Coventry Machinist Co safety 1891

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Jorisoudefiets »

Ik kom wat later in dit verhaal binnen en wordt erg blij van al het geduldige uitzoekwerk, en handwerk.
Het is extra leuk omdat ik erbij was toen je het Frame overnam. Fantastisch! Mooie resultaten.
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Joris,
Het is een leuke opbouw-geschiedenis aan het worden. Met idd handwerk en hier en daar bijzondere ''toevalligheden''.
Ja was een mooie gelegenheid die overname van het frame een dag voor de onderdelenmarkt .
Op de markt de dag erna had ik er waarschijnlijk naast gegrepen.
Er is geloof ik ook nog een groepsfoto van ons op de ''camping'' met het frame op de voorgrond.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Maarten Waarlé »

Afgelopen zaterdag niet gaan fietsen maar wel mijn voorwiel afgebouwd.
Dat had nog wat voeten in aarde maar inmiddels is de fiets rijdend en in grote lijnen kompleet.
Er is nog wat te prutsen en kleine dingen die iets beter kunnen maar en rondje ''om de blok'' ging zonder problemen!
P1010359.jpg
P1010364.jpg
Met het voorwiel ging wel alles mis wat er mis kon gaan. Dat heeft voor een deel te maken met een te verdeelde aandacht in mijn hobby werkzaamheden.
Zo boorde ik doodleuk 40 spaakgaten in de velg waar de voornaaf 36 schroefgaten had.
Ik had bij de fiets een achterwiel meegekregen dat uit een Hillman Herbert and Cooper safety was gekomen.
De naaf was daarbij natuurlijk te anders van bouw en dus onbruikbaar maar de velg dacht ik wel te kunnen gebruiken. Nu heeft zo`n H,H,C Premier naaf 50 spaken dus er moesten ook 49 spaakgaten worden gedicht om er dan weer 36 (en geen 40 dus ) in een juist patroon in te boren.
Ik doe dat door een papier plakband strook aan de binnenkant van de velg (waar de spaken naar buiten komen) te plakken en die vervolgens uitgestrekt op de grond te voorzien van 36 streepjes op regelmatige afstand. In dit geval was dat 62mm. Ik maak dan een lijstje met optellingen van 62mm dus 0 mm, 62mm,124mm,186mm, 248mm etc. Daarmee voorkom je dat je bij ieder volgend streepje van 62 mm een foutje maakt die aan het eind een hele of halve spaak afstand gaat schelen.
P1010341.jpg
spaken op maat slijpen
P1010342.jpg
P1010344.jpg
Ook met het op lengte maken van de spaken is het een kunst om goed uit te komen. In de velg is een vast punt waar de spaak kop zit en aan naaf kant heb je een paar mm om de spaak schroefdraad in te draaien. Bij een niet helemaal ronde velg, een wat willekeurig verzonken spaakgat en een steeds anders uitpakkende gehamerde spaak kop zal je zien dat de aangedraaide spaken steeds wat wisselen van ingedraaide lengte.
In mijn geval had ik voor de schroefdraad busjes messing moertjes gesoldeerd zo als bij het achterwiel.
Na inspaken van de de naaf bleek gaande weg dat de spaken te kort waren. Echt balen natuurlijk maar ik zag een uitweg door de messing moertjes te verwijderen (winst 4 mm) en er een klein kopje voor in de plaats te slaan (verlies weer 1 mm). De lengte winst pakte goed uit en enkele spaken bleken zelfs te lang geworden.
P1010352.jpg
P1010353.jpg
Dat is gelukkig beter te corrigeren dan te korte spaken.
Al met al is het tenslotte gelukt om een voorwiel op te bouwen al moet ik nog wel de spaak busjes wat afpoetsen.
P1010351.jpg
Het overvloedige tin mag wel verdwijnen.
Bij de meeste direct gespaakte wielen ontstaat een ''hoop en vrees'' voor spaaklengte problemen.
De wijze van opmeten en de serie van handelingen om tot een spaak te komen zijn risicovol. Zeker als je geen originele voorbeeld spaak hebt of als je gaat bouwen met spullen van verschillende bron.

