Een twee versnellingen cassette
Re: Een twee versnellingen cassette
Klinkt allemaal positief en met moderne smeermiddelen loopt alles nog even lekkerder dan met een dun laagje olie. Ik ben vooral erg benieuwd of je wat van die tandwieltjes voelt tijdens het fietsen.
Sportief fietsend!
Re: Een twee versnellingen cassette
Hi,
In een SA 3 versnelling naaf heb je 6 tandwielen voor 3 versnellingen, hier heb je 8 voor 2.
Gr
Jon
In een SA 3 versnelling naaf heb je 6 tandwielen voor 3 versnellingen, hier heb je 8 voor 2.
Gr
Jon
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Een twee versnellingen cassette
En wat wil je hier mee zeggen? Dit is wat anders, dus is het anders. Als je een kritiekpunt wil maken is het dat het moeilijk zal zijn de 3 paren tandwieltjes gelijkmatig te laten dragen.
(en als je vervelend bent wijs je er op dat beide naven een versnelling hebben (en een prise directe, en de SA ook nog een reductie )
/Marten
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Een twee versnellingen cassette
Het is zeker nog de vraag wat de verliezen aan weerstand zullen zijn.
Er zit overigens wel een rij kogeltjes in het systeem . Niet goed te zien op de tekening maar ze zitten achter de buitenste tandkrans.
1/8 kogels en ze lopen tussen het huis en de schijf waar de planneetwieltjes opzitten.
Daarnaast nog genoeg onderdelen die elkaar raken zonder kogels dus hoe het gaat lopen?
De onderlinge snelheid van de diverse onderdelen is niet zo hoog dus wat dat betreft zou het moeten kunnen.
Hier nog een foto van een ander smal tweeversnellingen systeem .Die van Sunbeam.
De foto is van mijn 1908 Sunbeam en staat op de Engelse Library. Niet te zien maar daar zitten ook heel veel 1/8 kogeltjes in om de zaak goed te laten lopen.
Er zit overigens wel een rij kogeltjes in het systeem . Niet goed te zien op de tekening maar ze zitten achter de buitenste tandkrans.
1/8 kogels en ze lopen tussen het huis en de schijf waar de planneetwieltjes opzitten.
Daarnaast nog genoeg onderdelen die elkaar raken zonder kogels dus hoe het gaat lopen?
De onderlinge snelheid van de diverse onderdelen is niet zo hoog dus wat dat betreft zou het moeten kunnen.
Hier nog een foto van een ander smal tweeversnellingen systeem .Die van Sunbeam.
De foto is van mijn 1908 Sunbeam en staat op de Engelse Library. Niet te zien maar daar zitten ook heel veel 1/8 kogeltjes in om de zaak goed te laten lopen.
Re: Een twee versnellingen cassette
Hi,
Interessant om de verschillende planetair systemen te zien. Ik heb net voor de eerste een SA 3 versnelling gereviseerd met behulp van 2 videos op Utube. Als je weet hoe het moet is het niet zo mooilijk.
Gr
Jon
Interessant om de verschillende planetair systemen te zien. Ik heb net voor de eerste een SA 3 versnelling gereviseerd met behulp van 2 videos op Utube. Als je weet hoe het moet is het niet zo mooilijk.
Gr
Jon
Re: Een twee versnellingen cassette
Waar de veelgebruikte Sturmey Archer AW stappen van 0,75 via 1 naar 1,33 oplevert, gaat deze twee bak van 1 naar 1,66.
Dat is een forse stap, meer dan gebruikelijk; het lijkt mij niet zo fijn voor de fietser.
Groet, Wiel
Dat is een forse stap, meer dan gebruikelijk; het lijkt mij niet zo fijn voor de fietser.
Groet, Wiel
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Een twee versnellingen cassette
Wiel schreef
Freek
Voor de wind brommers bijhouden en niet tegen de wind in komen… Idd ik heb op beide fietsen torpedo 3v 1965 en sa 1951 een “1” en bij tegenwind is dat fijn. Wel mooie gimmick die opzetnaafWaar de veelgebruikte Sturmey Archer AW stappen van 0,75 via 1 naar 1,33 oplevert, gaat deze twee bak van 1 naar 1,66.
Dat is een forse stap, meer dan gebruikelijk; het lijkt mij niet zo fijn voor de fietser.
Freek
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Een twee versnellingen cassette
Ja, zit wel wat in wat Wiel schrijft.
Je zou eigenlijk een extra vertraging willen voor bergjes die genomen moeten worden en dan een ''prise-directe'' voor het gewone vlakke landschap.
Maar die versnelling van 1,66 is alleen leuk voor storm in de rug.
Ik ga het zeker eens in een frame bouwen maar de uitkomst is inderdaad al te voorspellen.
Groeten,
Maarten
Je zou eigenlijk een extra vertraging willen voor bergjes die genomen moeten worden en dan een ''prise-directe'' voor het gewone vlakke landschap.
Maar die versnelling van 1,66 is alleen leuk voor storm in de rug.
Ik ga het zeker eens in een frame bouwen maar de uitkomst is inderdaad al te voorspellen.
Groeten,
Maarten
Re: Een twee versnellingen cassette
Hi,
Moet je het niet anders om bekijken? Zwardere verzet voor de vlakke land & een heel licht verzet voor de bergen, of heb je dat gezegd?
Gr
Jon
Moet je het niet anders om bekijken? Zwardere verzet voor de vlakke land & een heel licht verzet voor de bergen, of heb je dat gezegd?
Gr
Jon
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Een twee versnellingen cassette
Ja dat bedoel ik maar dan loopt in dit geval het vlakke land verzet via de tandwielen en dat geeft meer wrijving.
Je zou een versnelling willen waar de lage (klimmetje) via de tandwielen loopt en de zware gewoon rechtstreeks (prise-directe).
Je zou een versnelling willen waar de lage (klimmetje) via de tandwielen loopt en de zware gewoon rechtstreeks (prise-directe).