Joco ronde van europa

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Joco ronde van europa

Bericht door Gronam2 »

Marco het is een verchroomd stuur, dus niet de aluminiumversie met mof en namen. Op het uiteinde van het stuur zitten chromen doppen met de naam Titan. Het handvat is vermoedelijk met plastic-achtig tape omwikkeld geweest. Misschien ken je dit type, maar ik zal er dit weekeinde wel even een foto van maken.
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Joco ronde van europa

Bericht door Gronam2 »

Titan stuur.
340449444_1325317018056228_4272213117702500893_n.jpg
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Joco ronde van europa

Bericht door marco verbaant »

Maar... dit is toch een heel ander stuur dan op de eerdere foto's?
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco ronde van europa

Bericht door Durabo88 »

Beste Gronam,

Ik heb deze handvatten ook met bekleding gezien. Het is volgens mij een soort celluloid kunststof in bijvoorbeeld de kleur grijs, maar ik dacht ook in zwart en andere kleuren. Bij een van mijn fietsen heb ik een stuk leer op maat geknipt en dat met bizon contactlijm eromheen geplakt. Ging goed en ook lekker warm en zacht aan de handen.
Wat betreft het stuur is de alu stuurbocht met op het middenstuk de namen van de wielrenners het meest gebruikelijk, maar wat jij hebt kan ook. In Belgie zie je weer meer rechte stuurbochten, wat ik op een sportfiets wel fijner vind fietsen. Als je iets voorovergebogen op je fiets zit, dan wil je een recht stuur en als je rechtop zit een normaal stads stuurtje.

Graag zie ik de foto's van het eindresultaat van de fiets tegemoet.

Met vriendelijke groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Joco ronde van europa

Bericht door Gronam2 »

Marco dit is het stuur dat je op de foto van mijn eerder post ziet. Waarmee ik de handvatten ga bekleden weet ik nog niet. Dat zit wat mij betreft in de eindfase en wat ik dan vind kleuren bij het geheel. Vandaag is de crank gereed, maar er is nog flink wat herstelwerk te doen. Ook de bevestiging van de Simplex Tour de France derailleur ben ik nog niet uit. De derailleur ben ik nu aan het schoonmaken, poetsen, smeren en in elkaar aan het zetten. Ik denk dat ik nog wel met wat foto's terugkom op de bevestiging.
Cyclissimo
Berichten: 578
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Joco ronde van europa

Bericht door Cyclissimo »

Wat mij nog opviel is dat er raceremgrepen op een tourstuur zitten. Wat niet heel fijn is gezien de afstand tussen handvat en greep. Lijkt me dat een van de twee niet origineel is. Zou er eventueel ook op kunnen duiden dat er een racebocht op heeft gezeten.
De handvatten waren inderdaad met een soort celluloid overtrokken. Je kan ze nog wel goed NOS vinden in vele kleuren. Maar wel erg prijzig, dus bekleden is misschien leuker.
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Joco ronde van europa

Bericht door Gronam2 »

Dank voor je reactie Cyclissimo. Ik denk dat je best gelijk kunt hebben dat er een racebocht opgezeten heeft. Dat celluloid vind ik wel passend en daar ga ik ook naar op zoek. Eerst maar een beetje opbouwen en er is ook nog wel wat poetswerk. Maar ik ga er komen.
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco ronde van europa

Bericht door Durabo88 »

De originele Titan handvatten zijn vrij duur NOS, maar er zijn ook merkloze, die veel minder duur zijn. Daarnaast zul je eerst even met een schuifmaat de diameter van de uiteinden van je stuurbocht moeten meten. Je hebt namelijk 22,2 mm buis en een wat dikkere (ben even de maat kwijt). Daar kwam ik achter toen ik normale handvatten wilde monteren.
Een stuurbocht kiezen is iets persoonlijks, afhankelijk van wat je belangrijk vind. Wat was origineel op de fiets gemonteerd? Als op je stuurpen en stuurbocht hetzelfde jaartal staan, dan is de kans dat de huidige stuurbocht de oorspronkelijke is groot. Wil ik veel met de fiets fietsen? Dan is het interessant om een voor jouw gebruik prettige bocht te kiezen (natuurlijk in stijl met de leeftijd van de fiets). Dit kan de huidige bocht, recht stuur of een racebocht zijn.
Sportief fietsend!
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Joco ronde van europa

Bericht door m-gineering »

Durabo88 schreef: 28 apr 2023, 19.47 De originele Titan handvatten zijn vrij duur NOS, maar er zijn ook merkloze, die veel minder duur zijn. Daarnaast zul je eerst even met een schuifmaat de diameter van de uiteinden van je stuurbocht moeten meten. Je hebt namelijk 22,2 mm buis en een wat dikkere (ben even de maat kwijt).
Zijn allemaal inchmaten, en dan is de keus beperkt ;)
22.2 =diameter vlak stuur = 7/8"
volgende maat is + 1/16", dus 23.8mm (bijna 24), dat is de diameter van racebochten en moustache sturen
/Marten
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco ronde van europa

Bericht door Durabo88 »

Goedenavond,

Hoe staat deze fiets er inmiddels bij? Even uit nieuwsgierigheid.
Sportief fietsend!
Plaats reactie