Camel damesfiets fr

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
unikap
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2022, 16.47

Camel damesfiets fr

Bericht door unikap »

viewtopic.php?t=8416

Op dit onderwerp borduur ik nu voort om verslag te doen van mijn bevindingen tijdens het opfrissen van dit fietsje.
Een restauratie wil ik het niet noemen, want ik ga hem vooral "opknappen" voor een zacht prijsje. Geen nieuw chroom
en geen spuitbussen verf laten aanmaken en geen professionele biezentrekkers inhuren.
Erop fietsen is voor mij niet raadzaam want de fiets heeft de uitstraling voor tengere franse dametjes gebouwd te zijn.
Met ruim 70 kilo overbelast ik hem zeker. Het bijzondere zadel is al gescheurd in zijn blikken bovenframe. Hooguit mijn
vrouw zal er verantwoord wel eens een stukje op kunnen peddelen.
Het zadel heeft een onderframe met strop uit 15 x 2mm plaatijzeren staven die we van veel nederlandse zadels ook kennen.
Het bovendeel is echter uit 1mm dik geperst blik gemaakt en lijkt al vooruit te lopen op de huidige kunststof zadels.
2 schroefveren verzorgen de demping van onder- en boven-frame van het zadel (nb. de correcte termen hiervoor ken ik niet)
Schroefveren onder het zadeldek kennen we ook uit de niet al te dure lepper zadels en zo.
Helaas ontbreekt het zadeldek dat mogelijk 2-kleurig kan zijn geweest.
Hierbij plaatjes van het aangetroffen zadel en een reconstructieprentje van onder- en boven-frame met spiraalveren-stel.
Met een vilten tas en een skai-achtig stofje wil ik een zadeldek gaan naaien.
Goede raad daarbij kan ik wellicht gebruiken want een geboren zadelmaker ben ik niet. gr jed
zadelcomp70%.jpg
rechtsonder zadeltje naast een Lepper nl
zadelcomp70%.jpg
Bijlagen
DSC01756 camelzadel 40%.jpg
unikap
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2022, 16.47

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door unikap »

Het werk vordert gestaag nu het hete weer niet uitnodigt tot buitenshuise activiteiten.
Het frame zit grotendeels in de lak en "biezen" en de Camel transfers dienen nog opgefrist te worden.
Losse onderdelen worden opgeschoond waarbij opvalt, dat consequent voor licht materiaal gekozen is met één uitzondering
en dat is de dynamo van Radios. 347 gram weegt dat geval. Het achterlicht was ontdaan van zijn "cabochon" en omdat ik aanvankelijk
niet wist welk merk het was heb ik "iets in de geest van " gemaakt uit de bodem van een PET-waterflesje met rode humbrol verf erop.
Voorop zit een Luxor koplamp en achter waarschijnlijk ook een Luxor waarvan het merk op de cabochon gestaan heeft en niet op het
aluminium plaatwerk zoals bij Soubitez. Verder is het hetzelfde model als Soubitez. Aldus al gauw 25 euri bespaard, maar fraai is het
niet echt natuurlijk.
De bel was nog origineel want de tekst Cycles Camel klopt volledig met de herkomst van deze fiets. Op het forum totonvelo was ik de
eerste die op pagina 41 (!) van de sonettes deze bel plaatste hetgeen benadrukt, dat een Camel fiets in Frankrijk niet in groten getale rondreed. https://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?f=33&t=482
DSC01769 Camel bel.jpg
DSC01773 dynamo Radios.jpg
DSC01774 luxor nep kapje.jpg
DSC01772 papillons voorwiel.jpg
Je kunt zien, dat er schade gereden is met deze fiets; de rechter cranck is in een bankschroef gericht, kettingscherm en een montage-oog daarvoor
aan het frame ontbreken en het ijle bagagedragertje uit rondgebogen blikken strips vertonen schade. De bagagedrager is hersteld door hem
aan de achtervork onder het zadel vast te lassen. Eén van de achter-papillons was verbogen en sneuvelde bij het verwarmd richten. Ze bestaan uit een stalen tanden-ring met bronzen vleugels. Geen populair model en onvindbaar op het WWW.
wordt vervolgd jed
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door maartenB »

Goed bezig. Ik ben ook onder de indruk van je tekenkunst van het zadel. Is dat nodig om er een nieuw dek op te maken? Ik zie dat het zadelframe gescheurd is; dat moet nog wel te lassen zijn. Ik weet dat Maarten Waarle hier op het forum wel mooie dingen heeft geschreven over het maken van zadels. Misschien is dat nog terug te vinden.

