Spatbordplaatje achter Gazelle .

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Bernardo
Berichten: 6
Lid geworden op: 2 jun 2022, 21.21

Spatbordplaatje achter Gazelle .

Bericht door Bernardo »

Vraagje, vanaf wanneer is Gazelle de plaatjes op het achterspatbord gaan monteren. Ik ben bezig met een no8 uit 1939/1940. Nu heb ik er ook nog 1 uit 1952 staan en daar zit een plaatje achterop het spatbord tussen de steun. Vanaf wanneer zijn die erop gekomen.
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Spatbordplaatje achter Gazelle .

Bericht door Empo's bijgebouw »

Vanaf begin 19000 ergens maar intussen ook nog weer een andere type gekomen
De draadstalen beugels hebben een plaatje die de gaatjes boven elkaar hebben
De plaatstalen beugels hebben de gaatjes naast elkaar die ergens begin 30 eind 20 gekomen zijn
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Bernardo
Berichten: 6
Lid geworden op: 2 jun 2022, 21.21

Re: Spatbordplaatje achter Gazelle .

Bericht door Bernardo »

Dan misstaat hij niet op m'n no 8. Ik vind het wel mooi als het klopt bij de tijdlijn.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Spatbordplaatje achter Gazelle .

Bericht door maartenB »

Zit ook achterop mijn (zeer originele) nr 8 van 1938.
Als je wilt maak ik een detailfoto voor je.
Bijlagen
IMG_1218.jpg
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Bernardo
Berichten: 6
Lid geworden op: 2 jun 2022, 21.21

Re: Spatbordplaatje achter Gazelle .

Bericht door Bernardo »

Heb gisteren een achterspatbord klaar gemaakt voor montage (vervanging) van m'n fiets. De huidige heeft geen fitting. Het spatbord dat ik klaar heb gemaakt heeft wel een soort van uitgeklopt/gestanst stuk voor montage van de fitting. Is dat ooit een aanpassing geweest?

Zo'n Gazelle spatbord plaatje heb ik nog liggen dus die ga ik dan ook monteren. Ik kon eigenlijk maar weinig vinden vanaf wanneer deze op de fiets zijn gekomen. Maar daar heb ik nu antwoord op. Ik zie al wel dat hier op dit forum veel ervaring en kennis aanwezig is.
Afbeelding
Bijlagen
Niet meer de mooiste maar toch.
Niet meer de mooiste maar toch.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Spatbordplaatje achter Gazelle .

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou , dan wil ik daar nog wel iets over schrijven.

Gazelle had aanvankelijk massieve spatbord stangen zoals Appie ook omschrijft.
Daar hoorde een ovaal langwerpig plaatje bij met een wieltje en hertenkopje er in.
In 1930 verdween de massieve stang om plaats te maken voor de plaatstalen spatbordstang.
In eerste instantie met het zelfde ovaaltje maar dan overdwars.
Een half jaar later verdween dat omdat de boutjes een bredere plaatsing kregen. Verder uit elkaar dus.
Tot de invoering van het witte achterspatbord is ,zo lijkt het geen spatbordplaatje gemonteerd .
Ook was de layout van het achterspatbord anders ,namelijk het achterlicht/reflector onder de spatbordstang
Zo als bij Fongers.
Bij invoering van het witte spatbord (oktober 1935) is het ronde gazelleplaatje op het achterspatbord gekomen.
Lampje er boven en tot en met 39 een rond lopende afbakening van het witte deel bovenaan.
Ik heb diverse Gazelles van begin jaren 30 gehad en steeds miste het plaatje en zocht ik er een bij. Later kwam het besef dat dat misschien weleens niet hoorde op deze fietsen.
Ook andere Gazelle`s van die jaren ken ik zonder die plaatjes. Dus vandaar.

Groeten,
Maarten
Bernardo
Berichten: 6
Lid geworden op: 2 jun 2022, 21.21

Re: Spatbordplaatje achter Gazelle .

Bericht door Bernardo »

Dit is hem dan geworden. Draadje door het spatbord door koperbuisje onder frame door. Heel gepriegel om door het spatbord te krijgen, maar perslucht doet wonderen.Afbeelding
Bijlagen
1
1
2
2
3
3
Plaats reactie