Remstang SA voorrem “vast”

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Remstang SA voorrem “vast”

Bericht door veenofiets »

Ik wilde de Fongers HF 70 even voor mijzelf op maat brengen. Dat bleek met het stuur niet te willen ondanks dat ik de “borgmoer” van de telescopische remstang van de SA voorrem had losgedraaid kwam er geen beweging in. Is ook allemaal wat wennen die Fongers fiets mooi ding maar de Veeno ken ik.Ik kon het stuur een centimeter omhoog brengen niet meer. Dit kwam omdat die remstang dus niet uit wou schuiven. Ik heb hem al vol kruipolie gegooid in de hoop dat het een kwestie van tijd is. Wat heel voorzichtig tikjes geven met de smeedhamer in de hoop dat de roest zou lossen hielp ook niet. Mogelijk moet ik gewoon die kruipolie paar dagen tijd geven. Een remstang uit 2022 op een fiets van 1952 is denk ik geen mooi idee. Als iemand een tip heeft hoor ik het graag. Door de nippel helemaal onderin te zetten heb ik wel het stuur 2 cm omhoog gekregen en het zadel 5 cm omhoog gedaan. De fiets rijdt voor mij zo al veel beter. Ik was wel zo dom geweest eerst te denken dat het stuur vast zat daar zit wat wd40 nu en das niet fijn. Ben al bezig geweest dat weg te poetsen maar kennelijk zit er nog een heel klein beetje ik krijg het stuur nog niet geheel vast met de expander door glijden op die wd40, op dat toch best hoge ding wil je dat ie goed vast zit een koprol wil ik er niet mee maken ook zonde van zon fiets.

Freek
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Remstang SA voorrem “vast”

Bericht door m-gineering »

veenofiets schreef: 25 jun 2022, 22.49 Ik wilde de Fongers HF 70 even voor mijzelf op maat brengen. Dat bleek met het stuur niet te willen ondanks dat ik de “borgmoer” van de telescopische remstang van de SA voorrem had losgedraaid kwam er geen beweging in. Is ook allemaal wat wennen die Fongers fiets mooi ding maar de Veeno ken ik.Ik kon het stuur een centimeter omhoog brengen niet meer. Dit kwam omdat die remstang dus niet uit wou schuiven. Ik heb hem al vol kruipolie gegooid in de hoop dat het een kwestie van tijd is. Wat heel voorzichtig tikjes geven met de smeedhamer in de hoop dat de roest zou lossen hielp ook niet. Mogelijk moet ik gewoon die kruipolie paar dagen tijd geven. Een remstang uit 2022 op een fiets van 1952 is denk ik geen mooi idee. Als iemand een tip heeft hoor ik het graag. Door de nippel helemaal onderin te zetten heb ik wel het stuur 2 cm omhoog gekregen en het zadel 5 cm omhoog gedaan. De fiets rijdt voor mij zo al veel beter. Ik was wel zo dom geweest eerst te denken dat het stuur vast zat daar zit wat wd40 nu en das niet fijn. Ben al bezig geweest dat weg te poetsen maar kennelijk zit er nog een heel klein beetje ik krijg het stuur nog niet geheel vast met de expander door glijden op die wd40, op dat toch best hoge ding wil je dat ie goed vast zit een koprol wil ik er niet mee maken ook zonde van zon fiets.

Freek
Als je dat stuur niet vast krijgt is er wat anders aan de hand dan wd40.
De remstang zou ik met het dunne gedeelte in de bankschroef zetten (nb met gladde bekken, kort uit laten steken!) En dan proberen er beweging in te krijgen met draaien of door de huls er verder er op tikken
/Marten
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Remstang SA voorrem “vast”

Bericht door veenofiets »

m-gineering na wat lezen en zoeken denk ik dat je op een gescheurde voorvorkbuis hint waardoor de expanderbout zich niet meer kan zetten. Of dat de draad van de expanderbout op is en dus niet verder wil. Ik zoek het zelf nog even in wat wd40 het is wel opgeknapt maar zou nog wat meer moeten klemmen. Ik zeg erbij dat ik wat voorzichtig ben met het aandraaien van die bout. Naar mijn idee zit ie al flink vast maar kan zijn dat ie simpelweg nog iets meer aan moet. Verder merk ik dat de stuurpen van dit stuur kort is maw ik kan ook niet veel hoger want er zal wel zes centimeter in dat balhoofd moeten blijven om te klemmen.

Ik denk die stang idd maar eens via een bankschroef te proberen er zit nu wd40 en imal in laat naar ff weken. Oude fietsen = geduld hebben

Freek
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Remstang SA voorrem “vast”

Bericht door m-gineering »

veenofiets schreef: 26 jun 2022, 07.36 m-gineering na wat lezen en zoeken denk ik dat je op een gescheurde voorvorkbuis hint waardoor de expanderbout zich niet meer kan zetten.

Freek
Expanderbouten hebben vaak een boel roest op de draad net boven de conus zodat ze dan opeens zwaar gaan lopen bij het aandraaien
/Marten
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Remstang SA voorrem “vast”

Bericht door veenofiets »

M-gineering de bout is schoon. Het is een waardevolle fiets en ik wordt wat te voorzichtig met het aandraaien van dingen denk ik. Hem vanochtend nog, beheerst aan uiteinde van de ringsleutel trekkend 1/8 slagje gegeven zit al beter vast.
Ik moet die as nog maar zelf geen bankschroef in zijn verzorgingshuis heeft vader helaas geen bankschroef meer zou misschien wel handig voor hem zijn omdat hij maar een bruikbare hand heeft moet dus even ergens anders langs.

Freek
Plaats reactie