Chroom verwijderen door elektrolyse

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Chroom verwijderen door elektrolyse

Bericht door maartenB »

Ik heb een fietsframe uit de jaren 20 waar ik twee vernikkelde velgen in wil zetten. Die zijn moeilijk te krijgen. Gelukkig had ik nog een set mooie KronPrinz velgen uit de jaren 50. Verchroomd dus.

Onder het chroom zit een basislaag van nikkel, dit geldt voor alle oude verchroomde delen - hoe het met nieuw chroom is weet ik niet.

Eerst heb ik met zoutzuur geprobeerd het chroom eraf te krijgen. Bij de bouwmarkt kocht ik een liter 10% zoutzuur maar dat werkt niet. Via internet kun je 30% zoutzuur kopen maar het is prijzig, je hebt er vrij veel van nodig en het is ontzettend goor spul.

Nu ben ik met elektorlyse bezig en dat duurt lang, maar werkt goed.
Je neemt gewoon warm kraanwater en lost daar wat soda in op. Gewoon schoonmaaksoda uit de supermarkt. Iemand heeft het over 800 gram op 20 liter, ik doe het een beetje op gevoel. Is niet heel kritisch.
Verchroomde deel eventueel even opschuren met schuurpapiertje 600 en in de bak.
In de bak doe je ook een ijzeren plaat, ik heb een stuk staal erin gezet. Daar plaats je de negatieve pool van een stroombron op, in mijn geval een acculader.
De + pool zet je op het verchroomde werkstuk.
Als het werkt gaat het aan de - pool flink borrelen, zie fotos. Dat schijnt waterstofgas te zijn, daarom doe ik het onder de afzuigkap.
Je ruikt overigens niets.
Per velgdeel heb ik het er wel 10-15 minuten in. Je ziet goed het resultaat!

--TOEVOEGING:
- het werkt ook met koud water (20 graden) maar iets langzamer.
- Laatst sprak ik een chemicus over de vraag wat ik met het bad van soda moet, na gebruik. Belangrijk is dat je het mengsel wat overblijft een dagje laat bezinken. De chemische troep (het chroom) ligt nu op de bodem, die bindt met de soda. Het water bovenop wordt mooi helder en kun je wegeschenken, de prut onderop moet naar chemisch afval. Alles naar het chemisch afval is natuurlijk nog beter.

IMG_6002.jpg
IMG_6002.jpg (83.95 KiB) 13603 keer bekeken
IMG_6005.jpg
IMG_6005.jpg (96.4 KiB) 13603 keer bekeken
Met een origineel vernikkelde naaf ernaast zie je het verschil tussen chroom en nikkel goed.

IMG_6016.jpg
IMG_6016.jpg (244.02 KiB) 13603 keer bekeken
De detailfoto van KRON PRINZ laat zien waar het al wel en nog niet is ontchroomd.
IMG_6020.jpg
IMG_6020.jpg (125.28 KiB) 13603 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Chroom verwijderen door elektrolyse

Bericht door fongers »

Ha Maarten,

vreemd dat het met zoutzuur niet wil. Ik heb een poosje terug oonontchroomd met zoutzuur van de bouwmarkt, dat ging super. Binnen enkele uren was het chroom eraf. Ben benieuwd hoe je fiets weer wordt. Succes!

Nikkelen groetjes Mark :)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Hoe 'verouder' ik spaaknippels?

Bericht door maartenB »

Ja het werkt kennelijk de ene keer wel en de andere keer niet ...

Nu heb ik spaaknippels, vrij specifieke (maat 13 voor spaak 14, dus verloopnippels). Maar die glimmen zo verschrikkelijk. Wie weet hoe ik die effectief kan verouderen? Liefst een beetje vlot, zonder 10 jaar wachten :lol:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Chroom verwijderen door elektrolyse

Bericht door fongers »

Paar dagen cola werkt wel als het goed is.

Groet Mark
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Chroom verwijderen door elektrolyse

Bericht door Fotomaan »

Hoi Maarten,

Ik heb net even gekeken in mijn voorraadje nippels maar die zaten er nou net weer niet bij.
Wel spaak 13 voor velggat 14 en die zitten al zo lang in het doosje dat ze niet meer glimmen maar ja...... verkeerde maat weer éé!?
Ik heb er nog van LEMET voor spaak 13 die wel nieuw zijn maar niet zo verschrikkelijk glimmen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
DSCN9508.jpg
DSCN9508.jpg (255.02 KiB) 13545 keer bekeken
DSCN9507.jpg
DSCN9507.jpg (247.82 KiB) 13545 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
cymota
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 dec 2012, 18.46

Re: Chroom verwijderen door elektrolyse

Bericht door cymota »

Ik heb al een aantal keren ontchroomd met zoutzuur 30% (15 euro voor 5 liter bij de bouwmarkt of boerenbond). Na ongeveer 5-10 minuten onderdompelen heb je een prachtige nikkellaag. Wel doen in een goed geventileerde ruimte of buiten, rubber handschoenen dragen en goed naspoelen met water.
Werkt ook prima en snel voor het verouderen van verzinkte boutjes. Bijvoorbeeld als je een nieuw boutje moet monteren in een oude fiets en niet wil dat het te nieuw afsteekt bij de rest.
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Chroom verwijderen door elektrolyse

Bericht door gerritkan »

Maarten met de door jou beschreven werk wijze verwijder je geen chroom maar verkleur je het alleen . Als jij je velgen zou polijsten dan blinkt het weer en heeft het de chroom kleur weer .
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Chroom verwijderen door elektrolyse

Bericht door maartenB »

Kun je dat uitleggen Gerrit?
Ik zie het overal op internet beschreven staan als goede elektrolytische methode om te ontchromen en ik weet niet of je mijn Girder hebt bekeken afgelopen zondag, maar ik denk dat je het verschil tussen ont-chroomde, origineel oud-vernikkelde en nieuw vernikkelde onderdelen niet kunt zien.
Maar goed, ik zal de poetsdoek er vanmiddag eens bij pakken.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Chroom verwijderen door elektrolyse

Bericht door gerritkan »

Mijn informatie komt bij Bert Pol weg . Die had de informatie van iemand die er verstand van heeft van uit zijn beroep . Die gaf in dat artikel aan dat het er chroom blijft. En na polijsten er ook weer als chroom uitziet .
Ik heb het zelf ook gedaan en gebruikte een plaat RVS als je zou ontchromen dan moet dat chroom ergens blijven op het RVS kan het niet neer slaan . Het lijkt me sterk dat het in de vloeistof achter blijft , als je ijzer zou gebruiken zouden daar op moeten neerslaan net als of je verchroomd , maar dat gebeurd volgens mij ook niet .
KoosSmits
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 nov 2012, 23.18

Re: Chroom verwijderen door elektrolyse

Bericht door KoosSmits »

over chroom verwijderen het volgende.
Neem een metalenbak, leg op de bodem een rubberen mat anders maak je kortsluiting. Vul deze bak met warmwater en een hoeveelheid huishoud soda (driehoek) ongeveer een kwart zakje op 5 liter water. Niet te zuinig zijn.
Plaats dan een goede acculader bij de bak, min pool op de bak aansluiten. Pluspool op het werkstuk wat je ondergedompeld op de rubberenmat legt. De acculader moet je wel in kunnen stellen op ongeveer 6 amp.bij 12 volt.
Zet de acculader aan en je ziet het water meteen al gaan bewegen
na een minuut of 3 is het chroom verdwenen en heb je nieuw nikkel.
Ik heb dit gisteren nog gedaan met een voorrem die chroom was, maar nikkel moest zijn voor mijn BMI.Vragen? bel me gerust 0346 213721 tot 12 mei met de grote transportfietstoer. koos
Plaats reactie