Beste zwarte lak?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Beste zwarte lak?

Bericht door Hubert »

Ik heb een oude Gazelle bakfiets gekocht die ik om wil gaan bouwen tot ijscofiets.
De lak is dof en ook hier en daar flink beschadigt.

Wat voor zwarte lakverf kan ik het beste gebruiken om hem weer netter te maken? Ik lees in dit forum dat je het beste eert kunt schuren, dan menie en daarna een paar lagen (verdunde) lak.

Ieder advies is welkom.

Hubert
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Beste zwarte lak?

Bericht door Fotomaan »

De Mono Urethaan van Epifanes is goede lak om met een kwast te verwerken. Beetje verdunnen met wasbenzine.
Het is de enige lak waar ik van weet dat het ook echt zwart is. Lakken van andere merken gebruiken als basis een witte lak. Die wordt dan met pigmenten 'diep zwart' gemaakt. In werkelijkheid is het donker antraciet.
Epifanes heeft een primer die zich prettig glad laat schuren.

Als je wilt spuiten is dit een aanrader. Mooi zwarte spuitlak op terpentine basis. Door de verdunning met terpentine levert het een iets dikkere laag op.
Door de verdunning met terpentine kan de spuitlak overal overheen gespoten worden zonder dat onderliggende primers of laklagen aangetast raken door de thinner die meestal gebruikt wordt.
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... /p/B455011
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Beste zwarte lak?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Hubert schreef: 6 sep 2022, 19.22 Ik heb een oude Gazelle bakfiets gekocht die ik om wil gaan bouwen tot ijscofiets.
De lak is dof en ook hier en daar flink beschadigt.

Wat voor zwarte lakverf kan ik het beste gebruiken om hem weer netter te maken? Ik lees in dit forum dat je het beste eert kunt schuren, dan menie en daarna een paar lagen (verdunde) lak.

Ieder advies is welkom.

Hubert
Het hangt van een heleboel factoren af. Ten eerste, komt de bakfiets buiten te staan in weer en wind? Hoeveel wil je eraan uitgeven, en hoeveel werk wil je ervan maken? Hoelang wil je zonder opnieuw te hoeven lakken? Hoe belangrijk is de kleur/glans?

Als je je bakfiets binnen stalt, dan is roest bescherming veel minder kritisch. Helemaal als hij in een verwarmde ruimte staat en als je er nooit mee door de pekel rijdt. Maar als de bakfiets permanent buiten staat, en maanden in het jaar continu nat is, dan is een goede roest bescherming cruciaal, anders is het binnen enkele jaren een roestbak.

Mijn bakfiets staat permanent buiten in weer en wind, dus krijgt nogal wat te voorduren. Om die reden is bescherming tegen roest prio nummer een. Stralen en poedercoaten was voor mij geen optie, omdat ik hem niet weg kan brengen en ophalen.

Verf systemen die ik eerder heb gebruikt en die niet geweldig bleken:
- Hammerite direct over roest (Ultima metaal lak): zeer op alle vlakken: dekking, vloeien, drogen, hechting, en roest bescherming is uiterst belabberd.
- IJzermenie (alkyd) met alkydhars lak uit blik, verschillende merken van de Gamma. In zo'n beetje de helft van de gevallen hard alkydhars verf niet uit in mijn ervaring. Het oppervlak droogt op, maar de lak eronder blijft zacht, soms zo zacht dat ik het allemaal weer moest strippen, wat met stroperige verf dikke ellende is. Roestbescherming: redelijk, maar nog niet geweldig (na een jaar of 5 duidelijk flinke roestplekken)
- IJzermenie uit blik, met alkydhars lak uit spuitbus, verschillende merken van de Gamma: Veel minder problemen met uitharden, betere dekking, sneller werk. Roestbescherming: redelijk, maar nog niet geweldig (na een jaar of 5 duidelijk flinke roestplekken)

