Thompson trapas loopt los

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
FaltRad
Berichten: 45
Lid geworden op: 2 mei 2022, 18.52

Thompson trapas loopt los

Bericht door FaltRad »

Ik krijg de Thompson trapas niet geborgd. Links zit de conus goed, dan komt een afdekplaat daarop de fixeer schroefring. Deze loopt steeds los.
Hoe krijg je dit afgesteld zonder de hele boel muurvast te draaien?
theodorus
Berichten: 393
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Thompson trapas loopt los

Bericht door theodorus »

Mis je niet en borgring tussen de stofdeksel en de moer?
FaltRad
Berichten: 45
Lid geworden op: 2 mei 2022, 18.52

Re: Thompson trapas loopt los

Bericht door FaltRad »

oh ja die ben ik vergeten te melden: de ring met 'haakje' die zit er tussen.
Bandenplakker
Berichten: 510
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Thompson trapas loopt los

Bericht door Bandenplakker »

Dag FaltRad,

Niet helemaal volgens het boekje, maar je kunt overwegen om een schroefdraadborgingsmiddel te gebruiken.
Dat is een soort lijm met 'breeksterkte'; boven een bepaalde toegepaste kracht breekt de lijmverbinding. Loctite heeft een aantal 'threadlockers' met verschillende breeksterktes, maar is vooral bij professionele zaken verkrijgbaar (naast internet-winkels natuurlijk).
Ik heb goede ervaring met (de enige van) Bison, Lock Bond.

Dirk
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Thompson trapas loopt los

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Wat bedoel je precies met "zonder de hele boel muurvast te draaien"? Je moet de borgmoer gewoon goed vast draaien. Of bedoel je dat als je die vast draait, de trapas niet meer draait? Als dat het geval is, zou de reden kunnen zijn dat de conus te diep in de cup ligt, bijvoorbeeld doordat er te kleine kogels in zitten of een te kleine conus. Als je dan de borgmoer aandraait, druk je de stofkap tegen de cup, en zit de trapas vast. Dat is niet de bedoeling.

In ieder geval als die borgmoer losdraait, dan is er iets goed mis. Dat los je niet op met locktite.
FaltRad
Berichten: 45
Lid geworden op: 2 mei 2022, 18.52

Re: Thompson trapas loopt los

Bericht door FaltRad »

Bedankt voor de reacties, ik heb de borgring extra hard aangedraaid. Begrijp dat de volgring verhinderd dat de conus strakker komt te zitten. Na een stuk fietsen weet ik of het geholpen heeft.
Vind de Thompson een rot systeem.
Plaats reactie