Fongers BB-65: 34120-79
Geplaatst: 2 okt 2022, 22.06
				
				Afgelopen vrijdag heb ik in mijn eigen woonplaats, Amsterdam, een Fongers BB-65 opgehaald. Toevallig keek ik redelijk snel nadat de advertentie verscheen op MP: de eigenaar was intussen al meerdere malen gebeld en terwijl ik onderweg was hadden zich nog een aantal gegadigden gemeld waarbij de biedingen gestaag opliepen   . Bij aankomst trof ik een ruig, ietwat afgetrapt rijwiel met behoorlijk wat niet originele delen, zoals pedalen, lakdoek kettingkast, bagagedrager met standaard, en dynamo. Onder dit alles leek in de basis echter een goede fiets schuil te gaan met ook nog redelijk wat originele details.
 . Bij aankomst trof ik een ruig, ietwat afgetrapt rijwiel met behoorlijk wat niet originele delen, zoals pedalen, lakdoek kettingkast, bagagedrager met standaard, en dynamo. Onder dit alles leek in de basis echter een goede fiets schuil te gaan met ook nog redelijk wat originele details.
Een beetje achtergrond: Deze BB is uit 1934 en heeft een tijdje in Indonesië "gewoond" getuige de belastingstempels op het balhoofd van in ieder geval 1939, 1940 en 1941. De stempels zijn van gemeente Semarang. De fiets is dus in ieder geval nog tot '41, het jaar van de inval, in Indonesië geweest en daarna ooit weer terug gekomen in Nederland. Wat ik van de vorige eigenaar heb gehoord, is dat ie uit Baarn komt; veel meer wist ie niet daar hij 'm ook weer recent had gekocht "via via".
Zie bijlagen voor wat details en een foto van hoe ik de fiets vrijdag aantrof en hoe de fiets er nu uitziet. Vandaag klein rondje mee gefietst; rijd zalig!
			 . Bij aankomst trof ik een ruig, ietwat afgetrapt rijwiel met behoorlijk wat niet originele delen, zoals pedalen, lakdoek kettingkast, bagagedrager met standaard, en dynamo. Onder dit alles leek in de basis echter een goede fiets schuil te gaan met ook nog redelijk wat originele details.
 . Bij aankomst trof ik een ruig, ietwat afgetrapt rijwiel met behoorlijk wat niet originele delen, zoals pedalen, lakdoek kettingkast, bagagedrager met standaard, en dynamo. Onder dit alles leek in de basis echter een goede fiets schuil te gaan met ook nog redelijk wat originele details.Een beetje achtergrond: Deze BB is uit 1934 en heeft een tijdje in Indonesië "gewoond" getuige de belastingstempels op het balhoofd van in ieder geval 1939, 1940 en 1941. De stempels zijn van gemeente Semarang. De fiets is dus in ieder geval nog tot '41, het jaar van de inval, in Indonesië geweest en daarna ooit weer terug gekomen in Nederland. Wat ik van de vorige eigenaar heb gehoord, is dat ie uit Baarn komt; veel meer wist ie niet daar hij 'm ook weer recent had gekocht "via via".
Zie bijlagen voor wat details en een foto van hoe ik de fiets vrijdag aantrof en hoe de fiets er nu uitziet. Vandaag klein rondje mee gefietst; rijd zalig!
