Union Strano

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Union Strano

Bericht door theodorus »

En toch rijden ze verrassend lekker en licht.
en ze zijn zeer wendbaar .
Je zou denken dat het stuur onder je raar stuurt, maar het tegendeel is waar
het zit juist zeer ontspannen met je armen naar beneden
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Union Strano

Bericht door rowejon »

Hi,
De Strano was nooit ontworpen als een fiets voor langere afstanden, het is ontworpen om in de kofferbak van een auto mee te nemen & op de bestemming een stukje te fietsen. Bij een van de tochten van de vereniging heb ik gezien dat 20km was geen enkel probleem. Ik wil graag een zelf hebben.
Mfg
Jon
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Union Strano

Bericht door m-gineering »

theodorus schreef: 6 aug 2020, 09.41 En toch rijden ze verrassend lekker en licht.
en ze zijn zeer wendbaar .
Je zou denken dat het stuur onder je raar stuurt, maar het tegendeel is waar
het zit juist zeer ontspannen met je armen naar beneden
Het is niet anders als heel veel ligfietsjes met korte wielbasis. Ook met die dingen (met een klein voorwiel) is het scheef aansnijden van richels nog linker als met een gewone fiets
/Marten
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Union Strano

Bericht door bartje »

Allen bedankt voor de reacties. Ik weet ondertussen naar welke band ik op zoek moet.

Ik geloof best dat de meningen verdeeld zijn over het rijgedrag en de functionaliteit van de fiets.
Dat het geen succes geworden is, zegt natuurlijk ook veel.

Groeten,
Bart
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Union Strano

Bericht door theodorus »

Zeg Bart . Is heeft de verzamelwoede toegeslagen ?? :twisted:
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Union Strano

Bericht door bartje »

theodorus schreef: 6 aug 2020, 22.09 Zeg Bart . Is heeft de verzamelwoede toegeslagen ?? :twisted:
Dag Theo,

Nee hoor! Ik was niet van plan om nog een fiets aan te schaffen
Het is echt per toeval dat ik dit fietsje gekocht heb.

In eerste instantie ging ik enkel een gekochte fietscatalogus ophalen. De man vertelde dat hij bij het opruimen van het ouderlijk huis, ook nog een rare fiets was tegengekomen.
Toen ik de fiets zag, had ik er geen flauw idee wat het moest voorstellen. Omdat het leuk oogde, toch maar besloten het te kopen.
Naderhand ben ik pas te weten gekomen dat het toch wel iets aparts is.

Groeten,
Bart
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 apr 2016, 20.19

Re: Union Strano

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hallo, ook maar even mijn twee Strano centen:

Sinds kort ben ik dus ook eigenaar van een Union Strano.
Volgens mij is er in het verleden aan mijn exemplaar al wel het nodige geknutseld,
godzijdank heb ik nog wel het originele voorwieltje. De band die er bij mij op zit is in elk geval een Doeto 12 x 1 1/2.
En net zoals de meesten komt er dadelijk een vervangend wieltje in zodat de Strano in elk geval bruikbaar is,
en het origineel behouden kan blijven.

Het achterwiel is een ander verhaal.
Bij mijn weten is de Strano enkel gemaakt met een 26 inch achterwiel, maar ik hoor hier en daar
dat een 24 inch achterwiel ook is geproduceeerd? Ik heb er in elk geval een 24 inch in zitten,
en volgens mij is die ook niet origineel, evenals het achterspatbord.

Op zich vind ik het allemaal niet erg, maar ik zou graag in contact komen met eigenaren van een origineel exemplaar.
Als het qua kosten enigszins te doen is overweeg ik om 'm te restaureren, anders blijft ie zoals ie nu is.

Hartelijke groeten,
JJ. :)
Eschweiler1
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2022, 00.37

Re: Union Strano

Bericht door Eschweiler1 »

Hallo Mr. Geers,
Ik ben pas kort lid van de oude fiets nl en liefhebber van heel besondere fietsen.
Ik woon in Zuydlimburg. Zou het mogelijk zin, een proefrit met u fiets te moge doen?

De Union Strano heb ik lang geleden op een bloemenveiling in Aalsmeer in actie gezien. Het lijkt me een heel wendbare en uiterst praktische fiets.

B.v. d. voor u reactie op mijn vraag

Groetjes
Christoph Eschweiler
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 apr 2016, 20.19

Re: Union Strano

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hallo Christoph,

de Strano heb ik inmiddels niet meer in bezit.

Hartelijke groeten,
Jasper Joppe
Fredkorpel
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Locatie: Roosendaal

Re: Union Strano

Bericht door Fredkorpel »

Er staat een Strano in het Velorama in Nijmegen, maar daar kan je waarschijnlijk geen proefrit op maken. De Strano was de eerste fiets waarop ik als 16-jarige reed in een oude fietsen-rit van Spijkenisse naar Hellevoetsluis. Dat is al lang geleden. Hij was van de verzamelaar en houthandelaar Laming uit Rotterdam. Ik weet niet wat er met die fiets gebeurd is. Misschien kent iemand op dit Forum de naam Laming en weet waar die fiets terecht gekomen is?
Plaats reactie