Nieuw lid

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
deedub
Berichten: 5
Lid geworden op: 5 okt 2022, 20.47

Nieuw lid

Bericht door deedub »

Hallo allemaal!

Ik ben Leon uit Veldhoven. Ik kwam op dit forum terecht omdat ik deze week een oude racefiets gekocht heb. Een Batavus Sprint.
Had tijdelijk een fiets nodig maar deze bleek toch te klein voor mij te zijn. Heb hem meteen weer op marktplaats gezet maar zit toch te denken om hem te houden en helemaal perfect te maken. Technischs is de fiets echt in topstaat. Er moeten wel nieuwe banden en een achterlicht op. Het stuurlint is heel maar niet echt heel mooi meer. Hoe langer ik naar de fiets kijk hoe mooier ik hem vind worden :)
Ik zal als ik er aan ga beginnen een post over maken.

Groeten Leon
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 378
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Nieuw lid

Bericht door Loopt spaak »

Welkom bij de club leon.👌
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Nieuw lid

Bericht door non-fixie »

Welkom, Leon!

Leuke fiets, de Batavus Sprint! Een demi-course, zoals die in de jaren '70 behoorlijk populair waren in Nederland, en lang daarvoor al in Frankrijk.

Perfect voor de wat langere toerritten. Voor dat type fiets is het overigens wel belangrijk dat de maat goed is. Op een (te) kleine fiets zit je erg ver voorover, wat het comfort niet ten goede komt. Ga er vooral eerst eens op rijden, en kijk of dat bevalt, voordat je er veel tijd en geld in investeert.
deedub
Berichten: 5
Lid geworden op: 5 okt 2022, 20.47

Re: Nieuw lid

Bericht door deedub »

Hoi bedankt voor de reacties en het welkom. Zal straks op mijn andere laptop wat foto´s plaatsen. Het is dezelfde fiets als de bijgevoegde foto die ik van het internet heb. De fiets is duidelijk te klein voor mij maar het lijkt me gewoon leuk om het helemaal netjes te maken. Kan er dan altijd wel weer iemand blij mee maken. Als het resultaat goed is kan ik op zoek gaan naar een groter model. Ga er nog niet meteen aan beginnen want heb eerst nog wat andere dingen die ik wil afwerken.
Bijlagen
ed15a084-eab0-11e5-9623-c32d256cf34d.jpg
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Nieuw lid

Bericht door non-fixie »

Wat mij betreft zijn het wel fietsen om van de stort te redden, om het zo maar te zeggen. En zeker ook zeer geschikte fietsen om je sleutelvaardigheden op te oefenen.

Ben benieuwd naar de foto's en de resultaten. Succes!
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Nieuw lid

Bericht door marco verbaant »

Inderdaad zijn ze niet echt bijzonder of collector items. Er zijn er nog heel veel van. Voordeel daarvan is, is er iets stuk dan kan je altijd weer een andere vinden en desnoods van 2 weer 1 (goeie) maken. Als eerder geopperd prima materiaal om de skills onder de knie te krijgen. Degelijk materiaal, en nagenoeg niet kapot te krijgen. Blijf je het leuk vinden dan loop je de kans dat het verslavend gaat werken, als velen je hier zijn voorgegaan :D Succes...
deedub
Berichten: 5
Lid geworden op: 5 okt 2022, 20.47

Re: Nieuw lid

Bericht door deedub »

Dit is de fiets. Heb alleen de fiets met hogedruk wat afgespoten. Ik denk dat een keer goed poetsen en een paar nieuwe banden al een groot verschil gaat maken.
Bijlagen
IMGP4273a.jpg
IMGP4272a.jpg
IMGP4271a.jpg
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Nieuw lid

Bericht door marco verbaant »

Tip 1: een nieuw stuurlintje doet 't altijd leuk (om in stijl te blijven die van katoen. Je hebt twee rolletjes nodig.
Tip 2: Zet de punt van het zadel horizontaal. Zoals nu kan dit problemen geven, zowel voor jongetjes als meisjes...
Tip 3: De blocage van de achternaaf staat open. Het wiel staat hiermee niet steady vast... Pas op..!!!
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Nieuw lid

Bericht door non-fixie »

Dank voor de foto's! Ziet er goed uit. Eén reden waarom er nog relatief veel van deze Sprints zijn, is de kwaliteit van het chroom- en lakwerk van Batavus. Niros en Taurus stonden blijkbaar echt ergens voor.
deedub
Berichten: 5
Lid geworden op: 5 okt 2022, 20.47

Re: Nieuw lid

Bericht door deedub »

Bedankt voor de tips. Heb er nog niks aan gedaan behalve met hogedruk afgespoten wat aan de banden te zien is. Ben van plan om er nog even mee te wachten en er dan eens goed de tijd voor te nemen. Op het moment nog teveel dingen staan die eerst af en opgeruimd moeten. Heb gisteren een fiets bijgekocht omdat ik het achterwiel nodig heb voor mijn elektrische fiets. Ben dat nu in de huiskamer aan het doen omdat de verlichting in mijn schuurtje nog te slecht is. Ook staat het te vol. Ik verwacht er over een paar weken mee te beginnen. Zal de voortgang dan ook laten zien hier. Blijf ondertussen natuurlijk wel wat rondkijken hier.
Plaats reactie