Geknutsel aan de Coventry Machinists'van 1874

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Geknutsel aan de Coventry Machinists'van 1874

Bericht door maartenB »

Hallo groep,
wegens verbouwing aan mijn huis ben ik al een jaar op non-actief qua geknutsel aan fietsen. Jammer, want er kwamen wel een paar leuke nieuwe (oude) fietsen bij. Zoals een Coventry Machinists'Co Ltd. van 1874. Een zeer vroege hoge bi, het ontwerp van de fiets met het grote voorwiel met dunne stalen spaken stamt uit 1870.
Er zijn erg weinig van die héle vroege fietsen over. CMC was destijds de grootste fietsenfabriek ter wereld: er zijn 2 fietsen bekend van het model 1871-72, één van 1873, één van 1874 (deze dus) en dan een viertal van 1875. Daarna lopen de aantallen snel op.

Karakteristiek aan het model was de voetensteun. En toen ik deze fiets een paar jaar terug op internet 'ontdekte' had ik meteen zoiets van: 'ach wat jammer dat die voetensteun niet klopt'. Voor de niet-kenners: een hoge bi is een doortrapper, en het idee is dat je, als je de berg af gaat, je voeten op die steun plaatst. Ahum. Ik zie het mezelf nog niet doen.
Bij deze fiets heeft iemand ooit de afgebroken steun nagemaakt, maar zonder te weten hoe dat ding er echt uitzag.

Toen ik de fiets eenmaal had kunnen kopen heb ik er bijna een jaar naar lopen kijken. Dit voorjaar zijn we nog een lang weekend naar Engeland geweest, waar in het Brooklands museum een CMC van 1871 staat met de originele steun. Ik heb daar veel foto's gemaakt en alles opgemeten. Maar nooit tijd om aan de slag te gaan. En nu kwamen we een paar dagen eerder terug van vakantie en heb ik die tijd genomen om de steun te maken.
uit een boekje van 1874, gespeonsord door CMC
uit een boekje van 1874, gespeonsord door CMC
de fiets uit 1874 op een wat oudere foto, nog met de lelijke voetensteun (foto Robert Sterba)
de fiets uit 1874 op een wat oudere foto, nog met de lelijke voetensteun (foto Robert Sterba)
DSC_1452.jpg
de oude voetensteun terzijde gesmeten
de oude voetensteun terzijde gesmeten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Geknutsel aan de Coventry Machinists'van 1874

Bericht door maartenB »

Ik had dus de fiets, verder overigens in een hele mooie staat. Ik moet nog eens wat met het zadel, maar de rest is mooi bewaard. Van de fiets in het Brooklands museum heb ik diverse delen nagemaakt.

Hier een paar foto's van die fiets, die dus 2 of 3 jaar ouder is dan de mijne.
DSC_1324.JPG
DSC_1321.JPG
DSC_1319.JPG
DSC_1312.JPG

Terug naar mijn fiets.
Het deel dat onder de vork geschroefd zit, de beenbeschermer zullen we maar zeggen, d=zat er bij mijn fiets nog op. Vooraan was hij duidelijk afgebroken.
de beenbeschermer is nog origineel
de beenbeschermer is nog origineel
Ik heb alle delen nagemaakt. De 10 mm stang bovenlangs het wiel. De twee staken vooruit (8 mm), met een oogje eraan gelast. En natuurlijk de steun zelf, die ik op de draaibank heb gemaakt uit 22 mm staf. Om het recht gemonteerd te krijgen heb ik alles op de fiets gemonteerd met tie wraps en het toen provisorisch vastgelast.
20220804_180905.jpg
20220804_180820.jpg
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Geknutsel aan de Coventry Machinists'van 1874

Bericht door maartenB »

Hier ben ik een fase verder, en zijn de meeste lassen al gedaan. Een van de stangen naar voren moet nog worden afgewerkt. De constructie is één ding, het afwerken vraagt heel veel geduld. Soms ben ik wel drie keer opnieuw aan het lassen en weer slijpen en vijlen voor het goed is.
Bijlagen
20220805_163327.jpg
20220805_163312.jpg
op deze foto zie je links bij de stang nog het ruwe laswerk
op deze foto zie je links bij de stang nog het ruwe laswerk
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Geknutsel aan de Coventry Machinists'van 1874

