Stempel Ho. en Holl. in Torpedo naaf.

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Stempel Ho. en Holl. in Torpedo naaf.

Bericht door Fotomaan »

Bij Fichtel&Sachs zijn in 1941 Torpedo naven gemaakt waar naast de gebruikelijke stempels Ho. in is geslagen.
Het stempel is te zien in het naafhuis, de remhevel en de as.
Toen de naven nog niet gedemonteerd waren was het stempel in de as nog niet gezien en dat wijkt af omdat er naast het merk, type en jaartal ook nog Holl. ingestempeld is.
Er bestond een vermoeden dat het stempel betekend dat de naven indertijd speciaal voor Holland zijn gemaakt maar helemaal zeker was dat niet.
Nu ik net het stempel in de as tegen ben gekomen twijfel ik er niet meer aan.
Maar heeft iemand iets dergelijks wel eens eerder gezien of is er achtergrond informatie over bekend?
Bijlagen
C76A28A7-5695-4B77-BD00-021C438A511F.jpeg
535D3766-A152-4905-93B9-DD59E0B39375.jpeg
0B347D29-CA7D-426E-9D90-A79229D9A184.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Stempel Ho. en Holl. in Torpedo naaf.

Bericht door Empo's bijgebouw »

ik denk indd dat het een HOLLands product is speciaal gemaakt voor ons
maar vanwaar de HO en HOLL
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Stempel Ho. en Holl. in Torpedo naaf.

Bericht door rowejon »

Hi,
Holland is een engelse manier om Nederland te noemen, in duits is het Niederland.Tijdens de oorlog waarom zal een duitse bedrijf een engelse benoeming gebruiken?
Gr
Jon
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Stempel Ho. en Holl. in Torpedo naaf.

Bericht door m-gineering »

rowejon schreef: 23 jul 2022, 00.11 Hi,
Holland is een engelse manier om Nederland te noemen, in duits is het Niederland.Tijdens de oorlog waarom zal een duitse bedrijf een engelse benoeming gebruiken?
Gr
Jon
Holland staat gewoon in het D-N woordenboek, en andere woorden met Holl zijn schaars
/Marten
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Stempel Ho. en Holl. in Torpedo naaf.

Bericht door tredmolen »

In Duitsland was (en is nog steeds) "Holland" de gangbare naam voor geheel Nederland! Bijna niemand zegt hier in omgangstaal "Die Niederlande". Ik weet niet waarom, maar wij hebben "Käse aus Holland, wij voetballen tegen Holland en een Gazelle is gewoon "Ein Hollandrad" ;)

Ik heb de Ho, stempel ook al meerdere keren gezien op Torpedonaven - maar alleen op nederlandse fietsen. Volgens mij zijn de partijen zo gemarkeerd voor export naar NL.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Stempel Ho. en Holl. in Torpedo naaf.

Bericht door rowejon »

Hi,
Meerdere dingen geleerd!
Gr
Jon
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Stempel Ho. en Holl. in Torpedo naaf.

Bericht door tredmolen »

Opmerkelijk is, dat de Ho. (Export) naven ook in de jaren 40 verchroomd waren (tenminste voor zover ik ze ben tegengekomen). In Duitsland zijn ze tijdens de oorlog meestal gewoon zwart gelakt. Evenzo trouwens stuur, trapas en alle andere chromen onderdelen. Chroom werd waarschijnlijk gebruikt voor de wapenindustrie... en voor export-onderdelen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Stempel Ho. en Holl. in Torpedo naaf.

Bericht door Fotomaan »

tredmolen schreef: 23 jul 2022, 19.44 Opmerkelijk is, dat de Ho. (Export) naven ook in de jaren 40 verchroomd waren (tenminste voor zover ik ze ben tegengekomen). In Duitsland zijn ze tijdens de oorlog meestal gewoon zwart gelakt. Evenzo trouwens stuur, trapas en alle andere chromen onderdelen. Chroom werd waarschijnlijk gebruikt voor de wapenindustrie... en voor export-onderdelen.
Ik ben helemaal vergeten te vermelden dat deze naven, alle naven die in de kist zitten, vernikkeld zijn.
Geen idee of dat wat bijdraagt.
Misschien ook nog goed om te vermelden dat er een drie, ‘3’ voor de spaakgaten, 09 voor het type naaf, een M voor de materiaal batch en ook nog een Q in het midden onder de 3 van de spaakgaten.
Van die Q weet ik niet wat het betekent. Op de andere naven staat op dezelfde plek van de Q een andere letter.
Alle letters van het alfabet komen voorbij.
En even voor de helderheid, het is onmiskenbaar een Q
Die werd na 1957 niet gebruikt als bouwjaar aanduiding omdat die te veel op de O lijkt.
Hier wordt de letter dus wél gebruikt.
Bijlagen
D6CA9669-B7F3-4FA1-82EC-13B605548CE6.jpeg
7060CAD0-93D0-46F9-8A7A-07115069E67E.jpeg
6649C8EF-1AD6-411E-B7E5-C447970E2F23.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Stempel Ho. en Holl. in Torpedo naaf.

Bericht door tredmolen »

Fotomaan schreef: 23 jul 2022, 21.59 Ik ben helemaal vergeten te vermelden dat deze naven, alle naven die in de kist zitten, vernikkeld zijn...
tredmolen schreef: 23 jul 2022, 19.44 Opmerkelijk is, dat de Ho. (Export) naven ook in de jaren 40 verchroomd* waren...
...of vernikkeld dus ;)
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Stempel Ho. en Holl. in Torpedo naaf.

Bericht door Fotomaan »

tredmolen schreef: 24 jul 2022, 12.12
Fotomaan schreef: 23 jul 2022, 21.59 Ik ben helemaal vergeten te vermelden dat deze naven, alle naven die in de kist zitten, vernikkeld zijn...
tredmolen schreef: 23 jul 2022, 19.44 Opmerkelijk is, dat de Ho. (Export) naven ook in de jaren 40 verchroomd* waren...
...of vernikkeld dus ;)
Ja. Die heb ik ook maar dat lijkt een hele andere productierun.
Maar de naven zijn in hetzelfde jaar als verchroomd, vernikkeld en zwart gelakt geleverd.
Er is een mail naar Hansen van Scheunenfun met foto’s en de vraag om info. Misschien dat hij er iets zinnigs over kan zeggen.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie