Gezocht: Crankspie Gazelle Trimsport

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Aeschere
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2019, 14.47

Gezocht: Crankspie Gazelle Trimsport

Bericht door Aeschere »

Goedenavond,

Voor mijn Gazelle Trimsport ben ik op zoek naar een nieuwe crankspie. Na zoveel jaar dienst was het ijzer toch te moe om nog verder aangedraaid te kunnen worden. Op dit moment fiets ik zonder de moer. Het is te doen maar na een paar keer fietsen moet de spie weer op zijn plaats geslagen worden. Dat is geen houdbare situatie natuurlijk en zorgt er ook voor dat langere afstanden niet aantrekkelijk zijn.

Welke spie kan ik hiervoor gebruiken? Zijn er nog ergens originele onderdelen te vinden en zo ja, waar?
Heeft iemand misschien nog een setje liggen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gezocht: Crankspie Gazelle Trimsport

Bericht door Fotomaan »

Zijn dat spietjes met een diameter van 9,5mm?
De spieën die ik monteer hebben weliswaar een scheef vlak maar dat moet altijd op maat gevijld worden.
Ik weet niet of jouw Gazelle een speciale spie nodig heeft met bijvoorbeeld zo'n dopmoer met het Gazelle logo er in maar anders kan je om het even welke spie van 9,5mm gebruiken als je er maar rekening mee houdt dat er gevijld moet worden.
Met de hoek van het scheve vlak bepaal je of de cranks weer in lijn staan. Dat vraag wel wat oefening.
Bij mij staat overigens een volle doos met ongebruikte spieën op de plank, ook van 9mm en 10mm dus ik kan er wel een paar opsturen als je dat wilt.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Gezocht: Crankspie Gazelle Trimsport

Bericht door marco verbaant »

Ze zijn nog wel te koop hoor.
O.a. bij www.internet-bikes.com
Maar inderdaad, altijd vijlwerk nodig is ook mijn ervaring. Stukje bij beetje en dan passen. Voor je het weet is er teveel af. En zakt de spie door het crankgat... :D

https://www.internet-bikes.com/159290-a ... _wcB#modal
Aeschere
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2019, 14.47

Re: Gezocht: Crankspie Gazelle Trimsport

Bericht door Aeschere »

Bedankt voor de snelle reacties.
De 9.5mm diameter, waar is dat van? Het schroefdraad, het gat waar het in moet of de bovenkant van de spie?

De spie die ik nu heb heeft inderdaad een gazelle logo in de moer zitten. Die moeren heb ik nog wel en het zou fijn zijn als die ook weer op de nieuwe passen, oogt toch net wat beter.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gezocht: Crankspie Gazelle Trimsport

Bericht door Fotomaan »

Zijn dat spietjes met een diameter van 9,5mm?

De diameter dus. 8-)
De schroefdraad varieert. Het kan M7 zijn, da's dik. M6 komt ook veel voor.
De sleutelmaat voor M7 is 11. De sleutelmaat voor M6 is 10.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie