Geknutsel aan de Coventry Machinists'van 1874
Geplaatst: 6 aug 2022, 17.49
Hallo groep,
wegens verbouwing aan mijn huis ben ik al een jaar op non-actief qua geknutsel aan fietsen. Jammer, want er kwamen wel een paar leuke nieuwe (oude) fietsen bij. Zoals een Coventry Machinists'Co Ltd. van 1874. Een zeer vroege hoge bi, het ontwerp van de fiets met het grote voorwiel met dunne stalen spaken stamt uit 1870.
Er zijn erg weinig van die héle vroege fietsen over. CMC was destijds de grootste fietsenfabriek ter wereld: er zijn 2 fietsen bekend van het model 1871-72, één van 1873, één van 1874 (deze dus) en dan een viertal van 1875. Daarna lopen de aantallen snel op.
Karakteristiek aan het model was de voetensteun. En toen ik deze fiets een paar jaar terug op internet 'ontdekte' had ik meteen zoiets van: 'ach wat jammer dat die voetensteun niet klopt'. Voor de niet-kenners: een hoge bi is een doortrapper, en het idee is dat je, als je de berg af gaat, je voeten op die steun plaatst. Ahum. Ik zie het mezelf nog niet doen.
Bij deze fiets heeft iemand ooit de afgebroken steun nagemaakt, maar zonder te weten hoe dat ding er echt uitzag.
Toen ik de fiets eenmaal had kunnen kopen heb ik er bijna een jaar naar lopen kijken. Dit voorjaar zijn we nog een lang weekend naar Engeland geweest, waar in het Brooklands museum een CMC van 1871 staat met de originele steun. Ik heb daar veel foto's gemaakt en alles opgemeten. Maar nooit tijd om aan de slag te gaan. En nu kwamen we een paar dagen eerder terug van vakantie en heb ik die tijd genomen om de steun te maken.
wegens verbouwing aan mijn huis ben ik al een jaar op non-actief qua geknutsel aan fietsen. Jammer, want er kwamen wel een paar leuke nieuwe (oude) fietsen bij. Zoals een Coventry Machinists'Co Ltd. van 1874. Een zeer vroege hoge bi, het ontwerp van de fiets met het grote voorwiel met dunne stalen spaken stamt uit 1870.
Er zijn erg weinig van die héle vroege fietsen over. CMC was destijds de grootste fietsenfabriek ter wereld: er zijn 2 fietsen bekend van het model 1871-72, één van 1873, één van 1874 (deze dus) en dan een viertal van 1875. Daarna lopen de aantallen snel op.
Karakteristiek aan het model was de voetensteun. En toen ik deze fiets een paar jaar terug op internet 'ontdekte' had ik meteen zoiets van: 'ach wat jammer dat die voetensteun niet klopt'. Voor de niet-kenners: een hoge bi is een doortrapper, en het idee is dat je, als je de berg af gaat, je voeten op die steun plaatst. Ahum. Ik zie het mezelf nog niet doen.
Bij deze fiets heeft iemand ooit de afgebroken steun nagemaakt, maar zonder te weten hoe dat ding er echt uitzag.
Toen ik de fiets eenmaal had kunnen kopen heb ik er bijna een jaar naar lopen kijken. Dit voorjaar zijn we nog een lang weekend naar Engeland geweest, waar in het Brooklands museum een CMC van 1871 staat met de originele steun. Ik heb daar veel foto's gemaakt en alles opgemeten. Maar nooit tijd om aan de slag te gaan. En nu kwamen we een paar dagen eerder terug van vakantie en heb ik die tijd genomen om de steun te maken.