit is in ieder geval de definitie die ik er al heel wat jaartjes op na houd :P
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Raleigh Rialto

Bericht door non-fixie »

Begrijp me niet verkeerd, ik woon zo ongeveer in Niemandsland. :)

Dit frame van een onbekende staalsoort kocht ik vorig jaar op ebay:

Afbeelding

Inmiddels heb ik het aangekleed tot vakantiefiets:

Afbeelding
RaleighRider
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2022, 18.13

Re: Raleigh Rialto

Bericht door RaleighRider »

non-fixie schreef: 2 jun 2022, 09.08 Begrijp me niet verkeerd, ik woon zo ongeveer in Niemandsland. :)

Dit frame van een onbekende staalsoort kocht ik vorig jaar op ebay:

Afbeelding

Inmiddels heb ik het aangekleed tot vakantiefiets:

Afbeelding
Heel mooi! Waar heb je die bidonhouders gekocht als ik vragen mag?
Reynolds531
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mar 2022, 09.26

Re: Raleigh Rialto

Bericht door Reynolds531 »

RaleighRider schreef: 30 mei 2022, 19.18
m-gineering schreef: 30 mei 2022, 17.41Gazelle en Raleigh vielen in die tijd beide onder Tube Investmenst (TI) en Gazelle bouwde ook wel Raleighs. De Gazelle Sprinter kwam je dus ook met andere stickers tegen ;). Kan niet zien of dit er een is, maar het komt in de buurt
Die link tussen Raleigh en Gazelle had ik ook al gelegd inderdaad. Maar of de Rialto en de Sprinter in feite één en dezelfde fiets zijn durf ik niet te beweren. Maar de overeenkomsten zijn er zeker :geek:

Trouwens, had de Sprinter geen 531 frame? :?
Zette Raleigh zijn fietsen tijdens de TI periode niet gewoon in Amsterdam in elkaar.
Alleen Raleigh’s voor de Amerikaanse markt (lichte 531 frames) werden bij Gazelle gemaakt toch ? Of zit er nu naast.
RaleighRider
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2022, 18.13

Re: Raleigh Rialto

Bericht door RaleighRider »

Reynolds531 schreef: 2 jun 2022, 12.04
RaleighRider schreef: 30 mei 2022, 19.18
m-gineering schreef: 30 mei 2022, 17.41Gazelle en Raleigh vielen in die tijd beide onder Tube Investmenst (TI) en Gazelle bouwde ook wel Raleighs. De Gazelle Sprinter kwam je dus ook met andere stickers tegen ;). Kan niet zien of dit er een is, maar het komt in de buurt
Die link tussen Raleigh en Gazelle had ik ook al gelegd inderdaad. Maar of de Rialto en de Sprinter in feite één en dezelfde fiets zijn durf ik niet te beweren. Maar de overeenkomsten zijn er zeker :geek:

Trouwens, had de Sprinter geen 531 frame? :?
Zette Raleigh zijn fietsen tijdens de TI periode niet gewoon in Amsterdam in elkaar.
Alleen Raleigh’s voor de Amerikaanse markt (lichte 531 frames) werden bij Gazelle gemaakt toch ? Of zit er nu naast.
Heel lastig om daar meer over te weten te komen. Zo was de Rialto er ook in twee uitvoeringen (qua bestickering), stond ie wel in de Franse maar niet in de Engelse catalogi, en werd ie in Frankrijk met 700C wielen geleverd (normaal 27"). Het kleine beetje info dat op het web is terug te vinden roept eigenlijk alleen maar meer vragen op :mrgreen:
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Raleigh Rialto

Bericht door non-fixie »

RaleighRider schreef: 2 jun 2022, 09.39 Heel mooi! Waar heb je die bidonhouders gekocht als ik vragen mag?
Dank je!

Deze bidonhouders zijn van Zéfal, en gewoon nieuw verkrijgbaar. Ik heb ze zelf tot nu toe steeds bij SJS Cycles in Engeland besteld, maar ze zijn nu ook in Nederland goedkoop te vinden. O.a. nu in de aanbieding bij Fietsonline.nl voor €14 / stuk, zag ik.

En Olivier monteert ze ook, dus je hebt eigenlijk geen keus. ;)

Afbeelding
RaleighRider
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mei 2022, 18.13

Re: Raleigh Rialto

Bericht door RaleighRider »

non-fixie schreef: 2 jun 2022, 18.44
RaleighRider schreef: 2 jun 2022, 09.39 Heel mooi! Waar heb je die bidonhouders gekocht als ik vragen mag?
Dank je!

Deze bidonhouders zijn van Zéfal, en gewoon nieuw verkrijgbaar. Ik heb ze zelf tot nu toe steeds bij SJS Cycles in Engeland besteld, maar ze zijn nu ook in Nederland goedkoop te vinden. O.a. nu in de aanbieding bij Fietsonline.nl voor €14 / stuk, zag ik.

En Olivier monteert ze ook, dus je hebt eigenlijk geen keus. ;)

Afbeelding
En de bevestigingsklemmen? Zitten die erbij?
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Raleigh Rialto

Bericht door non-fixie »

Trouwens, je zou aan het framenummer moeten kunnen zien waar het frame is gebouwd. De eerste letter geeft dat aan:

D = Ierland
E = Enid (VS)
G = Gazelle
H = Handsworth
M = Maleisië
N = Nottingham
R = Canada
W = Worksop (de voormalige Carlton-fabriek tot 1981, daarna Nottingham)
SB = Ilkeston (Special Bicycle Development Unit, in 1986 verhuisd naar Nottingham)

Bron: https://www.kurtkaminer.com/TH_raleigh_serials.html
Plaats reactie