vernikkelen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
P.G.Dieleman
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2022, 14.27

vernikkelen

Bericht door P.G.Dieleman »

Weet iemand een betrouwbaar adres waar ik onderdelen kan laten vernikkelen tegen een redelijke prijs? Liefst in Friesland.
Laatst gewijzigd door P.G.Dieleman op 8 sep 2022, 11.27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: vernikkelen

Bericht door maartenB »

Dag Peter,
Er zijn hier mensen die zelf vernikkelen. Dat is fijn, want als je het zelf doet weet je zeker dat het niet zo superglimmend wordt en dat de ijverige slijpers de lettertjes in je stuur bijv. niet wegslijpen. Is wel een hoop werk en je moet uitkijken met de gassen, schijnt niet gezond te zijn.

Ik ken niemand die het uitbesteed. Kan natuurlijk wel. Bel maar wat verchroombedrijven. Schrik niet van de prijs.... en ze hebben maar één niveau: dik hoogglans.

Voor anderen die adressen aan willen dragen is het wellicht handig te weten in welke stad/dorp je woont?

groet, Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: vernikkelen

Bericht door Bandenplakker »

Dag Peter,

[Zet 'groen' gezicht aan]
Zoals Maarten al aangeeft, kent dit proces nogal milieubezwaren; dat is een van de redenen waarom professionals zo'n hoge prijs rekenen.
Wil je dit laten meewegen in je beslissing om het al dan niet te laten doen, alsjeblieft?
['groen' gezicht uit]

Groeten van

Dirk
Paul 3wheels
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 feb 2021, 12.54

Re: vernikkelen

Bericht door Paul 3wheels »

wel jammer dat een waarschuwing voor de gezondheid zo verdraaid word door de plakkende elite :mrgreen: dat het ineens een milieukwestie is. :roll:
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: vernikkelen

Bericht door velofilie »

Hallo Peter,

Het onderwerp is al vaak aan de orde geweest.
Een beschrijving van het DHZ proces staat hier: http://www.tuks.nl/WFCProject/pdf/zelf_vernikkelen.txt
Afvoer van het restant van het nikkelbad niet zo maar in het riool gooien, maar inleveren als chemisch afval.

Groet, Wiel
P.G.Dieleman
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2022, 14.27

Re: vernikkelen

Bericht door P.G.Dieleman »

Hartelijk dank voor jullie reacties. En bandenplakker: ik vrees dat mijn groene gezicht er één is van de schakering "opportunistisch groen". Toch bedankt voor je zorgen.

Groetnis,

Peter
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: vernikkelen

Bericht door gerritkan »

Hallo Peter

Ik heb het destijds de velgen voor m’n Burgers bij een bedrijf in Gorredijk laten doen .
Ik moet er wel bij zeggen dat ze het de eerste keer niet echt goed hebben gedaan , maar de tweede keer wel . Voor het zelfde geld .

Kleine onderdelen doe ik tegenwoordig ook zelf

Groet Gerrit Kan
Sneek
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 378
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: vernikkelen

Bericht door Loopt spaak »

Is het vernikkelen ook te doen als je een leek bent?
Ik heb het eens door gelezen en het lijkt mij niet zo moeilijk maar als ik (leek) het wil gaan doen dat wil ik een stuur en een tandwiel en wat kleiner spul gaan vernikkelen. Maar waar haal je die ingrediënten?
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: vernikkelen

Bericht door Enfield »

Begin alvast zoveel mogelijk guldens van eind jaren 50 tot einde te verzamelen: bijna zuiver nikkel. Heb er al een en ander mee vernikkeld. Verder heb je huishoudazijn nodig, en een goede, liefst regelbare gelijkstroombron. Voor een stuur heb je wel een vrij groot bad nodig...
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 378
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: vernikkelen

Bericht door Loopt spaak »

En hoeveel guldens moet ik sparen?
Plaats reactie