Nieuw lid met al wat vragen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
gertvb
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2022, 13.17

Nieuw lid met al wat vragen

Bericht door gertvb »

Hallo allemaal, mijn naam is Gert en heb en relatief oude eddy merckx fiets die van mijn grootvader is geweest.
Hierbij ook wat foto's
IMG_9663.jpg
IMG_9665.jpg
IMG_9660.jpg
IMG_9658.jpg
IMG_9661.jpg
IMG_9657.jpg
IMG_9656.jpg
Weet iemand wat het misschien zou kosten om hier nieuwe banden op te (laten) zetten en welke banden ik hier best kan op zetten.
Ik zou graag de fiets zo origineel mogelijk laten dus enkel de banden vervangen, de rest is allemaal nog in goede staat maar moet gewoon eens nagekeken worden.
is het plakken van nieuwe tubes iets dat te doen is om zelf te doen?
Weet iemand ook wat de waarde ongeveer zou zijn van de fiets, niet dat deze ooit verkocht word maar het is toch leuk om te weten.

Alvast bedankt en moest het bericht hier niet geplaatst mogen worden zal ik het wel verwijderen :D

Groeten,
Gert
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Nieuw lid met al wat vragen

Bericht door m-gineering »

Welkom, binnen de club neigt deze fiets naar gevaarlijke nieuwlichterij (want 25 jaar oud?) maar er is inmiddels natuurlijk een hele generatie die staal en gepoljste onderdelen stokoud vindt ;)

Op het oog lijkt er heel weinig mis met de fiets, niks aan laten doen is beter dan naar een slechte fietsenmaker brengen (en dat is helaas de meerderheid ;) )

Zijn de tubes echt lek? De binnenbanden zijn latex, dus ze lopen altijd weer leeg. Kleine gaatjes kun je proberen te dichten met latex.
Maar de tubes moeten wel goed vastgekit zitten, dus als de lijm verdroogd is moet dat opnieuw.
Zie bv hier: http://www.m-gineering.nl/tubekit.htm
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Nieuw lid met al wat vragen

Bericht door marco verbaant »

Ik ken deze banden louter als clincher, maar weer niet als tubes. Misschien zijn ze er wel. Met beide is overigens niks mis. Het repareren van tubes is mij van (bijna) kinds af aan al geleerd. Er wordt nogal eens geheimzinnig over gedaan. Net zoals de voor-/nadelen van kitten met dubbelzijdige tape als met kit uit een tube-tje of bus.
Afbeelding
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Nieuw lid met al wat vragen

Bericht door Bandenplakker »

Dag Gert,

Allereerst: welkom op het forum!

Het zijn heel waarschijnlijk tubes, dat leid ik af uit de toevoeging ‘TT’ (tube type) op de aanduiding.

Ik raad je aan om eerst de ‘banden’ op te pompen en te kijken of ze druk houden. Zelfs banden die niet lek zijn, verliezen druk in loop van de tijd; alleen gekkies zoals ik ;-) pompen een keer per maand (met vijf slagen) hun banden bij.

Als ze lek blijken te zijn: Het vervangen van tubes is -inderdaad- niet iets voor onervaren beginners. Laat het over aan iemand die er ruime ervaring mee heeft. Je kunt bij een wielervereniging bij je in de buurt informeren wie er op tubes rijdt en -als ze het niet zelf doen- vraag door wie ze die laten vervangen.

Dirk
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Nieuw lid met al wat vragen

Bericht door non-fixie »

Welkom, Gert!

Mooie fiets! En deze zijn behoorlijk gewild. Om een idee te krijgen van de waarde is regelmatig op Marktplaats en Ebay kijken nuttig, waarbij je je wel moet realiseren dat je naar (soms idiote) vraagprijzen zit te kijken.

Wat de banden betreft zou je ook kunnen overwegen om een extra setje wielen met velgen voor draadbanden aan te schaffen. Op Marktplaats zijn die wel regelmatig te vinden.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Nieuw lid met al wat vragen

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 23 aug 2022, 22.52 Ik ken deze banden louter als clincher, maar weer niet als tubes. Misschien zijn ze er wel.[/img]
!) kijk naar de maataanduiding, niks geen 21-622 oid maar 21-28" want tubes vallen een beetje buiten de ETRTO boot
2) als je inzoomd zie je de basetape

Geen twijfel mogelijk ;)

Tip: bij veel wielerverenigingen hangt er in de periferie nog wel een grijze mechanieker die achter het huis in een schuurtje aan koersfietsen sleutelt.
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Nieuw lid met al wat vragen

Bericht door marco verbaant »

m-gineering schreef: 24 aug 2022, 11.17
!) kijk naar de maataanduiding, niks geen 21-622 oid maar 21-28" want tubes vallen een beetje buiten de ETRTO boot
2) als je inzoomd zie je de basetape

Geen twijfel mogelijk ;)

Tip: bij veel wielerverenigingen hangt er in de periferie nog wel een grijze mechanieker die achter het huis in een schuurtje aan koersfietsen sleutelt.
Helaas zijn de aanduidingen (zoals je weet) nog steeds niet universeel. Ook draadbanden worden nog als zodanig aangegeven. Zie mijn foto. NB - Zo'n grijze mekanieker ben ik dus ook nog... :D
Bandenplakker schreef: 24 aug 2022, 09.39 Het zijn heel waarschijnlijk tubes, dat leid ik af uit de toevoeging ‘TT’ (tube type) op de aanduiding.
Dirk
Ook hier zie mijn foto, met het tegendeel. TT wordt ook gebruikt voor de aanduiding Time Trial (Tijdrit voor de wat smallere tuben).
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Nieuw lid met al wat vragen

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 24 aug 2022, 12.58
Helaas zijn de aanduidingen (zoals je weet) nog steeds niet universeel. Ook draadbanden worden nog als zodanig aangegeven. Zie mijn foto.
???
Bijlagen
corsa.jpg
corsa.jpg (15.41 KiB) 1134 keer bekeken
/Marten
gertvb
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2022, 13.17

Re: Nieuw lid met al wat vragen

Bericht door gertvb »

Hallo allemaal,

De banden zijn wel degelijk tubes voor moest er nog twijfel zijn.
Ik ga deze wel zeker laten vervangen om toch wat meer zekerheid te hebben en ze hangen toch al half van de velg van het jaren stilstaan.
Alvast bedankt allemaal voor de reacties :D
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Nieuw lid met al wat vragen

Bericht door m-gineering »

gertvb schreef: 25 aug 2022, 14.18 Hallo allemaal,

De banden zijn wel degelijk tubes voor moest er nog twijfel zijn.
Ik ga deze wel zeker laten vervangen om toch wat meer zekerheid te hebben en ze hangen toch al half van de velg van het jaren stilstaan.
Alvast bedankt allemaal voor de reacties :D
goede tubes zijn niet goedkoop, en je moet ook goed opletten dat je geen volledig zwarte krijgt (kleur 'mooi' bij de carbonvelgen) , want dat is op die fiets geen gezicht!

Als ze lucht houden, de basetape er niet afvalt, en er geen droogtescheuren inzitten zou ik ze er gewoon weer opplakken. En een setje Campagnolo wielen met draadvelgen scoren voor door de week ;)
/Marten
Plaats reactie