zoek: deksel voor kettingkast - Sunbeam 2-speed

Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

zoek: deksel voor kettingkast - Sunbeam 2-speed

Bericht door tredmolen »

.
Goedendag iedereen,

Ik ben op zoek naar de kettingkast-deksel voor mijn >>1926 All-Black Golden Sunbeam 2-speed Gentleman's Roadster<< (zie foto)

Bijzonder hieraan: de grote uitsparing voor de 2-speed cassette - een normale deksel voor Engelse kettingkasten past dus helaas niet...
(Ik ben zo vrij geweest om ter verduidelijking een foto van Maarten bij te voegen...)

...Misschien heeft iemand zoiets of kan me op zijn minst een contact of een tip geven..?

Bij voorbaat dank en groeten uit Berlijn, Richard

PS reacties alsjeblieft hier - ik kan helaas geen PB ontvangen


.
Bijlagen
mijn Sunbeam
mijn Sunbeam
deze ontbreekt
deze ontbreekt
sunbeam2.jpg (125.57 KiB) 697 keer bekeken
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: zoek: deksel voor kettingkast - Sunbeam 2-speed

Bericht door Enfield »

Is dat met enige creativiteit niet zelf te fabriceren? Houten mal maken en binnen- en buitenrand omzetten?
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: zoek: deksel voor kettingkast - Sunbeam 2-speed

Bericht door tredmolen »

De mal zou zeker geen groot probleem zijn. Maar de randen - vooral de buitenkant... nou ja :oops:
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: zoek: deksel voor kettingkast - Sunbeam 2-speed

Bericht door m-gineering »

tredmolen schreef: 15 sep 2022, 22.36 De mal zou zeker geen groot probleem zijn. Maar de randen - vooral de buitenkant... nou ja :oops:
Je zou het kunnen forceren. Zie bv Luminary shoppe op youtube

Maar eerst vragen bij de overburen VCC? (doen alleen papier)
/Marten
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: zoek: deksel voor kettingkast - Sunbeam 2-speed

Bericht door tredmolen »

bedankt voor de tips zover. vcc alleen op papier dus ...good to know :geek:
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: zoek: deksel voor kettingkast - Sunbeam 2-speed

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik herinner me dat Maarten B, zijn deksel bij een Engelsman heeft besteld .
Maar ik durf al in te vullen dat dat een beperkte serie was die aangemaakt was.
Je zou hem nog eens kunnen vragen naar het adres.

Zelf maken is denk ik een noodzaak omdat er gewoon meer Sunbeam fietsen zonder deksel zijn overgebleven dan deksels zonder Sunbeam.
Overigens wel goed om Ebay in de gaten te houden. Soms komt er opeens iets van Sunbeam voorbij.
Zelf maken kan het beste met een harde mal bijvoorbeeld een remschijf van een auto als basis. Deze moet je dan verkleinen op een draaibank tot de juiste maat
Het extra randje dat weer vlak is en over het gat sluit is een extra moeilijkheid ,daar heb je zeker gelijk in.
Een buitenmal zou dan wenselijk zijn Al is het maar over een klein stuk van de diameter waarbij je steeds opschuift.
Zo`n stuk buitendiameter hoeft dan maar een cm of 10 lang te zijn en kan je samen klemmen met de binnen mal plus deksel in wording.
Daar moet je opstelling voor maken met schroefdraden en/of lijmklemmen. Makkelijker geschreven dan gedaan besef ik.

Sunbeam toerfietsen : een van de mooiste fietsen die ik ken. Geweldig versnelling systeem in het voorblad.

Groeten,
Maarten
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: zoek: deksel voor kettingkast - Sunbeam 2-speed

Bericht door rowejon »

Hi,
Is het niet mogelijk om de deksel van een andere oliebad kettingkast te modificeren? De buiten diameter moet natuurlijk passen. De gaat in de midden groter maken lijkt mij niet zo moeilijk.
Gr
Jon
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: zoek: deksel voor kettingkast - Sunbeam 2-speed

Bericht door tredmolen »

Dag Maarten en Jon,
Maarten Waarlé schreef: 17 sep 2022, 10.33 Ik herinner me dat Maarten B, zijn deksel bij een Engelsman heeft besteld ... Je zou hem nog eens kunnen vragen naar het adres.
...wat ik hierbij doe: dus als je meeleest, beste Maarten B... ;-)
Het enige probleem blijft dat PB hier niet voor mij werkt (we zouden dan via het Duitse forum kunnen schrijven - je bent er zo nu en dan? )

Maarten Waarlé schreef: 17 sep 2022, 10.33Zelf maken is denk ik een noodzaak (...) makkelijker geschreven dan gedaan besef ik.
Om een ​​lang verhaal kort te maken :mrgreen: ...ja dat zou de allerlaatste optie zijn - met een twijfelachtige uitkomst :/

Maarten Waarlé schreef: 17 sep 2022, 10.33Sunbeam toerfietsen : een van de mooiste fietsen die ik ken.
yes yes indeed they are!

rowejon schreef: 17 sep 2022, 11.09 Hi,
Is het niet mogelijk om de deksel van een andere oliebad kettingkast te modificeren?
Ik had er al aan gedacht, maar dan hebben ze meestal deze slider, als je begrijpt wat ik bedoel

Groeten, Richard
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: zoek: deksel voor kettingkast - Sunbeam 2-speed

Bericht door maartenB »

Hoi Richard,
Ben je geen lid van onze club? Soms wel handig hoor. Voor PB bijvoorbeeld.

Mijn deksel is een originele van een andere Sunbeam met gewone bracket. Ik had er destijds 2 uit Engeland gehaald. De binnenrand heb ik moeten aanpassen, zoals ook wel op je foto te zien.
Otto Beaujon heeft er 5-6 jaar terug een gekocht van een serie die in Engeland als reproductie werd gemaakt. Opvallend vond ik dat de maat daarvan weer net wat anders was dan van mijn toerfiets. Lastig, maar er zijn dus 2 formaten.

Je zou het terug kunnen vinden in de oude nummers van News & Views wie die dingen toen maakte.
Die tijdschriften staan online. Voor leden van De Oude Fiets (en van de V-CC) gratis te raadplegen.

Verder lastig om zo'n deksel te vinden. Ik heb wel de crank met het grote holle tandwiel nog liggen, maar daar heb je in dit geval weinig aan.

Succes met je zoektocht.

Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: zoek: deksel voor kettingkast - Sunbeam 2-speed

Bericht door tredmolen »

Hallo Maarten B en alle betrokkenen hier,

Tot zover heel erg bedankt voor alle tips en hints! Eens kijken wat ik ermee kan en hoe het verder gaat...
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Plaats reactie