Coventry Machinist Co safety 1891

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Maarten Waarlé »

De laatste weken is er weer een leuk project aan het ontstaan.
Op de IVCA in Oostende was ik in de gelegenheid om een safety frame over te nemen van een goede kennis van me.
DSC09555.JPG
Het frame was oorspronkelijk door een Zwitserse vrouw aan een museum aldaar geschonken.
Haar man zou de fiets hebben willen restaureren maar was overleden en het frame met vork, halve rem, stuur en trapas met tandwiel waren
overgebleven.
DSC09563.JPG
Zeer waarschijnlijk waren de andere onderdelen ook nog ergens in huis of mogelijk al in een opruimwoede verdwenen.
Ik besloot zonder veel aarzeling het frame over te nemen omdat ik wel mogelijkheden zag om een en ander er weer bij te maken.
De oorspronkelijke spullen er weer terug bij te vinden houd ik als vrijwel onmogelijk. Er zou nog wel een poging gedan worden om met de vrouw in contact te komen maar ik verwacht daar eigenlijk niet veel van.
Bovendien is het leuk om en en ander er weer bij te maken.
Ik heb het zadel gebouwd
DSC09621.JPG
DSC09625.JPG
DSC09627.JPG
En de spatborden zijn er weer bij. En intussen is de verstelbare trapas ook weer functioneel.
DSC09763.JPG
DSC09766.JPG
Heel langzaam werk ik naar beneden de cranks zijn nu aan de beurt.
DSC09780.JPG
DSC09800.JPG
Groot voordeel is dat ik een Coventry Machinist Co model D kruisframe uit het zelfde jaar heb.
DSC08562.JPG
Daar is een en ander goed van over te nemen.
Vandaag is al een crank uit het staal bevrijd en de andere is aanstaande.
DSC09791.JPG
Bij de fiets zat nog een wiel waarvan ik de velg kan gebruiken en Maarten B had heel aardig nog een achternaaf van een CMC safety overgehouden aan een contact in Engeland en vond dat de naaf prima bij de fiets kon passen.
Ben ik met hem eens!
Op de zijkant van de naaf staat ook Coventry machinist Co (zo als bij deze van de foto) dus dat is perfect.
49462788338_cb03f51545_o.jpg
Het aardige is dat enkele markante onderdelen nog bij de fiets aanwezig zijn. Het tandblad met trapas en bijvoorbeeld nog de originele handvatten en remhendel.
Het voetje was weg en heb ik nagemaakt.
DSC09769.JPG
Groeten,
Maarten
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door arnoldus »

Prachtig Maarten, schitterend dat frame, top dat je de maten kan overnemen van de C M C kruisframe safety
Nol
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door non-fixie »

Mooi project! Dank voor het mogen meekijken.
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door veenofiets »

Erg fraai! Succes!

Freek
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Maarten Waarlé »

Dank voor de reacties!

Het is inderdaad wel een voordeel dat de andere CMC safety voorhanden is. Met name bij de cranks en de voornaaf is het voordeel groot.
Ik ga er vanuit dat de cranks identiek zijn en ook het fixatie systeem van de trapas is overeenkomstig.
DSC08557.JPG
DSC09802.JPG
Er mag nog iets van de dikte af zie ik op de foto.
Bij de schuifbare trapas had ik alleen een berg foto's van Online bicycle museum. Dat doet Colin Kirsch altijd heel goed : massa foto's maken vanuit alle hoeken.
Foto online bicycle museum C.Kirsch
Foto online bicycle museum C.Kirsch
foto online bicycle Mus. C.Kirsch
foto online bicycle Mus. C.Kirsch
Sommige onderdelen hebben een vaste bekende maat zoals bijvoorbeeld de diameter van de verstelbare conus van de trapas.
Aan de hand daarvan kan je bij zo'n trapashuis de rest uit meten waarbij het groter maken van het beeld ook weer helpt.
Met een beetje geluk maak je het 1:1 zodat je de andere maten goed kan meten.
Het moeten dan wel foto's zijn met weinig perspectief-vertekening.
Blijf altijd wel benieuwd naar de uiteindelijke maat. Kan best zijn dat ik over een paar jaar opeens zo'n fiets tegen kom ergens en even kan meten.
Maar ook al is het niet 100% het zelfde ,het werkt en mag er zijn qua uiterlijk en is het beste voorhanden.

Groeten,
Maarten
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Enfield »

prachtig vakwerk! Bedankt om te delen.
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door arnoldus »

Ik zie bij het voorbeeld van Colin een voorvorkvering heeft dat op jou CMC ook gezeten
en ga je dat ook namaken ?
Nol
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou Nol, ik had het wel leuk gevonden als dat er op zat, die voorvering maar mijn frame heeft dat niet.
De voorvork loopt door tot aan de vooras en dat ga ik niet aanpassen. Dan ga ik iets origineels afbreken om een extra ding te bevestigen.

