Verchromen Gazelle stuur.

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Bernardo
Berichten: 6
Lid geworden op: 2 jun 2022, 21.21

Verchromen Gazelle stuur.

Bericht door Bernardo »

Wie heeft er ervaring met het opnieuw laten verchromen van onderander een stuur. Mijn Gazelle no8 uit 1939 heeft een redelijk aangetast stuur. Nu ben ik van plan om het stuur en andere onderdelen opnieuw te laten verchromen. Maar mijn vermoeden is dat de letters Gazelle die in het stuur staan dan verdwijnen en dat zou erg jammer zijn. Iemand hier ervaring hiermee?
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Verchromen Gazelle stuur.

Bericht door Maarten Waarlé »

Dat inderdaad een kwestie.
Het meeste handwerk zit in het schoonslijpen van een onderdeel en daarbij is de slijper zich ook niet altijd bewust van het belang van de letters.
Daarvan zijn talloze voorbeelden. Meestal wordt het er niet beter van en een net stuur vinden van een Gazelle is gelukkig geen onmogelijke opgave.
Met name de damesfietsen (omafietsen ) zijn nog wel eens lang binnen bewaard en daardoor nog redelijk in chroom.


Dat is beter dan een afgeslepen (met vervormde randen) en te blinkend ''origineel'' stuur.
Als je fiets wat ouder was geweest dan kon het nikkel zijn en dat kun je zelf doen.
Het slijp werk is dan ook gerichter omdat je dat dan ook zelf in de hand hebt.
Dat is overigens mogelijk ook te overleggen met een verchromer, dat je aangeeft het zelf te zullen slijpen.
FaltRad
Berichten: 45
Lid geworden op: 2 mei 2022, 18.52

Re: Verchromen Gazelle stuur.

Bericht door FaltRad »

Beter even bij een verchroom/ vernikkle bedrijf vragen. Volgens mij stralen ze de troep er af.
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Verchromen Gazelle stuur.

Bericht door Fongers1952 »

Bernardo schreef: 9 jun 2022, 09.27 Wie heeft er ervaring met het opnieuw laten verchromen van onderander een stuur. Mijn Gazelle no8 uit 1939 heeft een redelijk aangetast stuur. Nu ben ik van plan om het stuur en andere onderdelen opnieuw te laten verchromen. Maar mijn vermoeden is dat de letters Gazelle die in het stuur staan dan verdwijnen en dat zou erg jammer zijn. Iemand hier ervaring hiermee?
Gazelle bouwde geweldige fietsen, helaas was de kwaliteit van hun chroom niet zo goed als bijvoorbeeld Fongers.

Opnieuw verchromen is kostbaar en leidt niet altijd tot een bevredigend resultaat

Mijn advies is een ander stuur zoeken, met geduld lukt dat zeker
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Verchromen Gazelle stuur.

Bericht door Bandenplakker »

Bernardo,

Will je ook de (flinke) mileubezwaren in je afweging meenemen ajb?
Ik wil niet zeggen dat je het niet moet doen, maar wees je daarvan bewust.

Dirk
Bernardo
Berichten: 6
Lid geworden op: 2 jun 2022, 21.21

Re: Verchromen Gazelle stuur.

Bericht door Bernardo »

Ik laat het stuur voor wat hij is, het is eigenlijk ook zonde om het stuur weer als nieuw te laten blinken. Klopt ook niet bij een fiets op leeftijd.
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Verchromen Gazelle stuur.

Bericht door Fongers1952 »

Bernardo schreef: 17 jul 2022, 16.58 Ik laat het stuur voor wat hij is, het is eigenlijk ook zonde om het stuur weer als nieuw te laten blinken. Klopt ook niet bij een fiets op leeftijd.
Of een beter stuur zoeken, met een beetje geduld lukt dat heus wel
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie