SA K naaf tandwiel verwijderen, maar ingewikkeld!

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

SA K naaf tandwiel verwijderen, maar ingewikkeld!

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik weet dat Maarten B & Maarten W & misschien anderen hebben ervaring met SA K naaf onderhoud. Ik heb een K naaf met een 3 versnelling pion opgeschroefd!!!!! Dus 2x freewheel. Er was oorspronkelijk een speciaal gereedschap om een driver vast te houden terwijl je de tandwiel verwijderd. Die heb ik niet. Hoe kan ik dit klus uitvoeren zonder de driver te vernielen?
Gr
Jon
Durabo88
Berichten: 2489
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: SA K naaf tandwiel verwijderen, maar ingewikkeld!

Bericht door Durabo88 »

Zelf het gereedschapje namaken, door zes gaten in een dik stuk staal te boren, waar die nokken in passen.
Sportief fietsend!
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: SA K naaf tandwiel verwijderen, maar ingewikkeld!

Bericht door rowejon »

Hi,
Dank je wel voor je reactie. Inmiddels is het mij gelukt! Ik had een idee op internet gelezen, dus een 32mm sleutel horizontaal in de bankschroef gezet & de driver poten overheen. Daarna met een constructie van een freewheel afnemer, een lijmtang, een grote Bahco & een 60cm stuk zwaar stalen buis kwam de pion makelijk los. Nu kan ik verder met opknappen van de K naaf & ik heb een bijna ongebruikt CYCLO 3 versnelling pion voor een andere project.
Gr
Jon
Durabo88
Berichten: 2489
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: SA K naaf tandwiel verwijderen, maar ingewikkeld!

Bericht door Durabo88 »

Fijn dat het gelukt is. Jaren terug heb ik bij de leegverkoop van Cito aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam in de kelder het originele gereedschap hiervoor gevonden (ik denk dat hiervan nog maar enkele zijn overgeleverd in Nederland). Daarnaast vond ik in die kelder nog een voorspangereedschap, waar je een K of AW naaf in kunt klemmen (als hij dus niet in een wiel gebouwd is), om zo het binnenwerk los te draaien. Daar heb ik nog nooit een tweede exemplaar van gezien. Ook niet op internet.
Sportief fietsend!
Plaats reactie