Een twee versnellingen cassette
-
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Een twee versnellingen cassette
Dit is een accessoire om van je fiets zonder versnellingen er een met twee versnellingen te maken.
Op de gok gekocht want wat was het voor een ding? De verkoper wist het niet en ik ook niet.
De tekst op de deksel gaf wel een sterk vermoeden maar het moest even open om de werking te kunnen doorgronden. Een planetair stelsel dus. in de normale rechtstreeks geschakelde stand zit de pal (een van de drie) in een sleuf en is het geheel met elkaar verbonden. Het lichte verzet.
Als het palletje is ingedrukt loopt de beweging via de buitenste ring met tanden en de planeetwieltjes naar de binnenste ring die op de naaf zit geschroefd en sneller zal draaien. Daartoe moet echter wel het gedeelte van de naaf waar de uitsparing in zit gefixeerd zijn ten opzichte van het frame.
Er zal dus nog een ronde schijf bij horen waar het ontgrendelmechaniek op zit en die tevens vastgeschroefd zit aan het frame van de fiets.
Dat ontgrendelmechaniek moet vrij stevig zijn uitgevoerd om de ''vaste wereld'' te vormen in het mechaniek.
De inbouw in een normaal frame gaat niet helemaal goed komen zonder de vorken wat uit te buigen. De grote schijf met tekst draait mee met de ketting en mag dus niet de staande of liggende vork raken.
Ik heb een achternaaf in de cassette geschroefd maar eigenlijk hoort er een terugtraprem op aangesloten te zijn.
Er zit namelijk geen freewheel systeem in de cassette tenzij de ontgrendelpal aan een kant schuin is misschien.
Dat zou nog een mogelijke optie kunnen zijn.
Alles is degelijk uitgevoerd en er zit een rij kleine kogeltjes in het loopwerk.
Kent iemand dit systeem?
Ik ben wel benieuwd naar de uitvoering van het ontbrekende stuk.
Op de gok gekocht want wat was het voor een ding? De verkoper wist het niet en ik ook niet.
De tekst op de deksel gaf wel een sterk vermoeden maar het moest even open om de werking te kunnen doorgronden. Een planetair stelsel dus. in de normale rechtstreeks geschakelde stand zit de pal (een van de drie) in een sleuf en is het geheel met elkaar verbonden. Het lichte verzet.
Als het palletje is ingedrukt loopt de beweging via de buitenste ring met tanden en de planeetwieltjes naar de binnenste ring die op de naaf zit geschroefd en sneller zal draaien. Daartoe moet echter wel het gedeelte van de naaf waar de uitsparing in zit gefixeerd zijn ten opzichte van het frame.
Er zal dus nog een ronde schijf bij horen waar het ontgrendelmechaniek op zit en die tevens vastgeschroefd zit aan het frame van de fiets.
Dat ontgrendelmechaniek moet vrij stevig zijn uitgevoerd om de ''vaste wereld'' te vormen in het mechaniek.
De inbouw in een normaal frame gaat niet helemaal goed komen zonder de vorken wat uit te buigen. De grote schijf met tekst draait mee met de ketting en mag dus niet de staande of liggende vork raken.
Ik heb een achternaaf in de cassette geschroefd maar eigenlijk hoort er een terugtraprem op aangesloten te zijn.
Er zit namelijk geen freewheel systeem in de cassette tenzij de ontgrendelpal aan een kant schuin is misschien.
Dat zou nog een mogelijke optie kunnen zijn.
Alles is degelijk uitgevoerd en er zit een rij kleine kogeltjes in het loopwerk.
Kent iemand dit systeem?
Ik ben wel benieuwd naar de uitvoering van het ontbrekende stuk.
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 5 jul 2022, 11.28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Een twee versnellingen cassette
Wat ik schrijf over de schuine ontgrendeling klopt niet . Bij achteruit trappen met schuine ontgrendeling zal de pal in de sleuf schieten en een vaste verbinding vormen. Toch een naaf met intern freewheel dus . Een naaf met terugtraprem ...
Groeten,
Maarten
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Een twee versnellingen cassette
kan er weinig 'cassette' aan ontdekken, maar dit lijkt er wel op (dancing chain 1930-1939)Maarten Waarlé schreef: ↑5 jul 2022, 09.43 Wat ik schrijf over de schuine ontgrendeling klopt niet . Bij achteruit trappen met schuine ontgrendeling zal de pal in de sleuf schieten en een vaste verbinding vormen. Toch een naaf met intern freewheel dus . Een naaf met terugtraprem ...
