M.A. van Tilburg "ARCHIPEL"
M.A. van Tilburg "ARCHIPEL"
Goede middag,
Mijn overgrootvader had een ARCHIPEL fiets, deze heeft 50 jaar in de schuur gestaan en ik probeer er nieuw leven in te blazen. Na wat speurwerk komen de verschillende onderdelen van de fiets uit het tijdsbestek van 1923-1932. Mij is niet bekend wanneer de fiets is aangeschaft de factuur is niet meer. Alles werkt nog goed, trommelremmen, dynamo en verlichting (alleen lampje vervangen) nieuwe banden erop gezet, waren niet lek maar wel broos. Het slot functioneert nog, verwacht dat het niet bestand is tegen de moderne fiets-klauw methodes maar dat terzijden.
Mijn enige serieuze probleem is de lakdoek kettingkast, ivm de lastige, niet standaard maatvoering van de tandwielen, 48 voor, 22 achter heb ik geen vervangend model kunnen vinden, heeft iemand een tip hoe ik deze lakdoek kettingkast weer in ere kan herstellen?
Mijn overgrootvader had een ARCHIPEL fiets, deze heeft 50 jaar in de schuur gestaan en ik probeer er nieuw leven in te blazen. Na wat speurwerk komen de verschillende onderdelen van de fiets uit het tijdsbestek van 1923-1932. Mij is niet bekend wanneer de fiets is aangeschaft de factuur is niet meer. Alles werkt nog goed, trommelremmen, dynamo en verlichting (alleen lampje vervangen) nieuwe banden erop gezet, waren niet lek maar wel broos. Het slot functioneert nog, verwacht dat het niet bestand is tegen de moderne fiets-klauw methodes maar dat terzijden.
Mijn enige serieuze probleem is de lakdoek kettingkast, ivm de lastige, niet standaard maatvoering van de tandwielen, 48 voor, 22 achter heb ik geen vervangend model kunnen vinden, heeft iemand een tip hoe ik deze lakdoek kettingkast weer in ere kan herstellen?
-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: M.A. van Tilburg "ARCHIPEL"
Als ik de fiets zie dan is ie eerder van “32 dan “23 bijv de achterpatten zijn gewoon al de platgeknepen buizen en geen ingesoldeerde patten. Wel een leuke vondst! Die kettingkast zal moeilijk worden vrees ik.
Freek
Freek
-
- Berichten: 2371
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: M.A. van Tilburg "ARCHIPEL"
Welkom op het verenigingsforum.
En verrassend dat er weer een Haagse Archipel tevoorschijn is gekomen.
Er zijn er nu bij mijn weten een stuk of 7 bekend. Een ervan heeft ook de dubbele framenummering en is ook
ongeveer uit de zelfde periode als de nu getoonde fiets.
Het is interessant om te weten waar uw overgrootvader woonde in de periode dat hij deze Archipel kocht.
Ik heb het merk onderzocht. Of misschien moet ik schrijven ''nog in onderzoek'' en een van de vragen is hoe groot de landelijke bekendheid van het merk is geweest. Vermoedelijk gaat het om meer dan een merk dat alleen rond Den haag werd verkocht maar hoe groot het precies was blijft wat gissen.
Over een leeftijd; trommelremmen werden toegepast vanaf ongeveer 1928 maar echt breed toegepast pas midden jaren 30.
Sturmey-Archer trommelremnaven zijn goed te dateren door ingeslagen jaar en maand. Ook werden rijwielen wel eens nadien opgewaardeerd met trommelremmen. Regelmatig waren dat velgrem-fietsen die nieuwe naven kregen en waarbij de remstangen voor een deel nog gebruikt konden worden.
Over kettingkasten. Ze zijn goed zelf te maken als je met een naaimachine overweg kan.
Ik heb er een tiental gemaakt maar helaas is er bij mijn weten niet veel navolging in de club .
Ik maak ze van het leer van oude bankstellen of koop een kunstleer die lijkt op lakdoek.
Drukknopen en haakjes zijn gewoon te koop en het patroon is eenvoudig vergeleken met een kledingstuk.
Er zijn toch ook nog wel moderne lakdoekkettingkasten te koop maar waarschijnlijk niet bij de fietsenmaker. je zou eens kunnen kijken op weekmarkten of internet. Punt is vaak dat het wat te glimmend overkomt zo`n nieuwe kast. het materiaal is geloof ik PVC en dat is niet zo fraai als dat oude lakdoek.
Oude kettingasten zijn erg kwetsbaar en als je ze al hebt gevonden dan sneuvelen ze makkelijk bij het monteren.
