Coventry Machinist Co safety 1891

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door theodorus »

een mooi resultaat Maarten.
en inderdaad hoeveel geluk kan je hebben met de wielen.
een kwestie van op de juiste tijd op de juiste plek , dat lukt geen tweede keer.
weer een prachtige fiets in ere hersteld .
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Balhoofd »

Heel fijn om te zien Maarten.
Prachtig silhouette heeft het frame. Dit zal een moment in de fietsontwikkeling zijn van net voor de zadelbuis?
Dat zo’n frame heel blijft met die trapkrachten! Ze zullen er wel met beleid op gefietst hebben. Of is het een dermate stevig achterspatbord dat de trapkrachten daarmee opgevangen worden?
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Maarten Waarlé »

Dank Theo en Balhoofd.
Het is een leuk project. Temeer omdat het zo`n kaal ding was bij aanvang.
Je kan ver komen met de juiste technieken en idd een dosis mazzel.

Ja de zadelbuis, dat is hier inderdaad nog niet in het frame toegepast. Ook geen spatbord dat deel uit maakt van het frame.
Dit frametype is bij Coventry Machinist rond 1887 op de markt gekomen en zou begin 90er jaren verdwijnen.
Ook Adler heeft dit frame gebouwd en later voorzien van steunbuizen bij de zadelbuis in de buurt.
Adler met steunbuisjes
Adler met steunbuisjes
Echt de periode dat het volmaakte ruitframe er nog niet was. Je ziet elke fabrikant zo zijn eigen weg afleggen al werd er ook veel nagemaakt. Vaak net een beetje anders dan de concurrent. rond 1889 waren er al fietsen met zadelbuis. Humber bijvoorbeeld. Vaak met de zadelbuis net voor de trapas aansluitend op de schuine buis . Of een zadelbuis die rond loopt net het spatbord mee. Zadels waren in die periode ook meer boven het achterwiel gepositioneerd. Korter wielbasis dus met een denkbeeldige zadelbuis die bijna altijd in conflict komt met het achterwiel. Vandaar die dubbele buisjes bij Adler. Daarmee vermeden ze dat het achterwiel klem kwam te zitten.
In de 90er jaren worden de frames langer en is de zadelbuis definitief van de partij. In die periode gaan de fietsen ook veel op elkaar lijken.
Dat gezoek naar een framevorm is er dan wat van af.
Of mijn frame nu te slap is moet ik nog ondervinden. De staande achtervork is wel vast en zwaarder uitgevoerd dan bij latere fietsen.
Maar het zou kunnen dat er meer torsie zit in de trapas. Best aannemelijk eigenlijk.

Groeten,
Maarten
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door fietshobbyist »

Klein voorblaadje, het lijkt wel een bergverzet ... Fietst dat ook zo?
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door m-gineering »

Werner schreef: 14 jul 2023, 09.04 Klein voorblaadje, het lijkt wel een bergverzet ..
vreemde definitie van bergverzet. Of van bergen natuurlijk ;)

. Fietst dat ook zo?
Verzet zal iets van 3.5-4m zijn, lijkt me niet raar voor een loodzware stuiterbak
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Maarten Waarlé »

In die oude catalogi spreekt men als het om versnelling gaat steevast in hoge bi wielen.
catalogus 1890 door Robert Sterba gefotografeerd
catalogus 1890 door Robert Sterba gefotografeerd
Zoals ook hier : ''geared up to 54 or 57 inch'' . Als je dat omrekent naar afgelegde meters per omwenteling dan kom je op 4 meter 30 tot 4 meter 60
naar keus. Al veel sneller dan mensen op een hoge bie konden rijden. een 57 inch hoge bi daar kon bijna niemand op rijden destijds.
Veel te hoog.

Een ritje mee rijden met de vereniging gaat goed maar bij 30 km of zo wordt het wat vermoeiend vond ik de laatste keer dat ik met een safety heb mee gereden.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 14 jul 2023, 18.40 In die oude catalogi spreekt men als het om versnelling gaat steevast in hoge bi wielen.
Doen Engelsen nog steeds, ook zonder Brexit ;)
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Maarten Waarlé »

Een paar weken terug kon ik een oude safety rollerketting kopen en omdat ik voor de CMC safety er nog een zocht was de keuze snel gemaakt.
Op de fiets zit wel een ketting die ik eens gekregen heb maar die is eigenlijk te verroest en zit ook op een aantal schakels vast gerot.

Punt met de nieuwe ketting is wel dat die flink gebruikt is en daarmee een te grote lengte in de schakels is ontstaan.
Dat loopt niet mooi dus voor mij reden om de ketting op te knappen.
Ik heb alle koppen van de asjes weggeslepen waarmee de ketting in onderdelen uit elkaar viel.
P1010174.jpg
De binnen-schakels hebben twee rollen met daarin drie opvulbusjes per rol.
De asjes zijn flink ingesleten zo als te zien en de binnen-schakels hebben ook wat ovale gaten gekregen.
P1010173.jpg
Aan dat laatste heb niets gedaan maar de asjes ben ik nu opnieuw aan het draaien. Al met al wordt de ketting weer een stuk frisser qua slijtage en verlopen maatvoering.

De asjes hebben een dik stuk van rond 5 mm (12,5 mm breed) en uiteinden van rond 4 mm.
Om dat gemakkelijk te kunnen draaien (48 stuks tenslotte) heb ik een malletje gemaakt dat in de draaibank past. Deze mal heeft drie sleuven voor de klemming en een diepte van 16 mm precies. De uitstekende lengte kan dan worden afgedraaid naar 4 mm waarna ik de as omgekeerd in de mal stop zodat de andere kant het zelfde kan ondergaan.
P1010169.jpg
Zo wordt het een makkelijk klusje. Na klinken van de asjes heb ik eens een stuk ketting vergeleken met de oude roestige maar niet versleten ketting. De schakels liggen nu gelijk.
Voordien was het lengte verschil door slijtage erg groot.
P1010178.jpg
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door maartenB »

Gaaf!
Dank voor je update.

Die asjes zou typisch iets zijn om op zo'n automatische draaibank te laten maken, vind ik.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Coventry Machinist Co safety 1891

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten, ben ik zeker met je eens.
Punt voor mij is dat er dan een tekening gemaakt met worden die uitgelezen kan worden door zo`n draaibank.
Bovendien hebben bedrijven die dit soort repeteerwerk maken een bedrag wat ze stelkosten noemen.
Als je daarna asjes laat draaien zijn het aantal niet de kosten maar de tekening en het instellen van de machine wel.
Vandaar dat ik daar niet aan begin.
Door het klemmend hulsje te maken waar de asjes in passen wordt het wel een redelijk eenvoudig klusje gelukkig.
Zonder dat hulpstuk wordt ieder asje weer anders van breedte maat.

Het is al met al een redding van slechte kettingen en dat komt nog al eens voor.

Bij de CMC kruisframe heb ik al eens zo iets gedaan alleen waren daar de blokken (blokketting) ook aan vervanging toe.
Dat was wat meer werk.
Nieuwe blokken en asjes
Nieuwe blokken en asjes
Groeten,
maarten
Plaats reactie