De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Bericht door Maarten Waarlé »

Afgelopen IVCA meeting in Oostende heeft weer een interessante vondst opgeleverd.
Ik stond na een rit met m`n Fongers langs de kant van de weg toen een van de deelnemers, Ron Miller uit Canada me aansprak en wist te vertellen dat hij ook zo`n Fongers had.
Misschien niet helemaal het zelfde maar toch wel met grote overeenkomsten.
Hij wist ook te vertellen dat de fiets eigendom was geweest van een bekende Nederlandse schrijver die destijds naar Amerika was verhuisd .
Nu hebben we wat foto`s kunnen uitwisselen en is ook meer bekend geworden van de oorspronkelijke eigenaar.
Het betreft Hendrik Willem van Loon . Een historicus , schrijver en illustrator die met name in de periode tussen de twee wereldoorlogen veel heeft geschreven over de geschiedenis van Nederland en dat vooral ook in Amerika publiceerde. In feite dus ook een promotor van Nederland was .
Het imago van klompen, tulpen en molens wist te kantelen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hendrik_Willem_van_Loon

Deze Fongers is een model HZ65 (Hr van Loon was 1m90) van 1928. Nu geloof ik dat de seriegarantieboeken van 1928 er niet meer zijn maar Jos weet dat beter.
DSC00651.jpeg
DSC00647.jpeg
DSC00648.jpeg
DSC00649.jpeg
DSC00652 (1).jpeg
Ik had dit model HZ nog niet eerder gezien. De remmen zijn duidelijk niet meer van het luxe systeem met vaste bevestiging op het frame en dat was zo vanaf 1923 meen ik . Wat me bij deze fiets op valt is dat het stuur het zelfde is als van de duurdere CCG en BB modellen met gemoderniseerd remsysteem. Eerdere HZ modellen hadden een stuur met bandjes. Ook de remmen zijn moderner. Niet meer met de platte veertjes maar nog wel met veertjes onder aan de remmen. Echte een model dat maar een paar jaar is gemaakt.
Ron heeft de fiets schoon gemaakt en van nieuwe banden voorzien. Hij heeft de fiets kort geleden overgenomen van nazaten van de schrijver.

Momenteel is er een tentoonstelling over de Hendrik Willem van Loon in het plaatsje Veere. Leuk vakantie uitstapje.

Groeten,
Maarten

ps: een leuke voor de lijst overgebleven Fongers fietsen!
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Bericht door arnoldus »

Heel bijzonder ! !
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Het seriegarantieboek van 1928 is in het archief aanwezig (1924 en 1927 ontbreken). Ik kan de fiets binnenkort wel even opzoeken. Framenummer is 2854-7?

groet, Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Bericht door Maarten Waarlé »

Jos, dat zou weer geweldig zijn.
Ik ben benieuwd hoe de uitvoering was en of het filiaal overeenkomt met de woonplaats van van Loon destijds.
Goed te lezen dat 1928 toch nog voorhanden is.

Ik denk dat het framenummer 28 34-7 is maar de 3 zou idd ook een 5 kunnen zijn .
Ik mail nog met Ron en hoop op een snelle reactie.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Bericht door non-fixie »

Dank voor het verhaal en de foto's!

Een van de redenen waarom ik graag naar evenementen en beurzen ga is dat je er altijd leuke mensen met verhalen ontmoet. :)
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja zeker leuk die beurzen. Soms kom je iemand tegen waar al mails of forum berichten mee gedeeld zijn zonder dat dat je dat meteen in de gaten hebt.
Geeft steeds wel grappige openbaringen. Ach ben jij dat van die Gazelle etc.


Ron heeft het framenummer nog eens gefotografeerd, inderdaad 2834-7.
2834-7.jpg
Het is best nog een originele fiets. De reflector met hoekbeugeltje en twee schroefjes is echt van dat jaar.
refector.jpg
En er is ook nog het originele gereedschapstasje. Het zadel is een keer vervangen en ik ben dan ook benieuwd of in het seriegarantie boek staat wat voor zadel er op gezeten heeft.
In die jaren wat dat in ieder geval wel gebruikelijk om dat soort specificaties als bijvoorbeeld zadels , soorten remmen en type kettingkast aan te kruisen in de lijst.
Fongers Hr van Loon.jpg
Op de achtergrond de Atlantische oceaan. Ron woont op Nova Scotia
Naaf nummer van rond 1928-29
Naaf nummer van rond 1928-29
De achternaaf lijkt ook uit de juiste periode te komen gezien het lange nummer met een 9 vooraan.
Er is ook nog een foto van Hendrik Willem van Loon op Schiphol. Op de achtergrond een Fokker F7.3m.
Mij lijkt de fiets op de foto geen Fongers overigens.
van Loon opSchiphol.jpg
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Bericht door non-fixie »

Mooie foto. Helaas heb ik de tijd niet mogen meemaken dat je met je eigen 'dama bianca' zo op Shiphol rond kon fietsen. :(
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Bericht door JasperA »

Maarten Waarlé schreef: 24 jul 2022, 10.41 ps: een leuke voor de lijst overgebleven Fongers fietsen!
Bijzondere fiets uit een overgangsperiode blijkbaar met een interessant stukje historie!

Ik zal binnenkort eens goed naar de lijst kijken en deze Fongers dan weer toevoegen. De linkjes lijken na de forum aanpassing niet meer te werken.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik had gemerkt dat de linkjes in de lijst met Fongers fietsen niet meer werken.
Dat zal best veel werk zijn om die allemaal weer om te zetten en dan hopen dat niet weer een keer alles veranderd door een
nieuwe hobbel op de internet highway..
Jammer dat onze internetomgeving toch nog steeds niet solide blijkt te zijn.
Eigenlijk zou zo iets 20 jaar in orde moeten blijven maar met alle noodzakelijke updates etc. is een gemiddelde site binnen de kortste tijd al weer verouderd of onveilig .
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 29 jul 2022, 18.58 Er is ook nog een foto van Hendrik Willem van Loon op Schiphol. Op de achtergrond een Fokker F7.3m.
Die Fokker lijkt me van na 1927, en het stationsgebouw is van voor '37
/Marten
Plaats reactie