Ik bouw wel eens een fiets om de kettingkast heen. Dus achterwiel, staande achtervork en spatbord pas monteren als het doek op haar plaats zit.
Een kettingkast doek achter het wiel doorwurmen gaat met het oude doek niet meer.
Ik heb nog een stapel oudjes liggen van gewaardeerd hoge transportfietsen liefhebber en constructeur Fotomaan.
Ik weet echter niet hoe de status is .Waarschijnlijk scheuren ze als je in de buurt komt. Ik heb er wel eens een bewerkt met vaseline spray en die moet ik nog steeds eens proberen te openen (lees los te wurmen van het frame)
Groeten,
Maarten
En verrassend dat er weer een Haagse Archipel tevoorschijn is gekomen.
Er zijn er nu bij mijn weten een stuk of 7 bekend. Een ervan heeft ook de dubbele framenummering en is ook
ongeveer uit de zelfde periode als de nu getoonde fiets.
Het is interessant om te weten waar uw overgrootvader woonde in de periode dat hij deze Archipel kocht.
Ik heb het merk onderzocht. Of misschien moet ik schrijven ''nog in onderzoek'' en een van de vragen is hoe groot de landelijke bekendheid van het merk is geweest. Vermoedelijk gaat het om meer dan een merk dat alleen rond Den haag werd verkocht maar hoe groot het precies was blijft wat gissen.
Over een leeftijd; trommelremmen werden toegepast vanaf ongeveer 1928 maar echt breed toegepast pas midden jaren 30.
Sturmey-Archer trommelremnaven zijn goed te dateren door ingeslagen jaar en maand. Ook werden rijwielen wel eens nadien opgewaardeerd met trommelremmen. Regelmatig waren dat velgrem-fietsen die nieuwe naven kregen en waarbij de remstangen voor een deel nog gebruikt konden worden.
Over kettingkasten. Ze zijn goed zelf te maken als je met een naaimachine overweg kan.
Ik heb er een tiental gemaakt maar helaas is er bij mijn weten niet veel navolging in de club .
Ik maak ze van het leer van oude bankstellen of koop een kunstleer die lijkt op lakdoek.
Drukknopen en haakjes zijn gewoon te koop en het patroon is eenvoudig vergeleken met een kledingstuk.
Er zijn toch ook nog wel moderne lakdoekkettingkasten te koop maar waarschijnlijk niet bij de fietsenmaker. je zou eens kunnen kijken op weekmarkten of internet. Punt is vaak dat het wat te glimmend overkomt zo`n nieuwe kast. het materiaal is geloof ik PVC en dat is niet zo fraai als dat oude lakdoek.
Oude kettingasten zijn erg kwetsbaar en als je ze al hebt gevonden dan sneuvelen ze makkelijk bij het monteren.
Ik bouw wel eens een fiets om de kettingkast heen. Dus achterwiel, staande achtervork en spatbord pas monteren als het doek op haar plaats zit.
Een kettingkast doek achter het wiel doorwurmen gaat met het oude doek niet meer.
Ik heb nog een stapel oudjes liggen van gewaardeerd hoge transportfietsen liefhebber en constructeur Fotomaan.
Ik weet echter niet hoe de status is .Waarschijnlijk scheuren ze als je in de buurt komt. Ik heb er wel eens een bewerkt met vaseline spray en die moet ik nog steeds eens proberen te openen (lees los te wurmen van het frame)
Groeten,
Maarten
Re: M.A. van Tilburg "ARCHIPEL"
He Freek,veenofiets schreef: ↑26 jun 2022, 16.31 Als ik de fiets zie dan is ie eerder van “32 dan “23 bijv de achterpatten zijn gewoon al de platgeknepen buizen en geen ingesoldeerde patten. Wel een leuke vondst! Die kettingkast zal moeilijk worden vrees ik.
Freek
bedankt voor jou reactie.
dat zou goed kunnen, ik heb gekeken wanneer de verschillende bedrijven van de onderdelen bestonden. Van M.A. van Tilburg het HZ Zadel en de trommelremmen van Sturmey-Archer uit Engeland. Mijn kennis gaat niet verder dan dit.
Robbert-Jan
Re: M.A. van Tilburg "ARCHIPEL"
Beste Maarten,Maarten Waarlé schreef: ↑27 jun 2022, 05.46 Welkom op het verenigingsforum.
En verrassend dat er weer een Haagse Archipel tevoorschijn is gekomen.
Er zijn er nu bij mijn weten een stuk of 7 bekend. Een ervan heeft ook de dubbele framenummering en is ook
ongeveer uit de zelfde periode als de nu getoonde fiets.