Ik ben nu van ijzermenie overgestapt naar brantho korrux 3 in 1 als primer, wat als een van de beste roest beschermers wordt aangemerkt in de oldtimer auto wereld. Het dekt uitstekend, makkelijk te schilderen en droogt goed. Wel een nadeel: het wordt nooit echt hard (wat wel een groot voordeel is voor de bladveren, omdat het in tegenstelling tot wel harde lakken er niet afspringt). En als je alleen brantho korrux 3 in 1 gebruikt heb je wel goede roest bescherming, maar die lak zelf wordt vrij snel dof en lichter van kleur. Dus heb ik nog een lak eroverheen aangebracht. Voor het grootste deel Sigma S2U Gloss, wat een mooie en makkelijk te verwerken lak, die vrij hard wordt. Voor de spatborden heb ik ge-experimenteerd met twee componenten lak uit spuitbus. Prachtspul! Wordt keihard, en mooi slijtvast. Het wordt wel niet spekglad, maar omdat het vrij dik is een iets bobbelige structuur. Maar dat vond ik niet erg. De bladveren heb ik met een gewone spuitbus hoogglans zwart van de Gamma nog een laagje gegeven, zodat die ook mooi hun kleur behouden. Maar in principe zitten die hoofdzakelijk in brantho.

De roestbescherming moet zich nog gaan bewijzen in de loop der jaren. In ieder geval ziet de bakfiets er prachtig uit, en de lak houdt het vooralsnog mechanisch prima.

Let wel dat ik het hele frame gestript had en alle roest verwijderd met een roterende staalborstel op een haakse slijper. Als je dat zelf gaat doen, hou twee dingen in de gaten: die roterende staalborstels schieten stukjes draad weg met zeer hoge snelheid, en die iemand op 10 meter afstand zelfs nog flink kunnen raken. Dus goede oogbescherming, en let op dat je niemand in je omgeving raakt. En twee: als er nog oude lak op zit, zit er waarschijnlijk een loodmenie onder, wat giftig is en je niet in je longen of grond wilt krijgen.

Verder de ultime optie is laten stralen, behandelen met epoxie primer en poedercoaten. Dat heeft de beste roestbescherming en de hardste meest duurzame lak. Daar zit wel een prijskaartje aan.

Kwa kleur heb je met RAL 9005 de meest diepzwarte kleur.

P.s. je kunt mijn restauratie zien op mijn blog:
http://projectbakfiets.blogspot.com/?view=magazine
In de bovenste post staan links naar artikelen van de tweede restauratie met brantho als primer.
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Beste zwarte lak?

Bericht door Hubert »

Mijn uiteindelijke ijskar zal weinig in de regen staan. Dus roest zal niet zo'n probleem worden.
Wat ik me nog wel afvraag is wat je het best met de velgen kunt doen. Die zijn aan de zijkanten het zwaarts beschadigd.

Hoe doe jij dat? Haal jij alle spaken er uit en verft dan de velg? Of laat je de spaken er gewoon in zitten?

Hubert
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Beste zwarte lak?

Bericht door Enfield »

Bij alle fietsen die ik heb en die gepoedercoat zijn (en ook bij divers tuinmeubilair) blijkt na verloop van jaren stevige roestontwikkeling onder de (harde) laklaag die vervolgens in grote stukken afbladert... Ben er geen voorstander van, en zeker niet voor oldtimers.
Paul 3wheels
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 feb 2021, 12.54

Re: Beste zwarte lak?