Het is tenslotte weer eens gelukt!
Ik heb wat fotos van de CMC safety model B naast het model D. De verschillen zijn groot maar er is ook het een en ander het zelfde. De naven bijvoorbeeld maar ook de lamphaak en het stuur met handvatten is duidelijk familie
P1010372.jpg
P1010375.jpg
P1010377.jpg
Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 19 nov 2023, 16.19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Fotomaan »

Echt leuk hoe je dat doet Maarten!
En ook leuk om het verslag te lezen.
Zeer herkenbaar. Zéker over dat wat er wel eens mis gaat. ;)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha, ja en dan zou je denken dat door ervaring de zaken soepel zouden verlopen.
Voor een deel zal dat wel zijn maar het kan ook aardig mis gaan zoals je wel begreep.

Over fotografie gesproken, ik merkte onlangs dat foto`s van een fiets maken beter werkt op afstand met zoom.
Het punt in deze is dat van dichtbij de perspectivische vertekening veel groter is dan bij een op afstand gemaakte foto.
Wel logisch eigenlijk ; de verhouding voor spatbord -achterspatbord dichtbij gemaakt is zeg 1 meter staat tot 2 meter waar bij een foto op 5 meter
de verhouding 5 meter staat tot 6 meter. Die meter tussen voor en achterspatbord wordt daarmee verhoudingsgewijs kleiner.
Voor fotografen gesneden koek waarschijnlijk maar voor deze fietsenmaker een nieuw begrip.

De foto van de twee safety`s van achter is zo gemaakt. Je haalt het er wel een beetje uit.
P1010375.jpg
En nog een met zoom:
P1010383 klein.jpg
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Fotomaan »

Ja, daar zeg je wat.
Het maken van foto’s is inderdaad wel wat aandacht waard. ;)
Voor fotografen is inzoomen en afstand nemen een manier om diepte te verminderen. Alles lijkt meer op dezelfde afstand te komen. Met een fiets als onderwerp komt dat ten goede aan de verhoudingen.
Andersom kan je er de lange ‘neus’ van een sportwagen mee vergroten dus het kan ook leuk zijn. Maar in het geval van bijvoorbeeld een transportfiets die dichtbij en van voren gefotografeerd wordt wordt het rek zó groot dat het juist weer een nadeel wordt.
Een ander ding is ongeduld. Als ik weer eens wat in elkaar gesleuteld heb neem ik in mijn enthousiasme niet altijd de tijd om even een leuke plek met een mooie achtergrond op te zoeken.
En misschien ook nog een fiets fotograferen in de volle zon. Het kan mooi zijn maar je krijgt overbelichtte glimmertjes en hele harde schaduwen.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door theodorus »

ja Ja .Er gaat wel eens wat mis, Maar het resultaat mag er zijn.
een pracht Rijwiel in ere hersteld Maarten.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Balhoofd »

Mooi ding zo!
Hoe fietst ie?

Groeten,
Arjan
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, het is een fijn ding om naar te kijken Theo.
Ik ben er zeer tevreden mee.
Het lastige van spaken maken wilde ik eens aangeven. Ieder stap en fout geeft weer een verrijking. Ik denk nu dat ik bij spaak uitteken/uitrekenen ik er tenslotte 2 mm bij tel. Heb gemerkt dat het na de hand kleiner maken vanuit de velg spaak kop kant best goed werkt. je kan dan per spaak kijken waar het heen moet en de kop is zo afgeslepen en opnieuw eraan gezet. Ik ben ook wel een perfectionist als het gaat om spaken. Je mag geen schroefdraad meer zien vind ik. Vaak is dat een rommeltje, zelfs in musea.

De fiets rijd ook prima Arjan,
Ik had bij het blokje om een slingerende pedaal maar dat was het enige. De crank aan kettingzijde stond wat te ver uit. Zo schuin weg van de as.
De losse crank wat verbogen en nu is dat in orde.
Ik moet nog afdekplaatjes maken voor de oliegaatjes in de naven en een lipje in de toeter zetten. Nu komt er alleen nog maar lucht uit.

Ter vergelijk nog een foto van een Adler. Ik heb die een paar jaar terug opgelapt voor een kennis.
Adler klein.jpg
Bijna het zelfde model met wel een aantal details anders en een pin head besturing.
Adler was aanvankelijk importeur in Duitsland voor Coventry Machinist co maar ging al snel zelf produceren.
Aanvankelijk CMC klonen en gaanderweg eigen modellen.

Groeten,
Maarten
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door gerritkan »

Mooi vervolg verhaal Maarten .
Leuk te zien hoe oplossingen bedenkt .
Plaats reactie