Het is interessant om te weten waar uw overgrootvader woonde in de periode dat hij deze Archipel kocht.
Ik heb het merk onderzocht. Of misschien moet ik schrijven ''nog in onderzoek'' en een van de vragen is hoe groot de landelijke bekendheid van het merk is geweest. Vermoedelijk gaat het om meer dan een merk dat alleen rond Den haag werd verkocht maar hoe groot het precies was blijft wat gissen.
Over een leeftijd; trommelremmen werden toegepast vanaf ongeveer 1928 maar echt breed toegepast pas midden jaren 30.
Sturmey-Archer trommelremnaven zijn goed te dateren door ingeslagen jaar en maand. Ook werden rijwielen wel eens nadien opgewaardeerd met trommelremmen. Regelmatig waren dat velgrem-fietsen die nieuwe naven kregen en waarbij de remstangen voor een deel nog gebruikt konden worden.
Over kettingkasten. Ze zijn goed zelf te maken als je met een naaimachine overweg kan.
Ik heb er een tiental gemaakt maar helaas is er bij mijn weten niet veel navolging in de club .
Ik maak ze van het leer van oude bankstellen of koop een kunstleer die lijkt op lakdoek.
Drukknopen en haakjes zijn gewoon te koop en het patroon is eenvoudig vergeleken met een kledingstuk.
Er zijn toch ook nog wel moderne lakdoekkettingkasten te koop maar waarschijnlijk niet bij de fietsenmaker. je zou eens kunnen kijken op weekmarkten of internet. Punt is vaak dat het wat te glimmend overkomt zo`n nieuwe kast. het materiaal is geloof ik PVC en dat is niet zo fraai als dat oude lakdoek.
Oude kettingasten zijn erg kwetsbaar en als je ze al hebt gevonden dan sneuvelen ze makkelijk bij het monteren.
Ik bouw wel eens een fiets om de kettingkast heen. Dus achterwiel, staande achtervork en spatbord pas monteren als het doek op haar plaats zit.
Een kettingkast doek achter het wiel doorwurmen gaat met het oude doek niet meer.
Ik heb nog een stapel oudjes liggen van gewaardeerd hoge transportfietsen liefhebber en constructeur Fotomaan.
Ik weet echter niet hoe de status is .Waarschijnlijk scheuren ze als je in de buurt komt. Ik heb er wel eens een bewerkt met vaseline spray en die moet ik nog steeds eens proberen te openen (lees los te wurmen van het frame)
Groeten,
Maarten
Mijn overgroot opa (de opa van mijn vader) woonde destijds in Wassenaar.
Ik heb naar een datum op de trommelremmen gezocht, zonder resultaat, zie foto
Of kijk ik niet op de juiste plek? MVG
Robbert-Jan
-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: M.A. van Tilburg "ARCHIPEL"
Als de fiets op de trommel zou kunnen rijden dan zou het jaartal op het loopvlak dus aan de buitenkant staan. Beter kan ik het zo niet uitleggen. Ik denk dat je ze met die tip wel vind, ten minste daar staan ze bij mijn nieuwe aanwinst een Fongers HF70 die ongeveer 20 jaar jonger is dan deze fiets maar denk ik dezelfde sturmey archer trommmelremmen heeft enkel verchroomd. Die jaar inslag is niet heel groot kan zijn dat ze door overschilderen niet meer leesbaar is maar deze fiets maakt niet de indruk te zijn overgeschilderd maar een weer en wind uitvoering (veel zwarte delen) te zijn.
Freek
Freek
-
- Berichten: 2371
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: M.A. van Tilburg "ARCHIPEL"
Robbert jan,
Je kijkt precies op de juiste plaats .Ik ben wat slordig geweest met m`n aanduiding . Naven in de 30er jaren hadden slechts een jaaraanduiding en naoorlogse geven jaar en maand aan .
De voornaaf is dus van 1939 en de achternaaf van 1937.
De jaartallen liggen vrij ver uit elkaar bij deze fiets .Dat zou kunnen duiden op een aanpassing na de nieuw levering.
het tandwiel kan indien het van Williams is ook nog een jaartal geven. Er staat dan een wapentje aan de binnenkant van het tandblad met er onder een lettertje (of twee stuks) Zie deze lijst met jaartallen en bijbehorende letters. https://www.classiclightweights.co.uk/r ... nt-dating/ Deze is van een Archipel damesfiets en in dit geval een A voor 1912-1913.
Leuk te weten waar de fiets geleverd is. Wassenaar is toch wel een ''thuiswedstrijd'' voor Archipel uit de Javastraat.