Groeten,
Maarten
/Marten
Re: Een twee versnellingen cassette
Nou Maarten . Ik heb hem sinds de IVCA rally in Oirschot in mijn vitrine .
Die ik heb zit de beugel en schakel handel bij.
Ik heb er toen wel wat over gevonden , dat moet ik even opzoeken.
Alhoewel de tekst Engels vermoed, komt het als ik als ik mij goed weet te herinneren uit Duitsland.
Ik ga zoeken in de papieren
[attachment=1]IMG_2816 (2).JPG[/attachment
Die ik heb zit de beugel en schakel handel bij.
Ik heb er toen wel wat over gevonden , dat moet ik even opzoeken.
Alhoewel de tekst Engels vermoed, komt het als ik als ik mij goed weet te herinneren uit Duitsland.
Ik ga zoeken in de papieren
[attachment=1]IMG_2816 (2).JPG[/attachment
-
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Een twee versnellingen cassette
Ah, dat is leuk .Dat je er een hebt die compleet is Theodorus.
Nol had al verklapt dat hij het een keer bij jou had gezien.
Het lag in de wagen om aan Harry de Haan te laten zien maar die kwam helaas niet opdagen bij de antitankroute.
Maar dan kom ik graag eens een kijkje nemen om de maten op te tekenen.
Ik wil het ding wel eens in een fiets zetten om het te proberen.
Wat je schrijft over Duitsland ipv Engeland zou best kunnen . De naam Freyler komt terug als Oostenrijks motorfiets merk dat heel kort heeft bestaan
Natuurlijk niet gezegd dat dat het zelfde merk is.
Goed te zien dat er meerdere fabrikanten zijn met zo iets dergelijks Marten.
Er is wat afgeknutseld!
Nol had al verklapt dat hij het een keer bij jou had gezien.
Het lag in de wagen om aan Harry de Haan te laten zien maar die kwam helaas niet opdagen bij de antitankroute.
Maar dan kom ik graag eens een kijkje nemen om de maten op te tekenen.
Ik wil het ding wel eens in een fiets zetten om het te proberen.
Wat je schrijft over Duitsland ipv Engeland zou best kunnen . De naam Freyler komt terug als Oostenrijks motorfiets merk dat heel kort heeft bestaan
Natuurlijk niet gezegd dat dat het zelfde merk is.
Goed te zien dat er meerdere fabrikanten zijn met zo iets dergelijks Marten.
Er is wat afgeknutseld!
-
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Een twee versnellingen cassette
Ah dat is mooi !
En veel eenvoudiger dan ik het me had voorgesteld.
Nokje 28 zorgt voor het niet mee draaien of tegen draaien van de versteller plaat 26.
Dat is zo uit de losse pols wel te maken en de stuurversteller is al hier zag ik.
Ben benieuwd hoe het in de vork gaat passen en wat het doet met de kettinglijn.
Groeten,
Maarten
En veel eenvoudiger dan ik het me had voorgesteld.
Nokje 28 zorgt voor het niet mee draaien of tegen draaien van de versteller plaat 26.
Dat is zo uit de losse pols wel te maken en de stuurversteller is al hier zag ik.
Ben benieuwd hoe het in de vork gaat passen en wat het doet met de kettinglijn.
Groeten,
Maarten
Re: Een twee versnellingen cassette
Een stalen achtervork wat uitbuigen, nameten en de patten richten kan natuurlijk. Kom je dan in de hoogte ook nog wel uit met het 'versnellingsbakje' ?
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Een twee versnellingen cassette
Ja ,ik vermoed van wel.
De staande achtervork gaat mee met het naar buiten brengen van de liggende vork.
Ik zal wel de kettinglijn opnieuw moeten bepalen mogelijk wordt het een asymmetrisch frame.
Het achter tandwiel staat echt verder naar binnen ten opzichte van de totale inbouw breedte.
Groeten,
Maarten
De staande achtervork gaat mee met het naar buiten brengen van de liggende vork.
Ik zal wel de kettinglijn opnieuw moeten bepalen mogelijk wordt het een asymmetrisch frame.
Het achter tandwiel staat echt verder naar binnen ten opzichte van de totale inbouw breedte.
Groeten,
Maarten