Wel leuk dat al die onderdelen zo totaal anders zijn dan op de Nederlandse fietsen.
succes!
\Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
unikap
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2022, 16.47

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door unikap »

@ Maarten: dank voor je reactie.
Dat zadel heb ik gerepareerd dmv van een soort "brace" van nauw passend blik. Lassen kan ik niet en het is een rotplek waar hij
gescheurd is, nl waar het staal doorgestansd is om een oog te vormen waar een draagveer in gehaakt zit. Daar zit domweg te weinig
"vlees", ontwerpfout lijkt me. In dit soort het enige dat ik ken.
Ja, de onderdelen zijn allemaal typisch frans en toevallig blijkt de Luxor-verlichting ook in Angoulême gevestigd te zijn, logisch dus dat
dat erop werd gemonteerd. Maar over de plaats waar- en de omvang van- de Camel fabriek of werkplaats is weinig te vinden.
Bijzonder vind ik wel de Mafac cantilever remmen. Dat is mooi gemaakt spul uit aluminium en brons. Een knaap die rond 1975 een
nieuwe racefiets liet bouwen vertelde met glimmende oogjes dat er Mafac race-remmetjes op kwamen. Inderdaad mooi spul.
gr jed
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door maartenB »

foto van die remmen?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
unikap
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2022, 16.47

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door unikap »

Remmen en ander spul op plaatjes:
CAMEL transfer 001.jpg
101_5390 frame met striping.jpg
Camel onderdelen.jpg
Rechter cranck met losschroefbaar kettingblad 5 boutjes
Cantileverrem Mafac en draaiende "patins" remblokjes.
Achterpapillon met aangeplakt oog.
gr jed
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door Beau-Velo »

Dat wordt toch een heel leuk fietsje.
En juist dat creatief bezig zijn om de kosten niet de pan uit laten vliegen maakt het ook steeds meer jouw fiets.
Tip voor de remmen: Solex remblokjes kompleet of of alleen de rubbers te bestellen bij Solex-Limburg.nl
Er zijn in Frankrijk ook veel mooie lederen zadeltjes gemaakt. Hele kleine dames zadeltjes die je toch nog wel eens vind op een beurs voor weinig.
Succes met je project.

Groeten Martijn
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door rowejon »

Hi,
Deze heb ik
20220904_093219.jpeg
20220904_093219.jpeg (7.25 KiB) 1082 keer bekeken
20220904_093236.jpeg
20220904_093236.jpeg (13.61 KiB) 1082 keer bekeken
20220904_093243.jpeg
20220904_093243.jpeg (15.17 KiB) 1082 keer bekeken
gr
Jon
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door non-fixie »

Ik ben wel een fan van die MAFAC cantilevers. Mooi minimalistisch ontwerp en ze remmen ook nog eens heel goed. Koolstop maakt er nieuwe blokjes voor die in de (mooie) originele houders passen. Niet goedkoop, maar wel de prijs waard. In zwart en zalmkleur:

http://www.koolstop.com/english/mafac.html

Ik heb zelf net weer een setje op mijn vakantiefiets gemonteerd:

Afbeelding
unikap
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2022, 16.47

Re: Camel damesfiets fr

Bericht door unikap »

Non fixie, Maarten en Jon, bedankt voor reacties en bijval.
Ben nu met het assembleren zover, dat het wachten is op banden, binnenbanden en velglinten.
Ja het zadel moet uiteraard ook nog, maar dat zie ik los van een eventueel eerder proefritje.
Hierbij een plaatje van de opgeschuurde en vervolgens gepoetste velgjes van onbekend merk zonder datum.
Het vlak waarop de remblokjes lopen had een opmerkelijk fijn ribbelpatroon dat voor een verchromer
niet handhaven zou zijn, maar dat ik graag wilde behouden.
De bagedrager met afgebroken poot heb ik gerepareerd dmv een stuk 5 mm draadeind bij het pijltje
naar binnen geschroefd tot in de 2e dwarsbuis. Merk op, dat de gehele opbouw van de bagagedrager is als
spatbordstangetjes; nl rond gevouwen blik strips ff vastgepikt met een klontje lasstaaf.
Het mooie transparant geïsoleerde verlichtingssnoer kon ik nergens nieuw vinden dus met solderen,
alu-stekkertje e.d. uit het zicht lijkt het redelijk origineel. Snoer zit opgesloten in de kraal van het spatbord,
gefixeerd met tangkneepjes.
Linkerpedaal heeft zwartgeverfd hout ipv rubbers dus voorzichtig opstappen met nat weer. Voor de Mafac
remmetjes ga ik nog achter goede blokjes aan, dank voor de tips.
gevorderde assemblage.jpg
101_5403 velg, remvlak merkje.jpg
101_5408 bagagedrager.jpg
101_5412 Maf eo verkl.jpg
101_5412 Maf eo verkl.jpg (124.63 KiB) 989 keer bekeken
gr jed
Laatst gewijzigd door unikap op 14 aug 2023, 10.28, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie