Afgelopen zaterdag niet gaan fietsen maar wel mijn voorwiel afgebouwd.
Dat had nog wat voeten in aarde maar inmiddels is de fiets rijdend en in grote lijnen kompleet.
Er is nog wat te prutsen en kleine dingen die iets beter kunnen maar en rondje ''om de blok'' ging zonder problemen!
Met het voorwiel ging wel alles mis wat er mis kon gaan. Dat heeft voor een deel te maken met een te verdeelde aandacht in mijn hobby werkzaamheden.
Zo boorde ik doodleuk 40 spaakgaten in de velg waar de voornaaf 36 schroefgaten had.
Ik had bij de fiets een achterwiel meegekregen dat uit een Hillman Herbert and Cooper safety was gekomen.
De naaf was daarbij natuurlijk te anders van bouw en dus onbruikbaar maar de velg dacht ik wel te kunnen gebruiken. Nu heeft zo`n H,H,C Premier naaf 50 spaken dus er moesten ook 49 spaakgaten worden gedicht om er dan weer 36 (en geen 40 dus ) in een juist patroon in te boren.
Ik doe dat door een papier plakband strook aan de binnenkant van de velg (waar de spaken naar buiten komen) te plakken en die vervolgens uitgestrekt op de grond te voorzien van 36 streepjes op regelmatige afstand. In dit geval was dat 62mm. Ik maak dan een lijstje met optellingen van 62mm dus 0 mm, 62mm,124mm,186mm, 248mm etc. Daarmee voorkom je dat je bij ieder volgend streepje van 62 mm een foutje maakt die aan het eind een hele of halve spaak afstand gaat schelen.
spaken op maat slijpen
Ook met het op lengte maken van de spaken is het een kunst om goed uit te komen. In de velg is een vast punt waar de spaak kop zit en aan naaf kant heb je een paar mm om de spaak schroefdraad in te draaien. Bij een niet helemaal ronde velg, een wat willekeurig verzonken spaakgat en een steeds anders uitpakkende gehamerde spaak kop zal je zien dat de aangedraaide spaken steeds wat wisselen van ingedraaide lengte.
In mijn geval had ik voor de schroefdraad busjes messing moertjes gesoldeerd zo als bij het achterwiel.
Na inspaken van de de naaf bleek gaande weg dat de spaken te kort waren. Echt balen natuurlijk maar ik zag een uitweg door de messing moertjes te verwijderen (winst 4 mm) en er een klein kopje voor in de plaats te slaan (verlies weer 1 mm). De lengte winst pakte goed uit en enkele spaken bleken zelfs te lang geworden.
Dat is gelukkig beter te corrigeren dan te korte spaken.
Al met al is het tenslotte gelukt om een voorwiel op te bouwen al moet ik nog wel de spaak busjes wat afpoetsen.
Het overvloedige tin mag wel verdwijnen.
Bij de meeste direct gespaakte wielen ontstaat een ''hoop en vrees'' voor spaaklengte problemen.
De wijze van opmeten en de serie van handelingen om tot een spaak te komen zijn risicovol. Zeker als je geen originele voorbeeld spaak hebt of als je gaat bouwen met spullen van verschillende bron.
Het is tenslotte weer eens gelukt!
Ik heb wat fotos van de CMC safety model B naast het model D. De verschillen zijn groot maar er is ook het een en ander het zelfde. De naven bijvoorbeeld maar ook de lamphaak en het stuur met handvatten is duidelijk familie
Groeten,
Maarten