Pagina 1 van 3

Eysink Super Standaard transportfiets

Geplaatst: 3 jun 2022, 20.29
door Balhoofd
Tot mijn grote geluk en tot verdriet van mijn vrouw heb ik deze transportfiets mogen overnemen.

Op transportfiets.net heb ik er al veel over gelezen.
Mij is verteld dat deze in dienst van de PTT gebruikt is. Op foto’s van een PTT fiets uit die tijd zie ik echter niet de beige (?) gekleurde vlakken op de spatborden en op het rek van deze transportfiets staan.

Hij heeft ruim twintig jaar opgeslagen gestaan.
Op de achternaaf zonder olienippel staat 36. Ik kan bijna niet geloven dat het de originele is, zo zonder nippel.

Nu rustig stap voor stap opknappen. Het is een bijzondere dus ik voel enige verantwoordelijkheid voor het erfgoed…

Groeten,
Arjan

Re: Eysink Super Standaard transportfiets

Geplaatst: 3 jun 2022, 20.40
door rowejon
Hi,
Die achternaaf is modern. 36 is de aantal spaken, 2.8 is de dikkte.
Gr
Jon

Re: Eysink Super Standaard transportfiets

Geplaatst: 3 jun 2022, 20.50
door Empo's bijgebouw
Sorry volgensmij is er wat fout gegaan volgensmij was die voor mij bedoelt🤣🤣

Mooi en bijzonder exemplaar zeker

Deze staat ook nog een mijn lijst maar daarvoor moeten er nog meer fietsen weg
Maar dat komt tzt wel

Re: Eysink Super Standaard transportfiets

Geplaatst: 3 jun 2022, 20.53
door Fotomaan
Het is een bijzonder frame. Daar zijn er niet veel van overgebleven.
De velg van het achterwiel is in’t ieder geval voor een transportfiets. Die is zeer waarschijnlijk origineel.
Als de drijfkop van de oude achternaaf niet is overgezet in dit nieuwe naafhuis dan zit er een gestoken tandwiel op voor kettingmaat 1/2” x 1/8”.
Dat moet eigenlijk geschroefd zijn voor de maat 1/2” x 3/16”.
Een oude naaf die meer bij de fiets hoort is nog wel te vinden.

Re: Eysink Super Standaard transportfiets

Geplaatst: 3 jun 2022, 22.04
door Empo's bijgebouw
Horen hier niet door trap naaf voor en achter in?
Of was dat een andere fiets die dat had

Re: Eysink Super Standaard transportfiets

Geplaatst: 3 jun 2022, 23.32
door Floris91
Kijk, dat is inderdaad een mooie fiets om historische verbeelding en restauratie op los te laten :D

Wat ik je erover kan vertellen is dat het achterlichtje met rijkskeurmerk 19D goedgekeurd werd, middels publicatie, op 5 oktober 1938.

En dat was makkelijk op te zoeken dankzij onze nieuwe documentatiebank! :P

Voer er maar eens rijkskeurmerk of Baken in dan vind je zo de informatie dankzij de OCR, ons verenigingstijdschrift en Joop. Het achterlicht is gemaakt door ene B.H. Sikkens uit Leeuwarden.

Vriendelijke groet,

Floris

Re: Eysink Super Standaard transportfiets

Geplaatst: 4 jun 2022, 13.34
door Balhoofd
@Abram Sorry, maar jij hebt jouw deel aan bijzondere fietsen al wel toch?🙂
@Fotomaan Het tandwiel is een opsteker (nou ja, een moderne dus).
@Floris Dank voor de info, dat is dan het originele achterlichtje (ik hoop binnenkort toegelaten te worden tot het nieuwe dokumentatieplatform)

Na wat olie hier en daar fietst ie redelijk goed. Belangrijkste was eerst de kettingbeschermer goed buigen. Maakte nogal wat herrie. En de crank begon te wiebelen na de kruipolie. Crankspie niet goed meer. Even niet meer fietsen.


Groeten,
Arjan

Re: Eysink Super Standaard transportfiets

Geplaatst: 4 jun 2022, 13.43
door Balhoofd
Er zitten trouwens wel drie extra gaten van gelijke grootte in het achterspatbord.

Groeten,
Arjan

Re: Eysink Super Standaard transportfiets

Geplaatst: 4 jun 2022, 14.39
door de rode
erg mooi en zeer zeldzaam exemplaar :o

Re: Eysink Super Standaard transportfiets

Geplaatst: 5 jun 2022, 22.40
door Jeroen Zuiderwijk
Mooi! Weer een exemplaar bekend. Ik zie wat duidelijke verschillen met andere exemplaren die ik heb gezien, zie de lijst bekende kruisframe transportfietsen: https://www.transportfiets.net/2021/02/ ... sframes-2/. Hij heeft geen nokken op het stuur voor bevestiging van de voordrager, en ook niet het model voordrager gemaakt van rondstaf staal. Ook ontbreekt de flens aan de bovenkant van de zadellug. Deze heeft dan weer een frame met lugs. Sommige exemplaren hebben zogenaamde onzichtbare verbindingen (inwendige lugs waarschijnlijk). Ik ben wel benieuwd wat het bouwjaar is van deze. Als het goed is zou Sjoerd dat moeten kunnen inschatten aan de hand van het framenummer.