Overigens heeft de fiets van Colin ook nog de puntnek bevestiging in plaats van een socketnek stuur of zo als die van mij een balstuur.
(benamingen uit de 1891 Simplex catalogus)
En zijn remschoen is scharnierend achter de vork opgehangen waar mijn fiets een schuivende remschoen stang heeft.
Dat laatste was ook duidelijk aan de vork constructie te zien. Er was een half maantje voor uit de vork kroon gehaald waar de geleidingsbuis had gezeten. Net zo als bij de kruisframe CMC.
Dat heb ik dus nagemaakt De remgeleiding is een met de bevestiging van het voorspatbord en die zit onder tegen de vork aangeschroefd in een sleuf ook nog eens.

In de 4 a 5 jaar dat dit model gebouwd is zie je een aantal wijzigingen en deze fiets komt het dichtste bij het model van de 1890 catalogus.
Om reden van het framenummer denk ik 1891 als bouwjaar.

Groeten,
Maarten
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door arnoldus »

Okay ze hadden dus in een paar jaar verschillende kleine veranderingen.
Nol
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik ben maar weer eens verder gegaan met de opbouw van het Coventry Machinist frame dat ik afgelopen jaar in Oostende had gekocht.
Ik heb daar ook banden voor nodig maar dat is dus nog een onopgeloste zaak.
Het achterwiel was nu het eerste aan de beurt. Ik had de ongelofelijke mazzel dat bij Yesterdays twee safety wielen te koop stonden die de juiste CMC/Swift naven hadden.
Coventry Machinist wielen met luchtbanden
Coventry Machinist wielen met luchtbanden
Het waren hele vroege luchtbandwielen uit plm 1890. De afmetingen van de naven zijn precies het zelfde als van de CMC Swift kruisframe die ik eerder al eens gerestaureerd heb. Op de spaakflens van de achternaaf staat ook keurig Coventry Machinist Co.
Beetje jammer om vroege luchtbandwielen te slopen maar het profiel en de diameter van de velg is echt breder en kleiner. De buitenmaat van de ballonband in opgepompte toestand is dan weer 30 inch.
Ik heb dus nieuwe spaken en een andere velg moeten gebruiken.
Ik heb daarvoor een hoge bi velg van 48 inch kleiner gerold, ingekort en opnieuw gesoldeerd met zilver.
Laatste tijd gebruik ik propaan met zuurstof. Dat gaat heel lekker. Je kan flink veel hitte mee afgeven. Hardsolderen is een fluitje van een cent.

Coventry machinist heeft vele jaren een systeem gebruikt waarbij de spaak door een schroefdraadnippel loopt en aan die zelfde uiteinde ook een klein kopje heeft. Dat is dan met de schroefdraadnippel mee voorzien van schroefdraad. Met andere woorden , de schroefdraad loopt door in het kopje van de spaak. Geen idee hoe en waarom ze dat gedaan hebben. De schroefdraad bus is altijd zacht gesoldeerd om mee te draaien met de spaak bij het spannen van het wiel. Dat spannen doe je door aan de spaak te draaien met een soort mini bankschroefje. Je draadbus moet dan wel mee bewegen vandaar dus gesoldeerd op de spaak.
Ik heb de nieuwe langere spaken voorzien van M3 en een messing moertje dat ik met zilver aan de spaak heb vast gesoldeerd.
spaken met messing kopjes
spaken met messing kopjes
De draadbus is vervolgens weer vastgezet met tin.
Sterke verbinding met dat zilver gesoldeerde eindbusje .je moet wel weten dat je spaak de juiste lengte heeft omdat veranderen nadien lastig wordt
(los stoken ,verplaatsen etc.) Spaaklengtes zijn met direct spoking altijd een riskante bezigheid maar gelukkig kwam het hier goed uit.
CMC naaf klaar om in te spaken
CMC naaf klaar om in te spaken
velg
velg
PICT0005 (2).jpg
Eindelijk een wiel klaar! .De fiets begint echt ergens op te lijken. Nu het voorwiel nog. De naaf staat compleet met luchtband in de tentoonstelling Fiets! in Oirschot. Daar ga ik dus nog even mee wachten maar met een voorwiel en banden ben ik zo goed als klaar met het project.
Bijna klaar.jpg
Een van de laatste dingen die ik nog gemaakt heb is een opstap op het achterwiel. De tandjes op de opstap zijn gefreesd met de kop in een hoek zodat het een ''machinale '' zaagtand is geworden.
opstapje
opstapje
kwestie van steeds de klem een vast aantal omwentelingen te verplaatsen zodat er een regelmatige vertanding ontstaat.
Naar het eind toe verdwijnt de vertanding deels maar dat is geïmiteerde slijtage (door het vele opstappen...)
Nu ligt het ding te roesten voor de juiste ''looks'' en passend in het geheel

Wordt vervolgd
Plaats reactie