Bericht door Paul 3wheels »

Ik heb mijn van raam 3 wieler na geheel kaalhalen 2k epoxy uit spuitbus van Spraymax gebruikt en daarna afgelakt met een eigengemaakte kleur ook 2k lak uit spuitbus van spraymax.
Fiets staat nu 6 jaar na lakken buiten in weer en wind en is nergens gaan roesten, lak is zeer hard, word mooi glad en is perfect te polijsten.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Beste zwarte lak?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Enfield schreef: 7 sep 2022, 10.37 Bij alle fietsen die ik heb en die gepoedercoat zijn (en ook bij divers tuinmeubilair) blijkt na verloop van jaren stevige roestontwikkeling onder de (harde) laklaag die vervolgens in grote stukken afbladert... Ben er geen voorstander van, en zeker niet voor oldtimers.
Dan is dat een slechte kwaliteit poedercoating geweest. Ik heb dat ook meegemaakt met reproductie onderdelen die waren gepoedercoat. Wat je doet voor de poedercoating wordt aangebracht is essentieel voor de roestbescherming. Ga je direct poedercoaten over onbehandeld metaal, dan komt de verf er binnen een paar jaar af in vellen met dikke roest eronder.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Beste zwarte lak?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Hubert schreef: 6 sep 2022, 23.13 Mijn uiteindelijke ijskar zal weinig in de regen staan. Dus roest zal niet zo'n probleem worden.
Wat ik me nog wel afvraag is wat je het best met de velgen kunt doen. Die zijn aan de zijkanten het zwaarts beschadigd.

Hoe doe jij dat? Haal jij alle spaken er uit en verft dan de velg? Of laat je de spaken er gewoon in zitten?

Hubert
Ik zou eerst eens onder de banden kijken. Vaak zijn velgen het ergst aangetast onder de banden, terwijl de ze er aan de buitenkant nog prima uitzien. Als de roest meevalt, zou je de velgen met owatrol kunnen behandelen, en eventueel even overspuiten. Dat kun je doen zonder de spaken te verwijderen. Bij het spuiten wel even de spaken afdekken natuurlijk, zodat die niet ook zwart worden. De spaken losmaken zou ik alleen doen als de velgen echt slecht zijn, of de spaken zelf flink aangestast. Vaak zitten de nippels zo vast dat je ze niet los krijgt. De maat spaken is niet gangbaar, en duur als je ze wilt vervangen (al gauw 50 euro per wiel aan spaken).
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Beste zwarte lak?

Bericht door Enfield »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 8 sep 2022, 17.01
Enfield schreef: 7 sep 2022, 10.37 Bij alle fietsen die ik heb en die gepoedercoat zijn (en ook bij divers tuinmeubilair) blijkt na verloop van jaren stevige roestontwikkeling onder de (harde) laklaag die vervolgens in grote stukken afbladert... Ben er geen voorstander van, en zeker niet voor oldtimers.
Dan is dat een slechte kwaliteit poedercoating geweest. Ik heb dat ook meegemaakt met reproductie onderdelen die waren gepoedercoat. Wat je doet voor de poedercoating wordt aangebracht is essentieel voor de roestbescherming. Ga je direct poedercoaten over onbehandeld metaal, dan komt de verf er binnen een paar jaar af in vellen met dikke roest eronder.
ondermùeer een challenge hurricane die ik enkele jaren terug tweedehands kocht. Is wel al wat van leeftijd maar ik kan mij, gelet de nieuwprijs van die dingen, moeilijk voorstellen dat die onzorgvuldig of onbehandeld werden gecoat...
Maar los daarvan vindt ik poedercoating voor oldtimers een te onnatuurlijke uitstraling hebben.
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Re: Beste zwarte lak?

Bericht door Peter_L »

Zonder de roest effectief te verwijderen zal je nooit een perfecte, roestbestendige laag krijgen vrees ik.
Sommige lakken houden roest wel goed “in bedwang" als je niet voor perfectie gaat.
Hammerite heb ik nooit echt goede resultaten mee gezien, maar wél met lakken zoals “Mirrost" (dat blijkbaar niet meer verkrijgbaar is ?) en Rust-Oleum.
Rust-Oleum gebruikte ik niet op fietsen, maar op hekwerk dat jaren buitenhangt in weer en wind.

Andere optie is volledig ontroesten (chemisch of stralen bvb) dan een zinkgrondlaag en vervolgens lak...

Peter
Plaats reactie