Jaren 20/30 damesfiets

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Jorine1895
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2022, 15.30

Jaren 20/30 damesfiets

Bericht door Jorine1895 »

Hallo allemaal,
Als vrijwilliger van het Veenpark, museum in Zuidoost Drenthe waar we het leven van de vervening laten zien, fiets ik vrij veel door het park.
De tijdsperiode was altijd 1860-1960 en het gaat nu terug naar de jaren 20/30 van de vorige eeuw, omdat toen de vervening zijn hoogtijdagen beleefde. Nu fiets ik al een aantal jaren op een oma-fiets, merk weet ik helaas niet. Het zou fijn zijn als ik hem zo veel mogelijk op een fiets uit 1920/1930 kan laten lijken.
Ik heb al veel op internet gezocht, maar ben opzoek naar onderdelen en tips over verlichting, banden, jasbeschermers, kettingkasten, pedalen. Hoe zagen damesfietsen eruit in die tijd en waar kan ik onderdelen vinden.

Alvast bedankt!
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Jaren 20/30 damesfiets

Bericht door m-gineering »

Jorine1895 schreef: 19 jul 2022, 17.07 Hallo allemaal,
Als vrijwilliger van het Veenpark, museum in Zuidoost Drenthe waar we het leven van de vervening laten zien, fiets ik vrij veel door het park.
De tijdsperiode was altijd 1860-1960 en het gaat nu terug naar de jaren 20/30 van de vorige eeuw, omdat toen de vervening zijn hoogtijdagen beleefde. Nu fiets ik al een aantal jaren op een oma-fiets, merk weet ik helaas niet. Het zou fijn zijn als ik hem zo veel mogelijk op een fiets uit 1920/1930 kan laten lijken.
Ik heb al veel op internet gezocht, maar ben opzoek naar onderdelen en tips over verlichting, banden, jasbeschermers, kettingkasten, pedalen. Hoe zagen damesfietsen eruit in die tijd en waar kan ik onderdelen vinden.

Alvast bedankt!
Stap 1 lijkt me de diverse beeldbanken af te struinen, met 1920-1930 en fiets.

Er gaat uiteraard niks boven een echte fiets, maar als je de boel wil faken:
geen verlichting (te duur) , geen wit achterspatbord
geen bagagedrager
voorspatbord inkorten bij de vorkkroon
gehaakte jasbeschermer
geen reflectoren
geen kunststof
L-vormige zadelpen
geen chroom
lakdoek kettingkast
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Jaren 20/30 damesfiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Jorine,
Kun je eens een foto plaatsen van je omafiets?
Dan is wat beter in te schatten of het wat verouderd kan worden of dat het echt te modern is .
Punt is dat een jaren 50 damesfiets met ronde buis (omafiets dus) best een heel eind het zelfde is als een jaren 20 model.
Maar een jaren 70-80 omafiets gaat wat mij betreft nooit een jaren 20 uitstraling krijgen.
Veel zaken omschrijft Marten al . Inderdaad dat witte achterspatbord werd verplicht in oktober 1935 dus dat zou beter zwart moeten zijn.
Chroom hadden ze vanaf 1930 ongeveer. Daarvoor was het nikkel (kleurt wat meer geel-zilverachtig) maar ook geheel zwarte fietsen waren er toen.
Over het algemeen hielden de achterspatborden wat hoger op achteraan en zat er hoogstens een kleine ronde reflector op.
Verlichting kan een kaarslamp zijn of inderdaad niets (maar wel een haakse lamphaak). Dat ligt ook een beetje aan de status van de berijdster. Veenwerkers hadden waarschijnlijk geen fiets en de vrouw van de veenbaas een mooi vernikkelde met velgremmen en olielamp.
Kwestie van geld..
DSC08442.JPG
Gazelle fiets uit 1924 van een mevrouw met ruim bestedingsniveau.
Op Marktplaats (oldtimers fietsen) vind je regelmatig betaalbare vroege omafietsen. Ze verkopen minder goed dan herenfietsen dus kunnen de prijzen wat gunstiger zijn.

Maarten
Jorine1895
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2022, 15.30

Re: Jaren 20/30 damesfiets

Bericht door Jorine1895 »

IMG-20200730-WA0034.jpg
Ik heb momenteel de fiets niet thuis, maar dit is de beste foto die ik zo snel kon vinden.
Het mooiste is uiteraard een echte, momenteel houdt ik marktplaats in de gaten, maar zolang er nog geen echte is, moet ik het nog doen met faken.
Waren er in die tijd niet karbidlampen? Ik ben een zuster/non in het park en de congregatie die ik vertegenwoordig kwam rond 1928 naar Zuidoost Drenthe. Als ik jullie tips hoor, moet ik sowieso het achterspatbord zwart maken.

Hopelijk vind ik snel een echte.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Jaren 20/30 damesfiets

Bericht door de rode »

Sorry maar dit is een ,,bouwmarkt -fiets,, je kunt van ezels geen paarden fokken :shock:
voor enkele tientjes tot zo,n 150 heb je een echte
Jorine1895
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2022, 15.30

Re: Jaren 20/30 damesfiets

Bericht door Jorine1895 »

de rode schreef: 20 jul 2022, 16.17 Sorry maar dit is een ,,bouwmarkt -fiets,, je kunt van ezels geen paarden fokken :shock:
voor enkele tientjes tot zo,n 150 heb je een echte
Als je tips hebt voor adressen voor een echte, dan hoor ik het graag. Ik zit al op marktplaats te kijken voor iets in de buurt, maar tot nu toe niks
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Jaren 20/30 damesfiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Op marktplaats komt echt regelmatig wat voorbij. Momenteel staat er een oma fiets Courier te koop in Zwiggelte.
Dat is een mooie fiets uit de 30er jaren waar een non prima op past.
Ik weet overigens niet wat de prijs van die fiets is. Zal wel iets moeten kosten maar dan heb je ook wat.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie