Handpalmen slapen in tijdens fietsen

Lutz_NL
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 dec 2016, 14.37
Locatie: Hazerswoude-Dorp

Handpalmen slapen in tijdens fietsen

Bericht door Lutz_NL »

Vandaag ben ik weer met mijn Multon Stowaway gaan fietsen. Een nieuw zadelpen met 26,2mm diameter is niet origineel, maar houdt de zadel op hoogde. Nu voel ik duidelijk dat tijdens het fietsen mijn handpalmen in slaap vallen. Dat doen ze op mijn gewone fiets niet. Ik fiets al met handschoenen. Het originele stuur is vrij dun qua diameter. De handgrepen lijken voor kinderhandjes gemaakt. Ergonomie was 1964 nog niet bekend.

Het enige wat ik makkelijk kan doen is het stuur meer of minder te kantelen. Nu staan de handgrepen licht naar beneden lopend. Maar zal het wat opleveren?

Het eerste half uur fietsen gaat perfect, maar naar 3 kwartier voel ik dat de handen in slaap vallen, en ongeveer naar een uur fietsen hou ik even pauze.

Ik moet op deze fiets altijd het stuur met beide handen vasthouden. Cruising speed is 16-18km/u en boven 22kmpu rem ik af. Bedankt voor het meedenken!
Lutz_NL
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 dec 2016, 14.37
Locatie: Hazerswoude-Dorp

Re: Handpalmen slapen in tijdens fietsen

Bericht door Lutz_NL »

9E3EE296-A581-446F-BE28-222E089E71FF-min 3.jpeg
m-gineering
Berichten: 1424
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Handpalmen slapen in tijdens fietsen

Bericht door m-gineering »

Lutz_NL schreef: 24 jul 2022, 12.27 Vandaag ben ik weer met mijn Multon Stowaway gaan fietsen. Een nieuw zadelpen met 26,2mm diameter is niet origineel, maar houdt de zadel op hoogde. Nu voel ik duidelijk dat tijdens het fietsen mijn handpalmen in slaap vallen. Dat doen ze op mijn gewone fiets niet. Ik fiets al met handschoenen. Het originele stuur is vrij dun qua diameter. De handgrepen lijken voor kinderhandjes gemaakt. Ergonomie was 1964 nog niet bekend.

Het enige wat ik makkelijk kan doen is het stuur meer of minder te kantelen. Nu staan de handgrepen licht naar beneden lopend. Maar zal het wat opleveren?

Het eerste half uur fietsen gaat perfect, maar naar 3 kwartier voel ik dat de handen in slaap vallen, en ongeveer naar een uur fietsen hou ik even pauze.

Ik moet op deze fiets altijd het stuur met beide handen vasthouden. Cruising speed is 16-18km/u en boven 22kmpu rem ik af. Bedankt voor het meedenken!
Dr Moulton werd altijd heel boos als iemand ook maar iets dreigde te veranderen, maar hij is inmiddels niet meer onder ons, dus je kunt je gang gaan met andere onderdelen ;)

Kennelijk druk je op een zenuw in je handpalmen, dus het stuur kantelen kan prima helpen , maar dat weet alleen jij. Andere optie zijn andere handgrepen, bv met vleugels, maar die zijn niet periode correct. En veel Moultons hadden een racestuur, dus dat is ook een benadering
/Marten
Lutz_NL
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 dec 2016, 14.37
Locatie: Hazerswoude-Dorp

Re: Handpalmen slapen in tijdens fietsen

Bericht door Lutz_NL »

Kantelen ga ik proberen. Ik gebruik de Moulton om te onthaasten. Daar past een terugtraprem en een antieke kniprem bij.
Ik weet dat ze met de Stowaways zijn gaan racefietsen totdat het niet meer was toegestaan. Of dat veilig was is een andere vraag.

Bedankt voor het meedenken!
Lutz
m-gineering
Berichten: 1424
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Handpalmen slapen in tijdens fietsen

Bericht door m-gineering »

Lutz_NL schreef: 24 jul 2022, 14.15 Kantelen ga ik proberen. Ik gebruik de Moulton om te onthaasten. Daar past een terugtraprem en een antieke kniprem bij.
Ik weet dat ze met de Stowaways zijn gaan racefietsen totdat het niet meer was toegestaan. Of dat veilig was is een andere vraag.

Bedankt voor het meedenken!
Lutz
De Stowaway was geen racemodel, dat was de Speedsix en de ongeveerde baanversies. En je hoeft niet te racen met een 'race'bocht, de verschillende handposities zijn ook bij normale snelheid zinvol.

Moultons kunnen op harde ondergrond redelijk snel zijn, de kleine wieltjes zijn Aero. Effe een stukje door de berm om je voor in het peloton te wringen kun je schudden, met de mini wieltjes sta je direct stil. Maar Engelsen deden toch alleen maar tijdritten, dus dat was geen bezwaar ;)
/Marten
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Handpalmen slapen in tijdens fietsen

Bericht door Hans van de Stouwe »

Ik zou de huisarts vragen of hij wil onderzoeken of je Carpaal Tunnel Syndrome hebt. Beter bekend als CTS. Wat met simpele ingreep te verhelpen is.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
m-gineering
Berichten: 1424
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Handpalmen slapen in tijdens fietsen

Bericht door m-gineering »

Hans van de Stouwe schreef: 25 jul 2022, 07.40 Ik zou de huisarts vragen of hij wil onderzoeken of je Carpaal Tunnel Syndrome hebt. Beter bekend als CTS. Wat met simpele ingreep te verhelpen is.
"Nu voel ik duidelijk dat tijdens het fietsen mijn handpalmen in slaap vallen. Dat doen ze op mijn gewone fiets niet."

Aan een fiets schroeven is simpeler en reversibel!
/Marten
Bandenplakker
Berichten: 500
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Handpalmen slapen in tijdens fietsen

Bericht door Bandenplakker »

Lutz,

Mijn twee centen:
Waarschijnlijk leun je meer op het stuur bij de Moulton dan bij je gewone fiets omdat deze je daartoe ‘dwingt’. Vouwfietsen kennen vanwege de vouwbaarheid een concessie aan de optimale fietsgeometrie. Eigenlijk zijn vouwfietsen daarom in het algemeen minder bestemd of geschikt voor lange ritten.

Je kunt overwegen om, ook niet periode-correct, dikke handvatten te plaatsen. Die absorberen schokken enigszins; ik heb goede ervaring met de Herrmans. Dat valt minder op dan handvatten met vleugels. Mijn broer zweert bij (iets opvallender) Ergon-handvatten op zijn Brompton, mocht je het willen weten.

Dirk
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 673
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Handpalmen slapen in tijdens fietsen

Bericht door wimjansen »

Ja, ik vermoed dat het met name ligt aan je zitpositie en daarbij de ondersteuning van je armen. Dat is bij veel vouwfietsen een dingetje. Ik merk het soms bij een Brompton, bij m'n Bickerton heb ik er geen last van. De handpositie kan je tijdens het rijden vanuit je pols ook veranderen, dat helpt. CTS lijkt me uitgesloten, dan zou je het in andere situaties ook moeten merken. De Moulton was een nogal "revolutionair" eigenwijs ontwerp en, hoe leuk ook, het fietsje had zeker enkele bezwaren.
DCR gaat nooit verloren....
Lutz_NL
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 dec 2016, 14.37
Locatie: Hazerswoude-Dorp

Re: Handpalmen slapen in tijdens fietsen

Bericht door Lutz_NL »

Vandaag ben ik weer een stukje gaan fietsen op de Moulton. Er zit een u formig stuur op, wat destijds vermoedelijk uit staal was, maar bij mij is die van Aluminium. Het stuur is net zo smal als bij het origineel en doet mij denken aan een stuur van een kinderfiets, ook omdat het stuur zo dun is. Ik heb twee linker handgrepen op zitten. Indien ik voor de fiets sta, kan ik op de linker handgreep S…o lezen, en op de rechter zijde staat het op zijn kop. Het stuur kan niet meer hoger, dan komt het stuur te dicht bij de benen. Dat verklaart ook waarom ik bij het fietsen te ver op de handgrepen leun.

Ik denk ik hou het erbij om in het weekeinde een uurtje ermee te fietsen. Rond 1992/93 heb ik van een gepensioneerde collega een Moulton ABP overgenomen, en hij kocht een echte AM nieuw in doos. Al snel heb ik in plaats van de ABP een Birdie gekocht.
Vorig jaar kon ik via dit forum een Stowaway overnemen.

Hoe rijdt een Bickerton trouwens. Het heeft ook kleine wielen, dus heel stabiel zal het niet zijn. Maar kan men ermee een uurtje zonder problemen fietsen?
Plaats reactie