Groeten,
Maarten
Je kijkt precies op de juiste plaats .Ik ben wat slordig geweest met m`n aanduiding . Naven in de 30er jaren hadden slechts een jaaraanduiding en naoorlogse geven jaar en maand aan .
De voornaaf is dus van 1939 en de achternaaf van 1937.
De jaartallen liggen vrij ver uit elkaar bij deze fiets .Dat zou kunnen duiden op een aanpassing na de nieuw levering.
het tandwiel kan indien het van Williams is ook nog een jaartal geven. Er staat dan een wapentje aan de binnenkant van het tandblad met er onder een lettertje (of twee stuks) Zie deze lijst met jaartallen en bijbehorende letters. https://www.classiclightweights.co.uk/r ... nt-dating/ Deze is van een Archipel damesfiets en in dit geval een A voor 1912-1913.
Leuk te weten waar de fiets geleverd is. Wassenaar is toch wel een ''thuiswedstrijd'' voor Archipel uit de Javastraat.
Groeten,
Maarten
Re: M.A. van Tilburg "ARCHIPEL"
Beste Freek,veenofiets schreef: ↑27 jun 2022, 09.09 Als de fiets op de trommel zou kunnen rijden dan zou het jaartal op het loopvlak dus aan de buitenkant staan. Beter kan ik het zo niet uitleggen. Ik denk dat je ze met die tip wel vind, ten minste daar staan ze bij mijn nieuwe aanwinst een Fongers HF70 die ongeveer 20 jaar jonger is dan deze fiets maar denk ik dezelfde sturmey archer trommmelremmen heeft enkel verchroomd. Die jaar inslag is niet heel groot kan zijn dat ze door overschilderen niet meer leesbaar is maar deze fiets maakt niet de indruk te zijn overgeschilderd maar een weer en wind uitvoering (veel zwarte delen) te zijn.
Freek
Ik heb gekeken, maar geen aanduiding gevonden op de plek die jij aangeeft.
Robbert-Jan
Re: M.A. van Tilburg "ARCHIPEL"
Beste Maarten,Maarten Waarlé schreef: ↑27 jun 2022, 09.22 Robbert jan,
Je kijkt precies op de juiste plaats .Ik ben wat slordig geweest met m`n aanduiding . Naven in de 30er jaren hadden slechts een jaaraanduiding en naoorlogse geven jaar en maand aan .
De voornaaf is dus van 1939 en de achternaaf van 1937.
De jaartallen liggen vrij ver uit elkaar bij deze fiets .Dat zou kunnen duiden op een aanpassing na de nieuw levering.
het tandwiel kan indien het van Williams is ook nog een jaartal geven. Er staat dan een wapentje aan de binnenkant van het tandblad met er onder een lettertje (of twee stuks) Zie deze lijst met jaartallen en bijbehorende letters. https://www.classiclightweights.co.uk/r ... nt-dating/
003 (850x567).jpg
Deze is van een Archipel damesfiets en in dit geval een A voor 1912-1913.
Leuk te weten waar de fiets geleverd is. Wassenaar is toch wel een ''thuiswedstrijd'' voor Archipel uit de Javastraat.
Groeten,
Maarten
op het grote tandwiel voor heb ik niets aangetroffen, wel op het tandwiel achter, zie foto's MVG
Robbert-Jan
Re: M.A. van Tilburg "ARCHIPEL"
Beste Maarten,Maarten Waarlé schreef: ↑27 jun 2022, 09.22 Robbert jan,
Je kijkt precies op de juiste plaats .Ik ben wat slordig geweest met m`n aanduiding . Naven in de 30er jaren hadden slechts een jaaraanduiding en naoorlogse geven jaar en maand aan .
De voornaaf is dus van 1939 en de achternaaf van 1937.
De jaartallen liggen vrij ver uit elkaar bij deze fiets .Dat zou kunnen duiden op een aanpassing na de nieuw levering.
het tandwiel kan indien het van Williams is ook nog een jaartal geven. Er staat dan een wapentje aan de binnenkant van het tandblad met er onder een lettertje (of twee stuks) Zie deze lijst met jaartallen en bijbehorende letters. https://www.classiclightweights.co.uk/r ... nt-dating/
003 (850x567).jpg
Deze is van een Archipel damesfiets en in dit geval een A voor 1912-1913.
Leuk te weten waar de fiets geleverd is. Wassenaar is toch wel een ''thuiswedstrijd'' voor Archipel uit de Javastraat.
Groeten,
Maarten
de fiets is dan waarschijnlijk uit 1939, het jaartal van de laatste trommelrem!
Er zit geen achteruittraprem op dus ik denk dat de trommelremmen wel nodig waren....
Robbert-Jan