Hubert schreef: ↑6 sep 2022, 19.22
Ik heb een oude Gazelle bakfiets gekocht die ik om wil gaan bouwen tot ijscofiets.
De lak is dof en ook hier en daar flink beschadigt.
Wat voor zwarte lakverf kan ik het beste gebruiken om hem weer netter te maken? Ik lees in dit forum dat je het beste eert kunt schuren, dan menie en daarna een paar lagen (verdunde) lak.
Ieder advies is welkom.
Hubert
Het hangt van een heleboel factoren af. Ten eerste, komt de bakfiets buiten te staan in weer en wind? Hoeveel wil je eraan uitgeven, en hoeveel werk wil je ervan maken? Hoelang wil je zonder opnieuw te hoeven lakken? Hoe belangrijk is de kleur/glans?
Als je je bakfiets binnen stalt, dan is roest bescherming veel minder kritisch. Helemaal als hij in een verwarmde ruimte staat en als je er nooit mee door de pekel rijdt. Maar als de bakfiets permanent buiten staat, en maanden in het jaar continu nat is, dan is een goede roest bescherming cruciaal, anders is het binnen enkele jaren een roestbak.
Mijn bakfiets staat permanent buiten in weer en wind, dus krijgt nogal wat te voorduren. Om die reden is bescherming tegen roest prio nummer een. Stralen en poedercoaten was voor mij geen optie, omdat ik hem niet weg kan brengen en ophalen.
Verf systemen die ik eerder heb gebruikt en die niet geweldig bleken:
- Hammerite direct over roest (Ultima metaal lak): zeer op alle vlakken: dekking, vloeien, drogen, hechting, en roest bescherming is uiterst belabberd.
- IJzermenie (alkyd) met alkydhars lak uit blik, verschillende merken van de Gamma. In zo'n beetje de helft van de gevallen hard alkydhars verf niet uit in mijn ervaring. Het oppervlak droogt op, maar de lak eronder blijft zacht, soms zo zacht dat ik het allemaal weer moest strippen, wat met stroperige verf dikke ellende is. Roestbescherming: redelijk, maar nog niet geweldig (na een jaar of 5 duidelijk flinke roestplekken)
- IJzermenie uit blik, met alkydhars lak uit spuitbus, verschillende merken van de Gamma: Veel minder problemen met uitharden, betere dekking, sneller werk. Roestbescherming: redelijk, maar nog niet geweldig (na een jaar of 5 duidelijk flinke roestplekken)
Ik ben nu van ijzermenie overgestapt naar brantho korrux 3 in 1 als primer, wat als een van de beste roest beschermers wordt aangemerkt in de oldtimer auto wereld. Het dekt uitstekend, makkelijk te schilderen en droogt goed. Wel een nadeel: het wordt nooit echt hard (wat wel een groot voordeel is voor de bladveren, omdat het in tegenstelling tot wel harde lakken er niet afspringt). En als je alleen brantho korrux 3 in 1 gebruikt heb je wel goede roest bescherming, maar die lak zelf wordt vrij snel dof en lichter van kleur. Dus heb ik nog een lak eroverheen aangebracht. Voor het grootste deel Sigma S2U Gloss, wat een mooie en makkelijk te verwerken lak, die vrij hard wordt. Voor de spatborden heb ik ge-experimenteerd met twee componenten lak uit spuitbus. Prachtspul! Wordt keihard, en mooi slijtvast. Het wordt wel niet spekglad, maar omdat het vrij dik is een iets bobbelige structuur. Maar dat vond ik niet erg. De bladveren heb ik met een gewone spuitbus hoogglans zwart van de Gamma nog een laagje gegeven, zodat die ook mooi hun kleur behouden. Maar in principe zitten die hoofdzakelijk in brantho.
De roestbescherming moet zich nog gaan bewijzen in de loop der jaren. In ieder geval ziet de bakfiets er prachtig uit, en de lak houdt het vooralsnog mechanisch prima.
Let wel dat ik het hele frame gestript had en alle roest verwijderd met een roterende staalborstel op een haakse slijper. Als je dat zelf gaat doen, hou twee dingen in de gaten: die roterende staalborstels schieten stukjes draad weg met zeer hoge snelheid, en die iemand op 10 meter afstand zelfs nog flink kunnen raken. Dus goede oogbescherming, en let op dat je niemand in je omgeving raakt. En twee: als er nog oude lak op zit, zit er waarschijnlijk een loodmenie onder, wat giftig is en je niet in je longen of grond wilt krijgen.
Verder de ultime optie is laten stralen, behandelen met epoxie primer en poedercoaten. Dat heeft de beste roestbescherming en de hardste meest duurzame lak. Daar zit wel een prijskaartje aan.
Kwa kleur heb je met RAL 9005 de meest diepzwarte kleur.
P.s. je kunt mijn restauratie zien op mijn blog:
http://projectbakfiets.blogspot.com/?view=magazine
In de bovenste post staan links naar artikelen van de tweede restauratie met brantho als primer.