Bericht door maartenB »

En vanmiddag de klus afgerond. Is deze unieke CMC weer een beetje mooier. De vakantie is ook bijna voorbij...

ziehier het resultaat. Nu nog zorgen dat er een pitting (de roestputjes) komt die past bij de rest van de fiets. Iemand tips hoe ik dat voor elkaar krijg? Gewoon laten roesten duurt me eigenlijk te lang.

groetjes! Maarten
20220806_173009.jpg
20220806_172954.jpg
Bijlagen
20220806_173049.jpg
20220806_173117.jpg
20220806_173107.jpg
Mooie details op deze fiets, zoals de messing pedalen met hout en leer afgewekt.
Mooie details op deze fiets, zoals de messing pedalen met hout en leer afgewekt.
en dat prachtige stuurtje - ze probeerden er echt wat van te maken!
en dat prachtige stuurtje - ze probeerden er echt wat van te maken!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Geknutsel aan de Coventry Machinists'van 1874

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah, leuk dat je nu tijd hebt genomen om het voor elkaar te krijgen!
Ziet er goed uit en zo te zien aan de foto van de ''The Boneshaker'' ook met de juiste verhoudingen.
Echt ook een interessant model fiets.
Volgens The Bonshaker ''source unknown''
Volgens The Bonshaker ''source unknown''
En ja , pitting . Ik krijg het toch tamelijk snel voor elkaar met verdunde zoutzuur.
In een paar dagen veel roest maar na een week of twee met regelmatig nat houden gaan er echt kuiltjes ontstaan.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Geknutsel aan de Coventry Machinists'van 1874

Bericht door maartenB »

Ja gaaf dat die fiets op de oude foto dezelfde rare pedalen heeft! Ik heb van allerlei schetsen en foto's opgemeten wat de hellingshoek is van de vooruit stekende stangen t.o.v. de vork. Dat is verschillend, 55 tot 65 graden. Daar ben ik dus maar ergens tussen gaan zitten.

Over het roesten: dus dat is dan gewoon een flesje zoutzuur halen bij de bouwmarkt en erop smeren? (en nat houden dus)
Ik gebruikte altijd S39 maar ik vind dat toch niet vlot genoeg gaan als het echt een beetje moet 'invreten'.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Geknutsel aan de Coventry Machinists'van 1874

Bericht door Maarten Waarlé »

Over die stang en de positie : heel herkenbaar proces Maarten. Ik zit ook altijd te turen en te meten op allerlei foto's voor ik iets maak.
En over het roesten,
Ik verdun het zoutzuur van de bouwmarkt nog verder en stop het in een vernevel knijp fles (van een of ander schoonmaak spul).
Aanvankelijk loste ik koper op in de zoutzuur omdat dat ergens op internet was aanbevolen maar de laatste tijd heb ik dat nagelaten en werkt het even goed.
Nathouden bevordert inderdaad wel het proces.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Geknutsel aan de Coventry Machinists'van 1874

Bericht door Balhoofd »

Mooie fiets en dank voor het delen van het proces.

Die metalen vormen uit die tijd hebben een soort stramheid die toch ook gepaard gaat met een sierlijkheid.

Off topic, heeft de 2cv de kleur bleu lagune? Ik heb vroeger de hj-13-ff gehad.
Groeten,
Arjan
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Geknutsel aan de Coventry Machinists'van 1874

Bericht door maartenB »

ha ha, leuk man, ik moest even zoeken. Jij hebt scherpe ogen. Inderdaad, die kleur, de onze is ook van 81. We zijn er net mee op vakantie geweest naar frankrijk.
Bijlagen
8dfcc18c-3af7-4771-88d0-8cbffad99dc4.jpg
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Geknutsel aan de Coventry Machinists'van 1874

Bericht door TheodK »

Wat een mooie fiets Maarten, knap werk. En nu een keer de Cauberg er mee af fietsen :)
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Plaats reactie