Favorit-remnaaf met een probleem

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Favorit-remnaaf met een probleem

Bericht door Bandenplakker »

Allen,

Ik dacht dat ik de Favorit-remnaaf wel zo'n beetje onder de knie had, maar heb er nu een getroffen die me na twee herstelpogingen met mijn mond vol tanden doet staan. De klacht was: "Hij remt heel traag; alleen als ik met veel kracht achteruit trap, werkt 'ie". Tijdens een proefrit heb ik dat bevestigd gekregen; zo ben ik het niet gewend van een remnaaf.

Opengemaakt en inderdaad: niet alleen de lagers zaten royaal in het vet, maar de (stalen) remmantel en dus ook de binnenzijde van het naafhuis. Duidelijk de oorzaak, dacht ik toen nog. Ik heb beide de eerste keer met een poetsdoek schoongemaakt en toen dat niet voldoende bleek te helpen de tweede keer echt ontvet en daarna de remmantel zuinig ingesmeerd met "Sachs Schmiermittel fuer Stahlbremsmantel".

Nog steeds geen merkbare verbetering. Zou het vervangen door een messing-remmantel (hoort die in een Favorit?) verbetering opleveren?
Hebben jullie nog andere suggesties?

Dirk
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Favorit-remnaaf met een probleem

Bericht door Fotomaan »

Hoi Dirk,
De Favorit naven van de jaren vijftig deden niet onder voor een Torpedo of een Styria.
Die werden toen allemaal geleverd met een koperen of messing remmantel.
Later werd Favorit staal en Velosteel.
Mijn ervaring met stalen remvoering is dat ze beter remmen maar ook de binnenkant van het naafhuis beschadigen.
De remhevelkoon moet aan de ene kant en het onderdeel met de wartel aan de andere kant moeten er met de tapse kant makkelijk in kunnen glijden om de diameter van de remvoering te vergroten.
Het lijkt wel of dat bij jou niet soepel gaat.
Als het echt alleen maar komt omdat de wrijving niet groot genoeg is kan je proberen om een andere remvoering te monteren. Die zijn op een paar zeer oude modellen na allemaal uitwisselbaar.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie