Betekenis letters en cijfers op konus?

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Betekenis letters en cijfers op konus?

Bericht door Hubert »

Ik heb een Gazelle bakfiets uit 1947. Op de konussen van de voorwielen staan een paar codes.

Rechts: een "R" een "7" en een "0"
Links: "9" en "0" (of "0" en "6")

Weet iemand wat die betekenen?

Hubert
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Betekenis letters en cijfers op konus?

Bericht door Maarten Waarlé »

Hubert,
Bij Gazelle ,is mijn ervaring, zetten ze op slijtage onderdelen inderdaad twee getalletjes.
Dat blijkt in de meeste gevallen overeen te komen met het bouwjaar van de fiets.
Bijvoorbeeld een Gazelle uit begin 1935 heeft dan een balhoofd cup met 12 4 (december 1934) een cup met 2 5 en een trapas met 3 5 respectievelijk februari 1935 en maart 1935. Bij originele fietsen blijkt dat verrassend vaak die onderdelen tot een half jaar voor de opbouw van de fiets te zijn genummerd. Iedere bak met onderdelen heeft een eigen doorlooptijd dus dat zou kunnen
Wat betreft de onderdelen van de bakfiets daar zie ik niet onmiddellijk de overeenkomst met het bouwjaar maar ik kan me voorstellen dat het juli en september 1940 is geweest. De jaren kort na de oorlog zijn mogelijk lastig qua onderdelen en oude voorraden interessant om ergens vandaan te halen
en op te gebruiken.

Groeten,
Maarten
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Betekenis letters en cijfers op konus?

Bericht door Hubert »

Thnx
David H
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 dec 2016, 13.31

Re: Betekenis letters en cijfers op konus?

Bericht door David H »

Het kan van alles zijn, bedoel dat er veel vaak gerepareerd is. En dan vaak ook van oudere donor-fietsen. Ik had zelf een 1961 fiets met een '39/'45 crank, maar ook een 1939 fiets met een '45/'80 crank, dus je kan niet 1,2,3 afgaan dat je zelfs in de zelfde decennium zit.
Als je dan Bv 12-7 op een jaren '30 fiets vind kan het prima dec 1937, dec 1947 of dec 1957, etc zijn. Als je dus wil weten van wanneer onderdelen zijn zal je naar alle onderdelen moeten kijken. Bijvoorbeeld een SA naaf, zou dat een 1957 naaf zijn op een jaren '30 fiets, dan maak je kans dat een 12-7 cup dan van een dec 1957 reparatie of donor-fiets komt (Afhankelijk of de fiets door een fietsenmaker of thuis in een schuurtje gemaakt was)
Is een fiets met een donor-fiets gerepareerd was, dan maak je zelfs kans dat een oudere donor-fiets ook al eens gerepareerd was met een nog oudere fiets. Dit is trouwens een erg typisch stukje Nederlandse fiets geschiedenis/cultuur. Waar in andere landen fietsen vaak door een fietsenmaker of kundige eigenaar met originele nieuwe onderdelen gemaakt werd, daar zie je in Nederland dat elke vader een fietsenmaker speelt en fietsen met veel 2e-hands onderdelen opgelapt werd. Ik heb zelf fietsen gehad die gerepareerd waren met onderdelen verspreid over 8 decennia van 4+ verschillende fietsmerken :D
Plaats reactie