Beste zwarte lak?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Beste zwarte lak?

Bericht door Hubert »

Wat ik eens ga proberen:
-oude lakschuren met staalwol
-behandelen met Owatrol
-spuiten mat satijn zwarte lak
ornias
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2022, 20.34

Re: Beste zwarte lak?

Bericht door ornias »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 8 sep 2022, 18.20
Hubert schreef: 6 sep 2022, 23.13 Mijn uiteindelijke ijskar zal weinig in de regen staan. Dus roest zal niet zo'n probleem worden.
Wat ik me nog wel afvraag is wat je het best met de velgen kunt doen. Die zijn aan de zijkanten het zwaarts beschadigd.

Hoe doe jij dat? Haal jij alle spaken er uit en verft dan de velg? Of laat je de spaken er gewoon in zitten?

Hubert
Ik zou eerst eens onder de banden kijken. Vaak zijn velgen het ergst aangetast onder de banden, terwijl de ze er aan de buitenkant nog prima uitzien. Als de roest meevalt, zou je de velgen met owatrol kunnen behandelen, en eventueel even overspuiten. Dat kun je doen zonder de spaken te verwijderen. Bij het spuiten wel even de spaken afdekken natuurlijk, zodat die niet ook zwart worden. De spaken losmaken zou ik alleen doen als de velgen echt slecht zijn, of de spaken zelf flink aangestast. Vaak zitten de nippels zo vast dat je ze niet los krijgt. De maat spaken is niet gangbaar, en duur als je ze wilt vervangen (al gauw 50 euro per wiel aan spaken).
Deze zomer een nieuw achterwiel gebouwd (originele wiel had een uitgebroken spaak, vastlopende naaf, klapband én net iets teveel roest dus wordt tzt reserve wiel).
Het is verbazingwekkend hoeveel roest je onder die banden kunt tegenkomen, maar ook hoeveel scherpe productfouten er in zitten (zoals spetters van matig laswerk).

Kosten waren voor het laten spaken waren "niet grappig" maar ook niet zo gek:
Vlechtservice heeft er voor mij 12g spaken in gezet, gaten voor mij bijgeboort waar nodig én de lengte van de spaken op de factuur gezet zodat ik ze later nog eens kon bijbestellen. Al met al net geen 100 euro, incl. materiaal, arbeid en verzending.

Maar voor wielen waar al spaken inzitten: Lekker laten zitten en overheen verven, tenzij je van plan bent alles volledig te reviseren.
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Re: Beste zwarte lak?

Bericht door Peter_L »

ornias schreef: 16 nov 2022, 18.07 Al met al net geen 100 euro, incl. materiaal, arbeid en verzending.
Dat lijkt me toch heel schappelijk als er nieuwe spaken gebruikt werden.

Peter
ornias
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2022, 20.34

Re: Beste zwarte lak?

Bericht door ornias »

Peter_L schreef: 16 nov 2022, 18.16
ornias schreef: 16 nov 2022, 18.07 Al met al net geen 100 euro, incl. materiaal, arbeid en verzending.
Dat lijkt me toch heel schappelijk als er nieuwe spaken gebruikt werden.

Peter
Volgens mij hebben ze me een beetje gematst met opboren.
Maar het spaken met 2 verschillende (non-standaard) maten spaken, vond ik niet duur:

vlechten van wiel, arbeid per wiel 59,00
spaakset 12G staal/verzinkt Sapim met zilver/chrome nippels 28,00
verzend klaarmaken+inpak+orderkosten verzending Nederland 4,95

Alles uit elkaar, netjes ontroesten en opnieuw verven, geeft wel gelijk de mogelijkheid om het écht grondig te doen.
Een reserve achterwiel, ben ik achter gekomen, is trouwens geen overbodige luxe voor bakfietsen die nog actief in gebruik zijn!
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Re: Beste zwarte lak?

Bericht door Peter_L »

Spaak 12 kan wel wat verdragen, dus dat is mooi. Die zaten ook in tandems en veel bromfietsen...

Peter
ornias
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2022, 20.34

Re: Beste zwarte lak?

Bericht door ornias »

Peter_L schreef: 17 nov 2022, 08.11 Spaak 12 kan wel wat verdragen, dus dat is mooi. Die zaten ook in tandems en veel bromfietsen...

Peter
Niet eens helemaal oftopic:
In de oude velg zat spaak 13 en daar was er 1 van doorgebroken (staal gescheurd en nippel naar binnen toe getrokken), waarschijnlijk mede door een grote hoeveelheid roest, en dus zwakte, onder de band.

Nieuwe velg dus 12 laten zetten, inderdaad een stevig en zwaar spaakje. Maar de nippels zijn ook iets zwaarder uitgevoerd, waardoor, hopelijk, de kans op doorbreken iets kleiner is.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Beste zwarte lak?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Als de velg echt nieuw is (en dan wel een origineel staal model), dan trek je daar niet zomaar spaken door. Als een spaak door de velg getrokken wordt, dan is de velg echt op, en dusdanig weggeroest dat er vrijwel geen metaal meer over is.

Je kan er zelfs nog spaak plaatjes in plaatsen. Ik doe dat tegenwoordig voor de netheid, maar het is niet echt nodig als de velg nog goed is.
Plaats reactie