Kettinglijn

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Kettinglijn

Bericht door Fotomaan »

Er zijn twee trapassen in mijn bezit. Het zelfde merk, het zelfde bouwjaar, de zelfde diameter, de zelfde inbouwbreedte en het zelfde type.
Alleen de lengte is anders. De langste is 156mm. Die komt uit een transportfiets van Estafette.
De kortste is 134mm lang en daar weet ik niet van waar die ooit voor bedoeld is geweest.
Wat mij steeds weer verbaast is dat de kettinglijn van het tandwiel wat op de ene of de andere as gemonteerd wordt 11,5mm met elkaar verschilt.
En dat terwijl de kettinglijn van het achterste tandwiel bij gelijke achternaaf het zelfde blijft.
Dat levert voor de ketting een S-bocht op die wrijving en slijtage oplevert.
Het wordt tegenwoordig door mij opgelost door de achtervork te richten en het wiel ‘paraplu’ te spaken. Maar dat was niet gebruikelijk. Het is door mij tenminste nooit gezien.
Het fenomeen is aan het licht gekomen doordat de ketting zelfs na goed gesmeerd te zijn nog steeds onacceptabel veel herrie maakte.
Ik zal in al die tijd dat er transportfietsen zijn geproduceerd toch niet de enige zijn geweest met een krakende ketting. Vandaar de verbazing.
Bijlagen
C8F71EDB-3F53-4A35-B045-8947EE160F32.jpeg
5B9CC7CB-D206-43DA-AEF8-1C14444E14FB.jpeg
3C5611EB-F1D3-4E4F-AB3E-6A463F7FAA69.jpeg
C5618189-2F93-4FF1-BDA7-B3F2CD947694.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kettinglijn

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Een aantal dingen om rekening mee te houden: Je had zowiezo toer- en transportfiets naven die verschillen van inbouwbreedte/kettinglijn. Verder kun je het tandwiel op twee manieren plaatsen, naar binnen of naar buiten. Zo heb je ook weer opties om de kettinglijn aan te passen. Tot slot zijn er cranks met verschillende breedtes, waardoor het kettingwiel verder naar binnen of naar buiten kan staan. Dit kan ook al zo'n 5mm verschillen van crank tot crank. Bij vroege cranks was er bijvoorbeeld niet altijd ruimte voor een kettingscherm, waardoor het de crank minder breed was. Ik heb trapassen voor zulke cranks. Geen enkele van mijn cranks past erop, omdat ze allemaal te breed zijn.

P.s. ik heb nu een transport Torpedo in mijn dagelijkse transportfiets, waardoor nu de kettinglijn perfect klopt. Dat rijdt toch wel erg fijn :)
Plaats reactie