Coventry Machinist Co safety 1891
Geplaatst: 17 jul 2022, 16.39
De laatste weken is er weer een leuk project aan het ontstaan.
Op de IVCA in Oostende was ik in de gelegenheid om een safety frame over te nemen van een goede kennis van me.
Het frame was oorspronkelijk door een Zwitserse vrouw aan een museum aldaar geschonken.
Haar man zou de fiets hebben willen restaureren maar was overleden en het frame met vork, halve rem, stuur en trapas met tandwiel waren
overgebleven. Zeer waarschijnlijk waren de andere onderdelen ook nog ergens in huis of mogelijk al in een opruimwoede verdwenen.
Ik besloot zonder veel aarzeling het frame over te nemen omdat ik wel mogelijkheden zag om een en ander er weer bij te maken.
De oorspronkelijke spullen er weer terug bij te vinden houd ik als vrijwel onmogelijk. Er zou nog wel een poging gedan worden om met de vrouw in contact te komen maar ik verwacht daar eigenlijk niet veel van.
Bovendien is het leuk om en en ander er weer bij te maken.
Ik heb het zadel gebouwd En de spatborden zijn er weer bij. En intussen is de verstelbare trapas ook weer functioneel.
Heel langzaam werk ik naar beneden de cranks zijn nu aan de beurt.
Groot voordeel is dat ik een Coventry Machinist Co model D kruisframe uit het zelfde jaar heb. Daar is een en ander goed van over te nemen.
Vandaag is al een crank uit het staal bevrijd en de andere is aanstaande.
Bij de fiets zat nog een wiel waarvan ik de velg kan gebruiken en Maarten B had heel aardig nog een achternaaf van een CMC safety overgehouden aan een contact in Engeland en vond dat de naaf prima bij de fiets kon passen.
Ben ik met hem eens!
Op de zijkant van de naaf staat ook Coventry machinist Co (zo als bij deze van de foto) dus dat is perfect. Het aardige is dat enkele markante onderdelen nog bij de fiets aanwezig zijn. Het tandblad met trapas en bijvoorbeeld nog de originele handvatten en remhendel.
Het voetje was weg en heb ik nagemaakt. Groeten,
Maarten
Op de IVCA in Oostende was ik in de gelegenheid om een safety frame over te nemen van een goede kennis van me.
Het frame was oorspronkelijk door een Zwitserse vrouw aan een museum aldaar geschonken.
Haar man zou de fiets hebben willen restaureren maar was overleden en het frame met vork, halve rem, stuur en trapas met tandwiel waren
overgebleven. Zeer waarschijnlijk waren de andere onderdelen ook nog ergens in huis of mogelijk al in een opruimwoede verdwenen.
Ik besloot zonder veel aarzeling het frame over te nemen omdat ik wel mogelijkheden zag om een en ander er weer bij te maken.
De oorspronkelijke spullen er weer terug bij te vinden houd ik als vrijwel onmogelijk. Er zou nog wel een poging gedan worden om met de vrouw in contact te komen maar ik verwacht daar eigenlijk niet veel van.
Bovendien is het leuk om en en ander er weer bij te maken.
Ik heb het zadel gebouwd En de spatborden zijn er weer bij. En intussen is de verstelbare trapas ook weer functioneel.
Heel langzaam werk ik naar beneden de cranks zijn nu aan de beurt.
Groot voordeel is dat ik een Coventry Machinist Co model D kruisframe uit het zelfde jaar heb. Daar is een en ander goed van over te nemen.
Vandaag is al een crank uit het staal bevrijd en de andere is aanstaande.
Bij de fiets zat nog een wiel waarvan ik de velg kan gebruiken en Maarten B had heel aardig nog een achternaaf van een CMC safety overgehouden aan een contact in Engeland en vond dat de naaf prima bij de fiets kon passen.
Ben ik met hem eens!
Op de zijkant van de naaf staat ook Coventry machinist Co (zo als bij deze van de foto) dus dat is perfect. Het aardige is dat enkele markante onderdelen nog bij de fiets aanwezig zijn. Het tandblad met trapas en bijvoorbeeld nog de originele handvatten en remhendel.
Het voetje was weg en heb ik nagemaakt. Groeten,
Maarten